במסגרת שבוע התפוצות משרד התפוצות מציג היום (שלישי) את 'מדד הקרבה לתפוצות', מדד המשקף את הלך הרוח בחברה הישראלית בנושאי זהות יהודית, ערבות יהודית הדדית, טיב הקשר והחיבור בין ישראל ליהדות התפוצות ואת רמת הידע של הישראלים על יהדות התפוצות. השנה נוספו למדד שאלות הבוחנות את שינוי בעמדות לאחר השבעה באוקטובר.

המחקר מצביע על כך כי החיבור בין אזרחי ישראל היהודים לבין יהודי התפוצות מתחזק לאחר השבעה באוקטובר.

משלוחי מנות עטויים בסרטים צהובים: המיזם לחיזוק הקשר עם יהדות התפוצות

לראשונה: הוכרזה תכנית לאומית חדשה להעלאת רופאים יהודים מרחבי העולם

הדבר בא לידי ביטוי בממצאי הסקר החושפים שהיום 67% מהישראלים מרגישים תחושת אחווה עם יהודי התפוצות, כאשר ישנה עלייה של 4% לעומת שנה שעברה. 76% מהישראלים חשים גורל משותף עם יהודי התפוצות, גם כאן נצפתה עלייה של 6.6% בהשוואה לשנה הקודמת.

לנוכח הממצאים החיוביים הנ''ל מסר אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות: "ברגעים הכי קשים, כאשר עם ישראל נלחם על קיומו, הישראלים מרגישים שהם לא לבד במערכה, שאחינו ואחיותינו מעבר לים עומדים מאחורינו ועתידנו קשור זה בזה".

עוד עולה מהמדד כי כ-82% מהישראלים מוטרדים מהתקפות בעלות רקע אנטישמי כנגד יהודי התפוצות אך רק 59% סבורים כי למדינת ישראל יש אחריות לביטחונם של יהודי העולם הסובלים מפועלות אלו, מה שמהווה ירידה של 2% לעומת השנה הקודמת.
 
מהנתונים עולה כי מעל מחצית (56%) מהישראלים חושבים שהחברה הישראלית צריכה להתחשב בדעתם ובאינטרסים של יהודי התפוצות בתהליכי קבלת החלטות בנושאי מדיניות חוץ וביטחון אשר יכולות להשפיע על מעמדם ומצבם של היהודים בחו"ל, מדובר בעלייה קלה של כ-2% לעומת שנה שעברה בכלל האוכלוסייה כאשר ישנה עלייה של כ-7% בקרב האוכלוסייה החילונית וירידה של 6.5% בקרב האוכלוסייה המסורתית. 89% מהאוכלוסייה מאמינים כי ישראל צריכה לפעול למיגור שיח אנטישמי ואנטי-ישראלי ברשתות חברתיות.

אבי כהן סקלי, מנכ''ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אבי כהן סקלי, מנכ''ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנוגע לציפיות מהיחסים עם התפוצות, 95% מהישראלים מצפים מיהודי התפוצות לפעול למען ישראל במלחמה. 60% מהאוכלוסייה בישראל סבורה כי המלחמה תשפיע לטובה על היחסים עם יהדות התפוצות.

לצד הממצאים משרד התפוצות ער לתופעת האנטישמיות והדה- לגיטימציה של ישראל הגואה נגד היהודים בעולם. 

משרד התפוצות שם לעצמו כמטרה להעמיק את הקשר הדו כיווני בין ישראל ליהודי התפוצות ולהיאבק באנטישמיות.