בימים אלה נמצאים כ־100 בני נוער חולי סרטן בקפריסין, בנסיעה של עמותת זכרון מנחם - שעברה טלטלות רבות עד שיצאה לפועל. תחילה הטיסה אמורה הייתה לצאת בינואר, אך נדחתה בשל המלחמה. לאחר מכן אמורה הייתה לצאת במרץ לדובאי, אולם גם זו בוטלה על ידי המארחים האמירותים, אשר שברו את לבם של בני הנוער שחיכו למסע בקוצר רוח.

המגעים כשלו: חמאס דחה את הצעת הפסקת האש ושחרור החטופים
הקצין שהודח בגלל רומן עם פקודה מונה לצוות תחקיר המחדל - בן כספית רתח: "אתם רציניים?"

אחרי לחצים רבים וסיוע של אנשים טובים, הצליחה העמותה להוציא - נגד כל הסיכויים - את הנערים המאוכזבים לשבוע המחנה בקפריסין ולהשכיח מהם, ולו למספר ימים בודדים, את התלאות הבריאותיות והנפשיות של השנה האחרונה.

"המלחמה השפיעה עמוקות על הנערים החולים בישראל", מסביר חיים ארנטל, מייסד ויו"ר זכרון מנחם. "אנחנו מאמינים שהמצב הרגשי של כל חולה משפיע ישירות על ההתמודדות שלו עם הסרטן, והמצב הרגשי של כולנו בישראל הפך מר מאז 7 באוקטובר. גם סל הכלים שלנו לסיוע הצטמצם".

לדבריו, גם תרומות השיער לחולות סרטן הושפעו בעקבות אירועי השבת השחורה והמלחמה - כך שיש ירידה של עשרות אחוזים בתרומות. "התורמות פחות ששות לתרום כבעבר", הוא מסביר. "כשמרגישים שהמצב לא יציב אדם נוטה להיאחז במוכר והידוע, ולא ממהר לעשות שינויים דרסטיים כמו לקצץ 30 ס"מ ויותר מהשיער. ואכן, אנחנו רואים ירידה משמעותית במספר התרומות מאז אוקטובר. אנחנו כמובן מבינים שבמצב כיום קשה יותר לקחת על עצמנו שינויים גדולים, אבל לצערי שיעור המאובחנות במחלת הסרטן נותר בעינו, ואנחנו חוששים ממחסור".

לדברי ארנטל, המספרים מעט הצטמצמו בחודש האחרון - אך הפערים בתרומות בהשוואה לשנה שעברה עדיין משמעותיים מאוד. היום ייערך האירוע "צמה של עוצמה" השנתי לאיסוף תרומות שיער עבור חולות סרטן בקניון עזריאלי שבירושלים, וכמדי יום לאורך השנה, אפשר להסתפר בחינם בכ־500 מספרות הפזורות ברחבי הארץ המשתפות פעולה עם עמותת זכרון מנחם והאירוע, לטובת תרומת שיער למטופלות.