134 חטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה כבר יותר מארבעה חודשים. פרשן "חדשות 12" לענייני ערבים אהוד יערי אמר היום (חמישי) כי חמאס טוען שישראל מוכנה ל-42 ימי הפוגה, בלי נסיגה מלאה מעזה, 500 משאיות אספקה ביום - ללא התחייבות להפסקת הלחימה. רונן צור, ראש מטה החטופים, שוחח עם סיון כהן ב-103FM והתייחס לדברים.

מקורבו של סינוואר: "אם היה מודע להשלכות - לא היה מבצע כך את טבח ה-7 באוקטובר"
יאיר גולן מאיים: "כפי שהדברים נראים כרגע, רק רע יכול לקרות"

"אנחנו לא נמצאים במעגל העדכונים של חברי הקבינט ושל מערכת הביטחון ברזולוציות האלה. אולי טוב שכך. אלה החלטות ביטחוניות, החלטות שצריכות להתקבל על ידי נבחרי ציבור שיושבים שם כרגע. האחריות לוודא שביטחון המדינה נשמר והשבת החטופים מתבצעת מוטלת עליהם, בדיוק כמוש חטיפת אזרחים ישראלים וחיילים הייתה חלק מהאחריות שלהם. סומך על מקורותיו הטובים של אהוד יערי, ונמתין לעדכונים", אמר צור.

בהמשך התייחס צור לאי נוכחותו של ראש השב"כ רונן בר במשלחת הישראלית לקהיר. "העמדה של המטה הייתה ברורה ונחרצת, כל ביטול או סיכול של מו"מ הוא הפקרת החטופים למות. התנעת המו"מ היא מלאכה קשה ביותר ומורכבת ביותר. בין כל סבב לסבב עוברים לפעמים שבועות ארוכים, עד שמצליחים להתכנס לאינטרס משותף ששותפים אליו המדינות המתווכות. עד שמצליחים ללכד את כולם סביב איזשהו נייר ואז סביב תאריך ואז סביב מיקום, זה לירוק דם. זה להפעיל לחצים אינסופיים", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על המגעים לעסקת החטופים (צילום :דוברות רה"מ)

בהמשך הזדעק ואמר: "בזמן הזה, בשבועות האלה, אנשים מתים. אזרחים ישראלים מתים. או שהם מוצאים להורג או שהם נהרגים בשגגה כתוצאה מפעילות מבצעית או שהם פשוט מתים. כל המאבק שלנו זה לא לאבד את קצה החוט הזה. אני לא מצליח להבין מה עובר בראשו של ראש הממשלה שהוא מוותר על קצה החוט הזה, ויכול להיות שקצה החוט הזה לא יבשיל, יכול להיות שחמאס ישים דברים בלתי אפשריים. אבל אם מערכת הביטחון אומרת לך 'אנחנו יודעים לנסות ולצמצם את הפערים ולהביא לעסקה', אז נתניהו כנבחר ציבור, הוא לא מלך, אתה מחויב להסביר מדוע אתה לא מאפשר את זה".

לדבריו, "אין ספק שהלחץ הצבאי עוזר להגיע לעסקת חטופים, אבל יש איזונים בין הלחץ הצבאי ללחץ המדיני, וללחץ שמופעל עליהם במו"מ. צריך לדעת לאזן בין הלחצים האלה, גם לפני הפעימה הראשונה טענו עוד קצת ממש והלחץ הצבאי יכריע אותם, וראינו מה קרה, עברו שלושה חודשים והלחץ עוד לא הכריע אותם. שומעים את אותו טיעון. התקבלה החלטה נכונה ואמיצה אז של מקבלי ההחלטות והוכח שצה"ל מסוגל לחזור בעצימות גבוהה מאוד ללחימה ובהתראה קצרה מאוד, אז כל מה שאנחנו מצפים הוא שיהיה את האיזון הזה שוב בין הלחץ הצבאי ללחץ במו"מ כדי להוביל לשחרור החטופים".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM