בלב הסואן של תל אביב, לאורך רחוב איבן גבירול, נכנסו להילוך גבוה עבודות חפירת מנהרה תת קרקעית בעומק האדמה, באורך של כארבעה ק"מ, שתהווה חלק מ"הקו הירוק" של הרכבת הקלה.

להקל עם טרוריסטים? כך השיב השופט שעורר סערה
ישראל יכולה להכריז על "ניצחון מוחלט" - אך כבר הפסידה בזירה חשובה יותר

חברת נת"ע, המבצעת את הפרויקט המורכב, קיימה סיור ראשון לעיתונאים וצלמים וחשפה לראשונה את התוואי התת קרקעי הנחפר ללא הפסקה בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע.

התוואי התת קרקעי באיבן גבירול החל להיחפר לאחרונה מדרום לצפון – מצומת איבן גבירול-שדרות נורדאו ועד כה נחפרו כ-200 מטרים, בקצב של כעשרה מטרים בממוצע מדי יום.

התוואי התת-קרקע של הרכבת הקלה יהיה לאורך רחוב איבן גבירול והוא יכלול ארבע תחנות – בצמתים איבן גבירול-ארלוזורוב, בכיכר רבין, באיבן גבירול-קפלן ובתחנת קרליבך, שם עובר במפלס גבוה יותר בתחנה העמוקה ביותר של הרכבות הקלות בגוש דן ה"קו האדום" של הרכבת הקלה.

בהמשך, התוואי התת קרקעי ממשיך עד לתחנת לוינסקי בתל אביב, שם כבר עבודות כריית המנהרה עד לתחנת קרליבך הסתיימו.

מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה  (צילום: אלוני מור)
מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: אלוני מור)

"הקו הירוק" של הרכבת הקלה, שאורכו 39 ק"מ, יהיה ברובו עילי, למעט כ-4.5 ק"מ בין לוינסקי לקרליבך, לאורך איבן גבירול ובמקטע של כ-400 מטרים בין אוניברסיטת תל אביב לנתיבי איילון.

"הקו הירוק" שעלות הקמתו מוערכת בכ-19 מיליארד שקלים, מתחיל בראשון לציון, סמוך לצומת בית דגן, ומשם הוא ממשיך לחולון ולמרכז תל אביב. 

בדרום רחוב איבן גבירול, באזור צומת נורדאו, "הקו חוזר להיות עילי ולאחר שהוא עובר על נחל הירקון, שמעליו מוקם בימים אלו גשר, הקו הנחשב לאחד מהארוכים ברכבות קלות בעולם, מתפצל לשתי זרועות – זרוע אחת להרצליה והזרוע השנייה למרכז העסקים רמת החייל.

"זה פרויקט מורכב מאוד הנדסית עם אתגרים רבים ותיאומים מול רשויות מקומיות וגופים רבים נוספים", ציין מנכ"ל נת"ע חיים גליק – "אחרי ההצלחה הגדולה של 'הקו האדום', שמדי יום מסיע כ-85 אלף נוסעים, קיימת התרגשות רבה מהתקדמות פרויקט 'הקו הירוק'".

במקביל, נמשכות עבודות התשתית בתוואי השלישי של הרכבות הקלות בגוש דן – "הקו הסגול" המחבר בין יישובי בקעת אונו דרך ציר אלוף שדה ברמת גן ובגבעתיים למרכז תל אביב.

גליק, שהודיע לא מכבר על סיום תפקידו בסוף מאי, ימשיך עוד כמה חודשים לאחר מכן לכהן בתפקיד עד שייבחר מנכ"ל חדש. "זה פרויקט דגל ואני מחויב לו. אסייע לכל מי שייבחר, או תיבחר", הוא ציין וטען שרק נת"ע מסוגלת לבצע את פרויקט המטרו בעתיד, שיכלול מנהרות באורך כולל של כ-300 ק"מ באזור המרכז. 

