מחוז חיפה של פיקוד העורף מתכלל 57 רשויות שונות בארץ, והנקודה הדרומית ביותר תחתיו היא חדרה - דרך מטרופולין חיפה - ועד לנקודה הצפונית ביותר עמק המעיינות. תפקיד אנשי פיקוד העורף של המחוז הוא להכין את הרשויות המקומיות והתושבים למצב של מלחמה - והם אמונים על חילוץ והצלה, הסברהֿ והכנה לחירום. בין היתר, כחלק מהמענה השלם האופרטיבי - הם מתממשקים בעבודתם עם ארגוני חירום שונים כמו מד״א, כבאות והצלה ומשטרת ישראל. 

לאחר אסון ה-7 באוקטובר, גייס המחוז את כל סד״כ המילואים של הגדודים השונים תחתיו, ומתחילת המלחמה נמצא בקשר רציף עם הרשויות השונות. המחוז בין היתר מכשיר את יחידות הסע״ר, שכוללות מתנדבים אזרחים שעברו תחת פיקוד העורף הכשרה לפעולת חילוץ ראשונית באירועים שמצריכים חילוץ. במטרופולין חיפה בלבד, שכוללת 7 רשויות - יש כ-1000 מתנדבים אזרחים ביחידות הסע״ר. 

העיסוקים העיקריים של מחוז חיפה של פקע״ר במלחמה הם לדאוג לחוסן העורף, משק לשעת חירום - ושיתוף פעולה ותיאום עם ארגוני החירום. במסגרת שיתוף הפעולה בין פקע״ר, כבאות והצלה, איגוד ערים להגנת הסביבה - הוקם חמל אחוד של הארגונים יחד, ששם מתבצעת הערכת סיכונים ומתן מענה לכלל האירועים בגזרה. באזור מפרץ חיפה ישנו את אזור התעשייה שכולל מפעלים מהתעשייה הכימית והפטרוכימית, בית זיקוק, תעשייה כבדה ומפעלי דשנים. 

על כן, יש הערכות מוגברת בהם מאז תחילת המלחמה - כחלק מנקיטת אמצעי זהירות מפני ניסיון תקיפה אפשרית של חיזבאללה - בתרחיש מלחמה כוללת. כחלק מפעילות פקע״ר במחוז, ישנו צו בסמכותו שמאפשר לו לקבל מכל מפעל את המידע על החומרים המסוכנים העתידיים ופירוט הכמויות שנכנסים אליהם - תוך בקרה הדוקה. כמו כן, הפיקוד יחד עם משרד הגנת הסביבה - מקיים מאז תחילת המלחמה עשרות ביקורים במפעלים - על מנת לוודא שהם אכן עומדים בתנאים שהצו מכתיב להם. עוד מחייב הצו את המפעלים לדאוג לרידוד החומרים המסוכנים  - ולהראות כיצד הרידוד בא לידי ביטוי בשטח. 

בשבוע הבא, תתקיים פגישה משותפת של ארגוני החירום כדי לדבר על התרחישים האפשריים והאתגרים הצפויים במרחב האזרחי של מטרופולין חיפה בשעת מלחמה. בפגישה ישתתפו נציגי הצבא מפיקוד העורף, ממשטרת ישראל, מד״א, כבאות והצלה, רשות החירום הלאומית, משרדי ממשלה שונים - וראשי הרשויות.

במהלך הפגישה, ידונו באתגרי הרפואה שעלולים לפגוש בהם הרשויות - כמו אתגרים בחוסרים במזון ובמים, בעיות בתקשורת ובחשמל - ובהתייצבות העובדים. כמו כן, ידונו במחסות ציבוריים, שיספקו מענה אופציונלי עבור אזרחים שאין ברשותם מיגון תקני. החניונים התת קרקעיים - יוסבו למחסות שכבר עברו מיפוי תחת מפרט הנדסי שקובע קריטריונים נדרשים להסבת חניון למחסה ציבורי - לניצול המירבי של מרחב התת קרקעי.

מלבד זאת, עוד ידונו על מתקני קליטה, שישמשו במידת הצורך ובעת מלחמה כמקום עבור אנשים מחוסרי קורת גג - שבתיהם נפגעו מירי רקטי. גני ילדים ובתי ספר - יוסבו גם הם למתקני קליטה - ובאופרציה הזאת מעורב גם משרד הפנים. לכל הדעות, אין ספק שתרחיש צפוני ידרוש מכולנו אורך רוח, חוסן והערכות מקדימה מדויקת ומיטבית.