"היעד כרגע בצפון הוא לא חזרה לשגרה, אלא איך משתדרגים מהמצב הזה. יחד עם ראשי המועצות, גיבשנו תוכנית של מיליארדים למענים אזרחיים בהסתכלות קדימה", כך אמר מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ בוועידת איגוד התאגידים העירוניים ברשויות המקומיות, שננעלה בסוף השבוע באילת.

אנשי מאהל המילואמניקים סיירו בעוטף עזה: "להמשיך עד להכרעה הסופית"

90% מתושבי העוטף מדווחים על פגיעה בהתנהלות יומיומית מאז השבת השחורה

כאשר נשאל לגבי דרישת השלטון המקומי ליותר סמכויות לאור התפקוד הממשלתי הבעייתי במלחמה, פסל זאת פרץ והסביר כי "אמנם אין תחליף לרשויות המקומיות בשגרה ובחירום בכל הנוגע לאזרח עצמו, אבל כשמדברים על ביזור סמכויות, לצערי מדובר כאן בשלטון לא אחיד, יש 259 רשויות ולא כולן באותה רמה. יש כאלה שעלולות לקרוס עם סמכויות נרחבות יותר. ביזור של הסמכויות הוא מטרה חשובה, אבל צריכה להיעשות בדרך נכונה ואטית".

עו''ד ליאת שוחט, ראשת עיריית אור יהודה (צילום: אלוני מור)
עו''ד ליאת שוחט, ראשת עיריית אור יהודה (צילום: אלוני מור)

מנגד, ראשי הרשויות שנכחו בדיון טענו כי אין זמן לבצע את הדברים בדרך אטית. ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה, סיפרה: "אנחנו נערכים למחסה המוני, עושים רכש מסיבי של ציוד לוגיסטי שיינתן לתושבים שלנו בשעת חירום. כולל שקיות מים, גנרטורים ועוד. אנחנו סומכים רק על עצמנו. אף אחד לא ידאג לנו ולתושבים שלנו".

בני ביטון, ראש עיריית דימונה, סיפר בוועידה: "הקמתי מרכז הפעלה ב־25 מיליון שקל שבו כל ראשי המכלולים שלי נמצאים באופן מוגן לגמרי וכך תינתן לנו שליטה על כל העיר. גם בגזרת התושבים אנו ערוכים היום ולא יהיה צורך בפינוי מהעיר במידה שהמצב הביטחוני יסלים".

מרים פיירברג איכר, ראש עיריית נתניה, סיפרה: "אנחנו נערכים יחד עם פיקוד העורף שאישר לנו 16 חניונים תת־קרקעיים מתוך עשרות שהצענו להם, כהיערכות לקליטה של מאות אנשים ושם יהיו כל הצרכים בשעת חירום. יש לנו גם היערכות לשכן במוסדות לימוד תושבים ללא מיגון בעיר".

אלי כהן (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
אלי כהן (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, ניסה להרגיע בוועידה מפני "תרחיש העלטה", שממנו חוששים חלקים נרחבים בציבור: "לומר שיהיו הפסקות חשמל של כמה חודשים, זו אמירה חסרת אחריות", אמר השר בביקורת סמויה על האמירות שנשמעו לאחרונה מרשות החירום הלאומית.

לדברי כהן, הסיכוי להפסקות חשמל ממושכות במתקפות טילים או סייבר משמעותיות אכן קיים אבל "נמוך" כדבריו: "אם בישראל תהיה הפסקת חשמל שעות – בלבנון תהיה הפסקת חשמל חודשים שלמים". מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הוסיף: "גם במערכה מסיבית בצפון, אלא אם כל התחנות תיפגענה ביחד בעת ובעונה אחת, יהיה חשמל לתושבי המדינה. המערכת מגובה".