לפי דיווח ב"וושינגטון ז'ורנל" האמריקאי, ישראל הודיעה כי תשלח משלחת לקטאר, זאת לאחר שחמאס נכנע להתחייבויות במשא ומתן להפסקת אש, מה שקירב את עמדות הצדדים יותר מתמיד בשבועות האחרונים, כך אמרו מתווכים. הדבר מחדש את התקוות להגיע להסכם לשחרור חטופים ולהפוגה מהלחימה ברצועת עזה.

בסודיות ובחשאיות מוחלטת: כך רקם סער את פירוק "המחנה הממלכתי" מאחורי גבו של גנץ
אולפן שישי סימן את האיש שהולך להציל את נתניהו

המהלך הגיע בזמן שהממשלה אישרה תכניות כניסה לרפיח. ההתחייבויות של חמאס כללו שחרור חטופים ונסיגה מהדרישות לסיום הלחימה לפני הגעה להסכם - דרישות שגרמו להתמוטטות הסבב הקודם של הדיונים. עוד דווח כי פקידים מצריים ופקיד בכיר בחמאס טענו כי חמאס ריכך את עמדתו לאחר שהמתווכים הגבירו את הלחץ על הארגון, כולל איומים לגרש פקידי חמאס ממפקדתם בדוחא אם לא ישכנעו את המנהיגים ברצועה להסכים להסכם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות כוחות צה''ל בשטח הרצועה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בשטח הרצועה (צילום: דובר צה''ל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ביום חמישי שקטאר ומצרים הגבירו את הלחץ שלהן כשאיימו לגרש את אנשי חמא מקטאר ולהקפיא את חשבונות הבנק שלהם שם. בוושינגטון ז'ורנל ציינו כי קטאר וחמאס סירבו להגיב. לאחר ישיבת הקבינט ביום שישי, נתניהו אמר שאישר תכניות לפעולה צבאית ברפיח - העיר הגדולה ברצועת עזה ששימשה כמחסה זמני ליותר ממיליון פלסטינים שנאלצו לעזוב את צפון ומרכז הרצועה.

"צה"ל נערך למבצע צבאי ולפינוי האוכלוסייה", כך נמסר מלשכת ראש הממשלה נתניהו לוול סטריט ז'ורנל ביום שישי. נתניהו ציין כי ישראל צריכה לתקוף ברפיח כדי להשיג את מטרות הלחימה שלה, כולל חיסול האיום שמהווה חמאס ושחרור בני הערובה המוחזקים בעזה. אך ארה"ב אמרה שעל ישראל שלא לנהל מתקפה כזו ללא הבטחת דרך להעביר את האזרחים הפלסטינים המסתתרים שם למקום בטוח.

חילוקי הדעות בין נתניהו לנשיא ביידן משקפים מתיחות רחבה יותר ביחסים. ביידן לחץ על העברת סיוע הומניטרי מוגבר יותר לעזה ואמר שהוא עשוי לעכב את משלוחי הנשק האמריקאיים אלא אם ישראל תנקוט בצעדים נוספים להגנת אזרחי הרצועה. הבית הלבן גם מנסה להפעיל לחץ על ישראל למנוע אלימות של מתנחלים ביהודה ושומרון על ידי הטלת סנקציות על יחידים שהיא מחזיקה כאחראים לכך.

הממשל של ביידן הכריז ביום חמישי על הסבב האחרון של סנקציות נגד מתנחלים, כולל נריה בן פזי, שארה"ב טוענת כי הוא האחראי לתקיפה של פלסטינים. בעזה, הבית הלבן מחפש דרכים להגדיל את כמות הסיוע שנכנס לרצועה כדי למנוע הידרדרות במשבר ההומניטרי הרחב.

עיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)
עיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)

עוד הורה ביידן לצבא ארה"ב לבנות רציף על חוף רצועת עזה כדי לאפשר העברת סיוע דרך הים, יוזמה שפקידים אמריקאים טענו שעשויה לקחת עד 60 יום עד שתצא לפועל. בינתיים, תוכנית פיילוט שמאורגנת על ידי ארגון הצדקה World Central Kitchen ונתמכת על ידי איחוד האמירויות הערביות, הפליגה מקפריסין והגיעה לחופי עזה ביום שישי והחלה בפריקת כמעט 200 טון של אספקת מזון באמצעות רציף ארעי.

למרות זאת, ישראל נתנה אור ירוק לעמדות החדשות של חמאס בשיחות על פסקת אש בת שישה שבועות ושחרור של כ-40 בני ערובה. ההתחייבויות של חמאס נמסרו למתווכים הערבים ביום רביעי והועברו לישראלים ביום חמישי. לשכת ראש הממשלה אמרה שבעוד שישראל רואה בעמדה הנוכחית של חמאס בשיחות "לא ריאלית", היא תשלח משלחת לדוחא לאחר שהקבינט לענייני ביטחון ידון בעמדתה של ישראל.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

גורמים ערבים וישראלים אמרו שהם חוששים שיחיא סינוואר מערער בכוונה את המשא ומתן בתקווה שהרמדאן - שהחל בשבוע שעבר - יעורר את התמיכה הערבית העממית בחמאס, ויוביל להסלמה במתיחות ביהודה ושומרון ובירושלים. בשבוע שעבר אמר ביידן כי מתקפה ישראלית על רפיח היא חציית "קו אדום" מאחר והיא עלולה לגרום לנפגעים רבים. הוא הוסיף כי נתניהו "פוגע בישראל יותר מאשר עוזר לישראל".

עם זאת, עדיין נותרו שאלות בלתי פתורות בנוגע להגעה לעסקה. חמאס לא אמר כמה בני ערובה נמצאים עדיין בחיים, ויתרה מזאת, ישראל לא תקבל את דרישתו של חמאס לאפשר לכל הפלסטינים בדרום לחזור בחופשיות לצפון, כך לפי גורמים מצריים.