בנסיבות בהן למעלה מ-25 אלף ילדים ובני נוער מפונים מבתיהם ונמצאים במסגרות חינוך זמניות בערים השונות בארץ, ארגון תלמ"א (התוכנית הלאומית למצוינות באנגלית) יזם פלטפורמה דיגיטלית חדשה.

פיגוע בדרום: שני נרצחים וארבעה פצועים, המחבל חוסל
הדירוג של מודי'ס: הפרמטרים שכלכלני החברה לא לקחו בחשבון | שלמה מעוז

מהתוכנית נהנים נכון להיום כ-500 תלמידים שפונו מיישובי העוטף ומהצפון ושוהים כעת מחוץ לביתם. התוכנית נועדה לחבר בין התלמידים, לכ-100 מורים מתנדבים בוגרי תוכניות תלמ"א, הנמצאים במדינות העולם. התוכנית מבקשת לסייע בצמצום פערים לימודיים בידיעת האנגלית לאור המצב.

ג'נה בריקלו, היא אחת המורות שנוטלת חלק במיזם. היא גרה בבוסטון מסצ'וסטס. בקיץ האחרון היא הגיעה לישראל, כדי להתנדב בבית ספר באשקלון. כשהתחילה המלחמה, היא מספרת שהרגישה שהיא "חייבת לסייע גם מרחוק, שזאת החובה שלי".

פלטפורמה חדשה לילדי העוטף  (צילום: תלמ''א)
פלטפורמה חדשה לילדי העוטף (צילום: תלמ''א)

היא שמחה שנפלה בחלקה ההזדמנות לעזור למפונים. "מדהים לראות כמה הילדים חזקים מול המצב וחיובים למרות הכול. כיף ללמד אותם ולהרגיש שאני עוזרת להם לשמור על שגרה מסוימת".  

מאיה בוכריס תלמידת כיתה ב', לומדת אנגלית עם ג׳נה. מאיה פונתה עם משפחתה מהצפון ובמציאות החדשה, לימודי האנגלית נותנים לה מעט אור.

״כיף לי ללמוד עם ג׳נה, היא מלמדת אותי מילים, משפטים וצבעים״. גולן, אביה של מאיה מספר: ״השיעורים יוצרים יציבות למאיה, אנחנו עוברים ממקום למקום ותלמ״א נתנו את ההזדמנות למרות הקושי, להעשיר את הידע באנגלית וליצור שגרה קטנה במהלך השבוע. זה מדהים״.

עומרי גורן, תלמיד כיתה ח' שפונה ממושב תלמי יוסף שבדרום לאילת מסביר: ״לא פשוט להתמקד בלימודים בזמן הזה. תלמ״א נתנו לי את האופציה ללמוד אנגלית בצורה פרטנית, זה עוזר לי להתמקד וזה בין השיעורים היחידים שאני מתמיד בהם. אין לי כל כך שגרה אבל פעם בשבוע אני נהנה לעלות לזום״.

מדריך נוסף השותף לתוכנית הוא סטו נובאק, שמלמד את התלמידים ממקום משכנו כעת בקנדה. השותפות שלו עם התוכנית הלאומית למצוינות באנגלית התחילה אי שם ב-2018 בנוף הגליל.

אך לאור המצב בישראל, היה חשוב לו להיות נוכח, גם אם באופן מקוון. לדבריו: "השפעות המלחמה הן קשות ועל כן רציתי לעזור גם אם במעט ולסייע לילדים המפונים בשיעורי האנגלית. זה המעט שאני יכול לעשות. התמיכה באזרחי ישראל חשובה לי מאוד כמי שיש לו משפחה וחברים בארץ".

עידו מהצרי מנכ"ל תלמ"א: "אנו שמחים להיות חלק מהתמיכה בעוטף והצפון. למרות המרחק, מצאנו דרך לגשר על פערים עם פלטפורמה ייעודית. מחמם את הלב לדעת שאנחנו עוזרים לתלמידים מפונים לא ליצור פער לימודי".