הודעת דוברות רכבת ישראל שמסרה לציבור כי לראשונה מאז תחילת המלחמה – תחנת שדרות נפתחה לנוסעים ביום שני האחרון. אך לדאבון הלב, בשלב זה, תופעלנה רכבות לכיוון דרום בלבד (נתיבות, אופקים ובאר שבע). נסיעה בהמשך הקו לכיוון צפון (לאשקלון, אשדוד ותל אביב) לא תתאפשר. הודעת דוברות הרכבת ציינה שהם פועלים אל מול משרד התחבורה וגורמי הצבא, על מנת לאפשר נסיעה ברכבת גם לכיוון צפון.

בעוד משרד התחבורה ורכבת ישראל פועלים להחזרה של השירות באופן מלא בקו הנגב המערבי, ככל הנראה, אילוצי בטחון והנחיות הצבא מונעות זאת.  שירות הרכבות בתחנת שדרות יפעל בין השעות 6:00 בבוקר ל-22:00 בלילה (בקירוב), בתדירות של רכבת אחת מידי שעה (לכל כיוון). הרכבת מנחה את הנוסעים שיעדם או מוצאם מתחנות אחרות וצפוניות יותר, לבצע החלפת רכבות בתחנות באר שבע ומשם ימשיכו ליעדם.

רכבת ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
רכבת ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

כתוצאה מכך הרוחות סוערות ביישובי הנגב המערבי שחוזרים אט אט לביתם. התושבים המאוכזבים קיוו שעורק התחבורה הזה ישרת אותם לא רק בכיוון דרום. נסיעה לכיוון צפון באמצעות הרכבת עם החלפה בבאר שבע אינה יעילה עבורם, משום שהיא מאריכה את זמן הנסיעה מאוד. היעדר מענה עבורם צפונה באמצעות הרכבת צפוי להמשך כשנתיים. 

כרגע מסתמן שכמה מאות מיליוני שקלים יושקעו באמצעי מיגון שיאפשרו לרכבות לדהור גם צפונה בביטחון. קטע מסילה הסמוך לקיבוץ ארז הוא הבעייתי, הצבא טוען שהוא חשוף מדי. הדברים האלה מעלים תהייה אצל רבים, האם הפתרון לטווח הארוך הוא עוד התמגנות? האם כשתסתיים הלחימה, עדיין המצב בנגב המערבי יהיה כזה של חשש מירי מכיוון עזה?

אבי בניהו, בעברו דובר צה"ל ומפקד גל"צ, התייחס לכך וכתב: "החלטה להשקיע כעת 800  מיליון ש״ח בבניית קיר בטון מגן ירי מעזה למסילת הרכבת לשדרות, זהו ההיפך מ״ניצחון מוחלט״ וההיפך מהרתעה. זו הודאה בכישלון, בחוסר יכולת להשיב ביטחון ותחושת ביטחון לדרום ומסר שלילי שלנו לחמאס שאנו בהחלט נערכים לירי עתידי. ישראל זקוקה למשטר ביטחון אחר וחדש בדרום". הציוץ הזה זכה רק לכמה מאות לייקים עד כה, אולם הוא משקף באופן הולם את התהייה כאמור לעיל.

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות מסר: "עם חזרת חלק מתושבינו לעיר ופתיחת מסגרות החינוך, ראוי שתיפתח גם תחנת הרכבת בעיר, שמשמשת רבים מתושבינו ותושבי הסביבה. לצערי, בשל עוולת מהעבר שקבעו את מיקום המסילה מול עזה ובהמשך לא דאגו למגן אותה, לא מאפשרים לרכבת לנסוע. אני דורש פתרון למציאות הזויה זו ושמשרדי הממשלה ימצאו את התקציב הנדרש למיגון המסילה".