לקראת יום העובד הסוציאלי הבינלאומי, מציג מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל דוח מיוחד, שלפיו ההוצאה השנתית הממוצעת למטופל יחיד ברשויות המקומיות העניות ביותר עומדת על פחות ממחצית ההוצאה ברשויות החזקות.

ביוני 2023 היו במחלקות הרווחה ברשויות המקומיות 747 תקנים לא מאוישים של עובדות ועובדים סוציאליים. בעקבות המלחמה והגידול החד בצרכים הגדיל אומנם משרד הרווחה את מספר התקנים שהוא משתתף בתקצובם ב־370 משרות, אבל דווקא היום מספר המשרות הלא מאוישות עומד כבר על כ־900.

באיגוד העובדים הסוציאליים מדגישים כי גם עו"סיות מהמגזר הפרטי שהתגייסו ל"מילואים" במגזר הציבורי עם פרוץ המלחמה על חשבון עבודתן, לא נקלטו ברובן על ידי המדינה.

חוקרי טאוב מדגישים: "במהלך המלחמה גדלה מאוד האוכלוסייה הזקוקה לסיועם של עובדים סוציאליים. שני צעדים עיקריים שניתן לנקוט על מנת לשפר את המצב במערכת הם איוש והוספת תקנים לצד גיוס ושימור עו"סים. בעקבות המלחמה יהיה צורך לגייס כבר בשנים הקרובות כ־2,250 עו"סים למערכות החברתיות".

נכון לשנת 2024 רשומים בפנקס העובדים הסוציאליים יותר מ־44 אלף עובדות ועובדים סוציאליים. בשנת 2020 נשים יהודיות היוו 78% מהעו"סים, וגברים יהודים - 11%.העו"סים הערבים מהווים גם הם 11%, בחלוקה מגדרית דומה. 40% מהעובדים הסוציאליים מועסקים בשירותי הרווחה, ו־30% נוספים במערכות החינוך, הבריאות, הביטוח הלאומי ומערכות ציבוריות נוספות. השאר בעמותות ובמגזר הפרטי.

רמת השכר בעבודה סוציאלית עדיין מהווה חסם מרכזי לגיוס עובדים לשירותי הרווחה הציבוריים. חוקרי מרכז טאוב מדגישים כי גם אחרי שמונה עד עשר שנות עבודה במקצוע, שכרם הממוצע של העו"סים נמוך מהשכר החודשי הממוצע במשק, ורמת השכר שלהם נמוכה מזו של אקדמאים אחרים, גם אחרי הסכם השכר שנחתם עמם בשנת 2022.

למרות זאת, במהלך שני העשורים האחרונים חל גידול משמעותי במספר בוגרי הלימודים האקדמיים בתחום. בשנת 2019 השלימו 1,472 בוגרים את לימודי התואר הראשון בעבודה סוציאלית, לעומת 850 בוגרים בלבד בשנת 2000 – גידול של 73%. בעשור האחרון גדל מספרם בכשליש.