אחרי ש"מעריב" פרסם אתמול לראשונה את התוכנית של עיריית שדרות לתמוך בתלמידים בבתי הספר בעיר שנפתחו בתחילת השבוע, כעת מתבצע עוד צעד להחזרת העיר הדרומית שעל גבול רצועת עזה לשגרה, בצל טראומת 7 באוקטובר - תושבי שדרות מתחילים לחזור הביתה, ויחד איתם זקני העיר.

הווטרינרים שנשארו עם בע"ח והזוג שחגג מול ענני עשן: מיהם "המפונים" שלא התפנו?
ראש עיריית שדרות זועם: "הממשלה הפרה את ההסכם"
עם שובם לעיר: עיריית שדרות תפעיל תוכנית סיוע עבור בני נוער

לאחר שמרבית האזרחים הוותיקים בשדרות פונו מבתיהם, העתיק מרכז היום לאזרח הוותיק בעיר את פעילותו למלונות המפונים באזור ים המלח, והשבוע, אחרי יותר מארבעה חודשים - חזר גם הוא לפעול.

אוהרה מיכאלי, בת 72, בחרה להישאר בשדרות, אף שיכלה להתפנות, ומספרת על החודשים הקשים שעברו עליה: "עברנו תקופה איומה. ללא מרכז היום, כל הזמן בבית לבד, חושבת על ההרוגים והפצועים. אנחנו אנשים ללא משפחה פה בשדרות. הם החליטו להתפנות, ולכן עכשיו הם מפוזרים בכל הארץ ואני נשארתי פה לבד".

כעת מועדון היום שב לפעילותו, ואוהרה מספרת בהתרגשות על הכמיהה לחזור לחיי החברה, שהיו חסרים לה במהלך המלחמה. "המועדון היה חסר לי כמו אוויר לנשימה, האנשים היו חסרים לי, כי כשאני במועדון ההרגשה היא שיש לי משפחה. אין עוד מקום כזה בשבילי".

טל חג'בי, מנהלת מרכז היום, מסבירה כי העובדה שבמועדון נבנה בינתיים מרחב מוגן מסייעת להחזיר את תחושת הביטחון לוותיקים: "לאחר האירועים הקשים שהיו בשדרות, יש תחושה של פחד וחוסר ביטחון בקרב האזרחים הוותיקים. הארגון הפילנתרופי JNF UK היה שותף מרכזי במיגון מרכז היום, וזה גורם לאזרחים הוותיקים לשוב למועדון בתחושה בטוחה יותר".

חג'בי מוסיפה כי רוב הזקנים מוכנים לחזור לעיר: "תחושת הבית שלהם חזקה מהפחד שחוו ב־7 באוקטובר. הפעילות שלנו נותנת להם תחושה שיש מי שמקשיב למצוקה שלהם ומתעניין בשלומם, וזה מה שמחזק את רוחם וחוסנם של תושבי העיר הוותיקים".

יונתן גלון, מנהל ארגון JNF UK בישראל, שהיה שותף בשיפוץ מרכז היום, מוסיף: "אנחנו גאים לפעול למען הבטחת ביטחונם ושלומם האישי של התושבים הוותיקים בשדרות, ונמשיך לספק לתושבי העיר מרחב מוגן למען רווחת התושבים ושיפור תחושת הביטחון בעיר".