בחודש אוקטובר האחרון, עם פרוץ המלחמה, החליט משרד הביטחון יחד עם פיקוד העורף ופיקוד צפון - לפנות את תושבי יישובי גבול הצפון שגרים ביישובים שממוקמים עד 3.5 ק״מ מגבול לבנון-ישראל בשל צרכים ביטחוניים ושמירה על ביטחונם. על בסיס החלטה זו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אימץ מתווה כלכלי של פיצויים לעסקים בצפון - שנמצאים עד מרחק של 3.5 ק״מ בלבד ולא מעבר. הקו הביטחוני הפך לקו כלכלי - ועל פיו מתקבלים הפיצויים. החלטה זו של שר האוצר, שרבים ניסו לערער עליה אך ללא הועיל - אינה מתחשבת בשאר העסקים בצפון הנטוש, שנאלצים להתמודד עם נזקים כלכליים כבדים מאז החלה המלחמה - ללא זכאות לפיצויים. 

השדולה לשיקום יישובי הצפון יצאה לדרך: תבחן הקמת מנהלת ייעודית

ענבר בזק, מנכ"לית החברה הכלכלית של הגליל העליון, תיארה את הקשיים של בעלי העסקים שאינם זכאים לפרוטה במסגרת מתווה הפיצוי הכלכלי: "הממשלה יצרה קו דמיוני שעובר במרחק 3.5 ק"מ מגבול הצפון - מבחינתה המלחמה מסתיימת בקו הזה. מה שעמד מאחורי הקו הזה הוא חשש מחדירות מחבלים וחשש מירי תלול מסלול, זהו קו ביטחוני. מי שנמצא קצת מחוץ לטווח לא זכאי לדבר, אפילו לא לפטור בארנונה. וכך, אטרקציות כמו למשל קיאקים, טיולי ג'יפים, מסעדות ועוד, שהם מעבר לקו ה-3.5 ק"מ מהגבול, אינם מקבלים כל פיצוי, על אף שאין כרגע כל תיירות בצפון והפעילות של העסקים  ירדה ב 80%-100%. כלכלת הצפון בסכנה ממשית״, היא מתריעה ומזכירה כי ״מתווה החל"ת מסתיים בסוף החודש, העסקים יצטרכו לבחור האם לפטר עובדים או להחזיר אותם לעבודה. בהיעדר מתווה פיצויים סביר, צפויים פיטורים המוניים של מאות עובדים. צריך להבין, ענף התיירות בצפון בקריסה מוחלטת וכך גם ענף האירועים וענפים נוספים. כשיגידו לנו להחזיר את התושבים לבתיהם, הם יגלו שאין להם מקומות פרנסה - כי העסקים נסגרו בזמן המלחמה".

אחד מהעסקים בצפון שנקלעו לצרה  הוא חוות ״בת יער״, שממוקמת ביער ביריה מעל מצפה עמוקה, שכולל מסעדה, אולם אירועים וחוות סוסים: ״המקום עובד כבר 40 שנה, שרדנו את מלחמת לבנון השנייה וגם את הקורונה, אך לצערי כיום הגענו לסיטואציה בה אנו נאלצים לסגור את העסק באופן זמני״, מספר מנהל החווה עומר נוי ל-״מעריב״. ״מבקרים לא הגיעו למקום - ובצדק רב. אנחנו נמצאים 10 ק״מ בלבד מהגבול - והיו לא מעט אזעקות באזור החווה. על אף שאנחנו לא נמצאים צמודים לגבול, אדם שרוצה לבלות כאן בנעימים או לקבוע חתונה באולם האירועים - לא יקח את הסיכון הביטחוני. לצערי אנחנו גם לא מקבלים מענה מהמדינה בנושא. בתחילת המלחמה, הוצאנו 100 עובדים לחל״ת, בינואר החזרנו 50 עובדים - ולא מזמן נאלצנו להוציא אותם שוב לחל״ת. העובדים ניצלו את כל ימי האבטלה שלהם, כך שאין להם תמיכה מהמדינה, הם לא מקבלים שקל וגם אנחנו כעסק לא זכאים לשום פיצוי״, אומר.

״בחודשיים האחרונים, הפסדנו כ-250,000 שקלים. בכל יום שפתחנו את העסק, הפסדנו בין 5,000-6,000 ש״ח״, אומד את הנזקים. ״המלחמה תסתיים בעתיד, אך מה יהיה לאחר המלחמה? אנחנו נמצאים כעת בצפון בבועה רעילה - ששונה לגמרי ממה שקורה במרכז הארץ שתוסס. מנוע הצמיחה של הצפון הוא התיירות - שלא מתקיימת בימים אלו. עוד עשרות רבות של עסקים באזור נמצאים במצב כלכלי קשה כמו שלנו, כל האזור במצוקה.  עצוב לנו שהכנסת מנותקת לחלוטין ממה שקורה אצלנו״.