זאת, לנוכח הניסיון שהחברה צברה בפרויקטים המורכבים של הרכבות הקלות.

על פי הצפי, פרויקט "הקו הירוק" אמור להסתיים בסוף שנת 2028 ופרויקט "הקו הסגול" אמור לצאת לדרך כעשרה חודשים לפני כן – בתחילת שנת 2028.

תוואי תת קרקעי הנחפר ללא הפסקה בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע. הפרויקט של חברת נת''ע (צילום: אלוני מור)
תוואי תת קרקעי הנחפר ללא הפסקה בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע. הפרויקט של חברת נת''ע (צילום: אלוני מור)

"אנחנו מתמודדים מאז פרוץ המלחמה עם מחסור בעובדים. זו בעיה קשה. חסרים לנו כיום כאלף עובדים", התריע גליק – "בעקבות המחסור בכוח אדם, שכר העבודה התייקר וגם עם זה אנחנו מתמודדים".

במקביל לעבודות המנהור של "הקו הירוק" מתבצעות עבודות להקמת שבעה גשרים, בהם יעבור התוואי. 

אחד מהגשרים המרכזיים והמורכבים ביותר מבחינה הנדסית יעבור מעל נתיבי איילון. "הגשרים ישנו את קו הרקיע של תל אביב", ציין עוד גליק.

המשנה למנכ"ל נת"ע, ענת טוקר-הלפרט, הממונה על ביצוע פרויקט "הקו הירוק", ציינה כי העבודות כוללות אתגרים מקצועיים מורכבים ותיאומים בין הרשויות.

הקו הירוק של הרכבת הקלה ברחוב איבן גבירול בתל אביב (צילום: אלוני מור)
הקו הירוק של הרכבת הקלה ברחוב איבן גבירול בתל אביב (צילום: אלוני מור)

היא סיפרה, כי מכונות החפירה בתוואי התת קרקעי, שאורך כל אחת מהן כ-120 מטרים, אשר מתופעלות על ידי עובדים מסין, מתקדמות על פי התוכנית, על רקע האתגרים המקצועיים המורכבים בתוך שטח אורבני.

"מכונת הכרייה במנהרה מאוד מדויקת והסטייה שלה יכולה להגיע עד לכחצי מ"מ בלבד וגם הוצבו סנסורים לכל אורך התוואי התת קרקעי באיבן גבירול, כדי להתריע בעת הצורך", סיפרה.

סגנית מנהלת הפרויקט, לאה שמול, סיפרה עוד שבין האתגרים ההנדסיים, הייתה היערכות לטיפול במי התהום בעומק הקרקע. "נערכנו הנדסית לניקוז מי התהום", היא ציינה – "זה פרויקט מאוד מורכב, שדורש תאומים רבים".

היא הבהירה כי העבודות נמשכות גם בשבתות, מאחר ולא ניתן להפסיק את עבודת הכרייה מבחינה בטיחותית.

"חשוב שהמכונות יעבדו ללא הפסקה ובמקרה של הפסקת חשמל, יש להן אספקת חשמל עצמאית", הסבירה.

מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: אלוני מור)
מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: אלוני מור)

בינתיים, כשלאורך רחוב איבן גבירול נחסמו צירים ונוצרו עומסי תנועה – בעומק הקרקע אין פקקי תנועה והעובדים הסינים המפעילים את מכונות הכרייה עובדים מסביב לשעון.

גליק מעריך שלאחר סיום העבודות בפרויקטים של הרכבות הקלות תורגש הקלה משמעותית בעומסי התנועה והפתרון הסופי יהיה בפרויקט המטרו.

"כבר לא יהיה אז צורך בכלי רכב פרטיים ואנשים ינועו עם רשת המטרו והרכבות הקלות", הוא העריך באופטימיות.

אבל בינתיים, צפויות עוד שנים ארוכות של פקקים והאור כבר נראה בקצה המנהרה.