אחרי הטבח ב-7 לאוקטובר ובסמוך לו, סטודנטים נחשפו לפעילות נמרצת של עמיתתם ללימודים ברשת, בביצוע לייקים, לפרסומים שונים המביעים לכאורה תמיכה בפעולות הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, בשחרור מחבלים ובהפרות סדר בתוך ישראל.

ההסתה נמשכת: שלוש נאשמות בעבירות הזדהות עם טרור
בית המשפט העליון: עורך הדין שנאשם בעבירות טרור ישוחרר ממעצר | פרסום ראשון

מדובר בסטודנטית לרפואה בשנה מוקדמת ללימודיה, בפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, במקור, תושבת אחד הישובים הבדואים בנגב. חלק מהסטודנטים מספרים, שמדובר בסטודנטית שלא פעם כבר דיברה בעד האויב, במבצעים קודמים היא אף עשתה זאת ביתר ביטחון, כי איום ההשעיה לא ריחף אז באוויר. הם מרגישים שהיא חסרת כבוד אליהם ולמוסד בו היא לומדת, למשל, היא לא עמדה בצפירה ביום השואה, ומסתובבת עם מדבקת פלסטין השלמה. פנייה מצדם הועברה להנהלת האוניברסיטה, עוד טרום תחילת שנת הלימודים האקדמית הנוכחית ובה תיעוד מסודר של פעילות הרשת הבעייתית לכאורה הזו שלה. הפרסומים חמורים דיים ועולים כדי חשד לביצוע עבירה של תמיכה בארגון טרור. המידע שנמסר להנהלת המוסד האקדמי הצביע על לא מעט פרסומים כאלה.

גם אם יש מחלוקת על חומרת הפרסומים, עצם כך שהתמיכה שהובעה ממש בעת מלחמה והעובדה שהיא לומדת בתוך המרכז הרפואי סורוקה, שמטפל בהרבה מנפגעי הטבח והמלחמה, כל אלה עושה רושם שדורשים שהעניין הזה ייחקר גם במשטרה. אף על פי כן, ככל שידוע, לא הוגשה תלונה בנידון למשטרת ישראל, לא ע"י הסטודנטים ולא ע"י גורם מוסמך בהנהלת האוניברסיטה. חשוב להדגיש, שלמשטרה מגוון אמצעי חקירה, ביניהן חדירה וחיפוש במכשירים סלולריים של חשודים, סמכות לתפוס מכשיר ישן אם קיים, ביצוע איכונים, בדיקת התקשרויות, מחקרי תקשורת ופעולות נוספות, בכפוף לצווים שתבקש מביהמ"ש ותוכל לממש אם תקבלם. התוצאה היא, שחודשים חלפו ואף פעולת חקירה לא התבצעה במשטרה. ברור לכל בר דעת, שהזמן שחלף, מפחית את הסיכוי להשיג ראיות ומגביר חשש לשיבוש. 

לטענת הסטודנטים שפנו להנהלה, עמוד האינסטגרם שנעשו בו לא מעט לייקים, אינו עמוד חדשות או כלי תקשורת מהימן. מדובר בעמוד שמטרתו היא תעמולה והתססת השטח, כדי לפגוע באזרחים ישראלים. הם מציינים שבעמוד מפורסם באופן תדיר מידע שקרי כמו למשל על פגיעה בבית חולים עזתי שהתרחשה בתחילת הלחימה, אותה ייחסו לצה"ל, בעוד היה מדובר ברקטת אויב שכשלה. לא פעם, תמונות ילדים מתים שפורסמו שם ויוחסו לתוצאה של פעילות הכוחות הישראלים, נלקחו בכלל ממקומות אחרים בעולם כמו סוריה, וכמובן שאין שם מילת גנאי אחת, על ארגון החמאס.

הנהלת האוניברסיטה העבירה לסטודנטית שמתכננת עתידה כרופאה מכתב, שתוכנו לא פורסם. דוברות האוניברסיטה מוסרת שנפתח הליך בירור משמעתי בעניינה. "בהתייעצות עם רקטור האוניברסיטה והיועצת המשפטית הוחלט שההסברים של הסטודנטית למעשיה לא מצדיקים החמרה בעונש. כחלק מהתהליך החינוכי והענישה, הסטודנטית נדרשה להסביר את עצמה בפני הכיתה". אכן, לאחר מספר ימים, שלחה הסטודנטית מכתב התנצלות והבהרה לחבריה ללימודים. במכתב הארוך היא טוענת שסימוני הלייק נעשו בשגגה, שהיו רק שניים כאלה ושהיא מתנערת מתמיכה בטבח, בטרור ובאלימות מכל סוג.

בין השאר היא כתבה: "הלייקים שנעשו לתמונות ממאורעות הטבח היו לא יותר ולא פחות מטעות לא מכוונת. לא עשיתי לייק בכוונה. אני מבקשת להבהיר שהתמונות מפורסמות מחשבון שמדווח כבר שנים רבות על חדשות, ולא נכנסתי אליו במיוחד באותו יום. כאמור, אני סולדת מהמעשים האיומים שנעשות באותו יום. אני לא יכולה להסביר איך זה קרה. אני מניחה שזה נלחץ בטעות ובחוסר תשומת לב." היא הזמינה את הסטודנטים למפגש עמה שאמור היה להתקיים בתחילת שנת הלימודים האקדמית, בנוכחות דיקנית הפקולטה וראש ביה"ס לרפואה. אולם, מפגש כזה לא התקיים. המכתב הסתיים באיחוליה ל"ימים שקטים, שהמלחמה הזו תסתיים במהירה וכל החטופים יחזרו בריאים ושלמים לביתם". היא הביעה תקווה ל"ימים שלא יהיה בהם טרור ולא יהיו מלחמות. לימים של שלום". 

השתלשלות העניינים, מעלה תחושת חוסר נוחות אצל הסטודנטים, לגבי הנכונות של הנהלת האוניברסיטה להתמודד עם מעשים מהסוג הזה ובעת הזאת. הם חשים שיש נטייה לטייח ושהגישה מבליגה יתר על המידה על התרסות מהסוג הזה. 

דוברות האוניברסיטה מציינת בהקשר הזה, שלאוניברסיטת בן גוריון הגיעו בחודשים האחרונים תלונות על עשרה מקרים, בהם גם נפתח בירור משמעתי. מתוך עשרת המקרים, במקרה אחד התקבלה החלטה על השעיה ובשני על הרחקה מהלימודים. 

כך או אחרת, נכון להיום, הסטודנטית ממשיכה בלימודיה.