ארבעה חודשים לאחר שפונו מבתיהם, צפויים לשוב החל מהבוקר (ראשון) בני הנוער לבתיהם בשדרות. העירייה מפעילה בימים אלו תוכנית חדשה, שבמסגרתה יינתנו כלים מתאימים להורים שיפעלו על מנת להעלות את המודעות למוגנות מינית בקרב ילדיהם, זיהוי התנהגויות חריגות ועוד.

התוכנית תתקיים במסגרות שונות ותופעל על ידי צוות מקצועי שהכשרתו הותאמה במיוחד לשדרות, עבור התמודדות עם טראומה ותחושת חוסר מוגנות בכל המובנים, העלאת המודעות בנושא סכנות הרשת, מוגנות מינית ומניעת שימוש בחומרים, אלימות במרחב הציבורי ועוד. בחודשים האחרונים התמודדה עיריית שדרות, בשיתוף המחלקה לביטחון קהילתי של המשרד לביטחון לאומי, עם אתגרים שונים שעלו מכורח השהות הממושכת בבתי המלון - ובהם גם האתגרים שעמם מתמודדים בני הנוער.

"מדובר כאן בסיטואציה לא נורמלית, שבמסגרתה נדרשים בני נוער וילדים לקיים סוג של שגרה במרחב שמעודד בדיוק את ההפך. לאחר שכל הצרכים הבסיסיים מולאו, מצאנו עצמנו עוסקים בתופעות החברתיות שאנו עוסקים בהן בשגרה – אלימות, אלכוהול, שימוש בסמים, שוטטות, חוסר גבולות של ההורים - אך בסביבה אחרת ובהיקפים גדולים יותר". כך מספרת שירן אוחנה, מנהלת המחלקה לביטחון קהילתי בעיריית שדרות.

לדבריה, "בחודשים האחרונים נחשפים בני הנוער לתכנים מאוד קשים ברשתות, ומשכך גם מסגלים התנהגויות מסוכנות ברשת. כשאין פיקוח והדרכה, בני הנוער עלולים ללכת לאיבוד במרחבים מזיקים ואנו כאן לשם כך". בהנחיית ראש עיריית שדרות אלון דוידי וסגנו אלעד קלימי, יזמה העירייה את תוכנית המוגנות שתיכנס לפעולה כבר בימים הקרובים, במקביל לפתיחת מרבית מוסדות החינוך בעיר.

אוחנה מדגישה: "החיים בבתי המלון לא ערערו רק את עולמם של בני הנוער, אלא גם היוו אתגר משמעותי לחיי הזוגיות והמשפחה - וגם לכך יינתן מענה במסגרת תוכנית הקליטה, במפגשים עם בעלי מקצוע ומטפלים".

ראש העירייה: "תושבי שדרות התמודדו עם אתגרים ששום עיר בישראל לא נאלצה להתמודד עמם עד כה, עם פינויים של עשרות אלפים תושבים לצד הכאב. בשעה טובה העיר מתחילה להתמלא שוב בתושבים, ואנו נעניק להם ליווי והכוונה".