בחלוף 162 ימים בהם אתר החרמון סגור בצו אלוף לכניסת מבקרים, מנהלי ועובדי האתר לא רואים את הסוף - ואת היום שבו יוכלו לחזור להפעיל את האתר.

"להגדיר נרטיב משותף": התנועה האזרחית החדשה "עתיד לעוטף"
לראשונה מאז גירוש ספרד: מאות רבנים בכנס הכשרות האירופאי

כאמור, אתר החרמון נסגר בצו אלוף פיקוד צפון כבר בשבת ה-7 באוקטובר ומלבד חיילי צה"ל, אין פוקד את האתר עד כה, העובדים גילו סבלנות רבה, התנדבו, אירחו, דאגו ליחידות צה"ל, סייעו בכל צורך, אך פיצוי כספי טרם הגיע אליהם. ״מוסדות המדינה מתעלמים מהעיניים של המדינה״, הם מתארים את התחושות ואת אכזבתם מהיחס והטיפול באתר כעוגן תיירות כלכלי לצפון כולו - שנפגע אנושות בעקבות המלחמה. גם 300 עובדי האתר שהוצאו לחל"ת, בקרוב יסיימו את מכסת הימים ומכיוון שאינם תושבי ישובים מפונים - הם לא יזכו להארכת החל"ת ויישארו ללא פרנסה. 

״מה-7 באוקטובר, האתר  הפך להיות שטח צבאי סגור עם פעילות אדירה של חיילים בגזרה. אירחנו מאות חיילים במתקני האתר ועזרנו בכל מה שיכולנו ובמקביל, ניסינו להבין לאילו פיצויים אנו זכאים בהתאם למסלולים השונים - והגשנו לקרן הפיצויים בקשה לזכאות״, אומר ל-״מעריב״ רפאל נווה, מנכ״ל אתר החרמון.  

הר החרמון (צילום: אתר החרמון)
הר החרמון (צילום: אתר החרמון)


״קיבלנו פיצויים על החודשים נובמבר ודצמבר בלבד על סך 400 אלף שקלים - בעוד שפיצויים על חודשים ינואר-פברואר, החודשים החורפיים ביותר עם מערכות השלגים שסוחפות תיירים רבים ומובילות להכנסות המקסימליות שלנו  - כלל לא עומדים על הפרק״, אומר ומציין כי ההכנסה המשוערת לאחר הניכוי בחודשיים המשגשגים שבהם האתר היה סגור מוערכת  ב״שווי של 25 עד 30 מיליון ש״ח״ - כך שנוצר נזק כלכלי אדיר בהיעדר פיצוי.

״הטענה העיקרית של המדינה ושל קרן הפיצויים היא שמאחר שאנחנו לא באזור של יישוב מפונה - אנו לא זכאים לפיצוי, ואין הבנה שהשטח שלנו סגור בצו אלוף כבר חודשים - שהצבא משתמש בשטח האתר לצרכיו, ושכתוצאה מכך - העסק שלי סגור כבר חודשים. אני מבין את צורכי הצבא לגמרי, אך כיצד ייתכן שיש אטימות וביורקרטיה נוראית כזאת?״, הוא מוחה.

״מהיום הראשון של המלחמה, המדינה באה וסגרה לי את העסק לצורכי צה״ל, עזרנו לצבא בכל מה שצריך - אך עכשיו מוטלת על המדינה החובה לפצות אותנו - ולא לזרוק אותנו. מעבר לכך, הרי ידוע שאתר החרמון אינו פועל כל השנה - וישנם חודשים ספציפיים בחורף שבהם עיקר ההכנסות שלנו מגיעות ומתחזקות את המקום לאורך כל השנה ואת פעילות המערכות היקרות של האתר. עיקר ההכנסה שלנו היא בחורף, מינואר עד מרץ - וזה מה שמחזיק את המקום. לפי הערכות פיקוד צפון, האתר יהיה סגור עוד לתקופה ארוכה - אך בינתיים אנו ללא פיצויים. מקווים שבקרן הפיצויים יתייחסו אלינו כדי שנוכל להמשיך ולשמר את המקום הזה - ושעם ישראל יוכל לחזור ולהנות ממנו בקרוב״.