נער בן 15 ואימו בת ה-47 נפצעו היום (שלישי) באורח קשה כתוצאה מנפילת רקטה בקרית שמונה. אופיר יחזקאלי, סגן ראש עיריית קרית שמונה, שוחח עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM והתייחס לאירוע הקשה.

ניצחון מוחלט? גיורא איילנד מזהיר את נתניהו שזה עלול להתפוצץ לנו בפנים
גיוס? אל תצפו: מבחינת ההנהגה החרדית ההלם עבר ואפשר לחזור לדרישות הפטור

"הגעתי כמה דקות אחרי, כוחות מד"א היו במקום. אירוע לא פשוט. ממה שאני מבין בכלל הם לא תושבי קרית שמונה, הם תושבי אחד היישובים מסביבנו, והם הגיעו לקרית שמונה לעשות סידור. זה תפס אותם במקרה. בנפילה הראשונה הם היו בתוך הרכב, ואז הרכב קצת עף לצדדים, הם הצליחו לצאת מהרכב ואז הייתה הנפילה השנייה", סיפר יחזקאלי.

"אני נמצא בעיר לא מעט, אשתי והילדים נמצאים בירושלים", המשיך. "הם פונו למשפחה של אשתי ואז לבית מלון. אני מוצא את עצמי בעיר, נוסע לירושלים, גם נוסע לבקר חברים ואת הקהילה שלנו שנמצאת בבתי מלון ברחבי הארץ. זה אירוע מורכב, אבל בהחלט נמצא לא מעט גם פה בעיר".

מה הסטטוס של העיר? עיר רפאים? נטושה? עסקים? תושבים? רוצים לחזור?
"אני חושב שאנחנו באחד המשברים היותר קשים בשנים האחרונות. אני נולדתי וגדלתי בקרית שמונה, אבל מעולם אני לא חושב שהיה פינוי ברמה כזו של כולם מפונים לבתי מלון ודירות ברחבי הארץ. נשארו פה בין 2,000 ל-3,000 איש. יש פה עובדים חיוניים שמגיעים לעבוד במפעלים, כן מתחילה להיות תנועה חזרה של תושבים שנמאס להם. אנחנו ארבעה חודשים מחוץ לבית, זה משבר שחותך את כל רמות החיים. הדבר הכי דרמטי זה חינוך, מסגרות החינוך החליפיות שהוקמו. בעבודה מאוד קשה ואני לא בא בטענות, אבל זה לא אותו דבר. הנוער מסתובב בלילות".

המסגרות פתוחות?
"כרגע לא, מי שכן חזר לעיר השתלב במועצות האזוריות. אתה נמצא בקרית שמונה אבל שני ק"מ מפה לא פונו ושם יש בית ספר עובד. זו מציאות מאוד מאוד מורכבת".

יש דיבורים על הסכם כלשהו, עם הרחקת רדואן במרחק של לפחות 10 ק"מ מהגבול - איפה אתה בסיפור?
"אנחנו לא מוכנים לחזור למציאות בה רדואן נמצא על הגדרות וממשיך את הירי של נ"ט וטילים, גם הטילים האחרונים שנפלו היו בלי אזעקות. לכן המציאות הזו הזויה. דבר שני, אנחנו לא מוכנים לחזור למציאות של טפטופים. אני זוכר את עצמי בתור ילד, שכל כמה חודשים נופלת קטיושה. זה משהו שאנחנו לא מוכנים לחזור אליו. אף אחד לא רוצה מלחמה, אנחנו יודעים שיהיו לה נגזרות קשות למדינת ישראל ולנו, אבל מצד שני התחושה שלנו כרגע היא שבעצם לקחו 70 אלף איש, פינו אותם, שמו אותנו על המוקד, כדי לאפשר לתשעה מיליון איש לחיות את חייהם כרגיל. אם יהיה הסכם שיהיה עם שיניים, משמעותי, והם יזוזו, הלוואי. אנחנו די סקפטיים בסיפור הזה".

אתה מחזיר את המשפחה שלך?
"אני אצטרך לראות מה מהות ההסכם, שהדברים האלה קורים, לראות בשטח שיש לי ביטחון. האהבה שלי לקרית שמונה לא תלויה בדבר, נולדנו, גדלנו פה, אני רב סרן במילואים, בחרתי לחזור לפה לפני 10 שנים ולגור פה כי יש פה איכות חיים מטורפת. היה פה 17 שנים של שקט, אני דור שגדל תחת קטיושות אבל הילדים שלי גדלו בשקט ובאיכות חיים. או שיהיה הסכם או שמדינת ישראל תחליט להסיר את הכפפות ולהיכנס פה לעימות רציני. מה שמטריד אותי בהסכם זה החשש המאוד מאוד גדול שזה ייתן עוד שנה שנתיים שקט, ואנחנו נחיה תחת המציאות של איזשהו חשש שמה שקרה ב-7 באוקטובר בדרום יקרה גם פה".

זירת הפגיעה בקרית שמונה (צילום :ארז בן סימון)

אנשים רוצים לעזוב? עזבו כבר ולא רוצים לחזור?
"לצערי הרב יש יציאה. את יודעת מי האנשים הכי נכונים לשאול אותם את השאלה הזו, חברות ההובלה. אני מדי פעם מרים טלפונים ובודק, אמר לי היום 'הוצאנו 35 משפחות מפה'. הם עוברים לכל מיני מקומות. גם בנדל"ן אני רואה מכירות, יש גם הגרלה למחיר למשתכן. אני מאוד מאמין בעיר ובאזור, צריך לראות שיש פה ביטחון מלא, שקט שחוזר אם זה בהסכם ואם במסגרת צבאית. אני מאמין שהמקום הזה יכול להתפתח ויכולה להיות פה איכות חיים טובה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm