בעקבות אירוע הרצח בעוספיה בו נורו למוות תאמר עטשה וח'ליל כיוף, התקיים אתמול (שבת) דיון חירום במועצה המקומית עוספיה בהשתתפות ראש המועצה, חברי מועצה, אנשי דת ונציגי ציבור אשר דנו בטיפול מיידי ובהשלכות האירוע הטראגי מאתמול. מטעם ראש המועצה מר מוניב סאבא נמסר: ״קודם כל, אני משתתף בצער המשפחות על האובדן הכבד. עוספיה הוא כפר של אחדות, שלום ואחווה, כך שמקרים כאלו בכפר האהוב שלנו - בלתי מתקבלים על הדעת". 

הבריחו אמל"ח לאיו"ש בעת מבצע 'בית וגן': כתב אישום הוגש נגד שני תושבי הצפון

לאחר התקיפה: משרד החוץ הירדני זימן את השגריר האיראני

עוד הוסיף סאבא: "נעשה הכל על מנת שנוכל לספק לתושבים תחושת ביטחון ולמנוע כל מקרה אלימות באשר הוא. האירוע של אתמול, בהמשך לאירועים מהשנים האחרונות, מוכיחים את נחיצות תגבור כוח המשטרה והקמת תחנת משטרה לעוספיה ודליה".

סאלח אבו רוקון, תושב עוספיא ופעיל חברתי אמר ל-״מעריב״ על אירועי האלימות: ״הפשע בכפרים הדרוזים קשור באופן ישיר להעדר תכנון, במיוחד בכפרים מעורבים, הרי העדר יושר מקצועי והעדר מדיניות לשמור על צביון הכפרים כדרוזים, איפשר השתלטות הזרים ונהירה של רבים ללא זיקה ממשית לכפר ולערכים התרבותיים, בין היתר לגורמים רבים מעולם הפשע". 

אבו רוקון מסביר: "בכפר עוספיה למשל, נמצאים כמה מאות תושבים המשתייכים לארגוני פשע והימצאותם בכפר בחסות החוק והסייענים שלהם הם פעילים ומזה זמן מושכים לכפר מהעולם שלהם - דמויות לא רצויות המשפיעות להדרדר לזנות, לסמים ולעסקאות אמל"ח ומתן חסות ומלחמות של שליטה של הארגונים במרחב הזה. בחסות הממסד ונציגיהם, המדיניות "לתכנן כיצד לא לתכנן" גרמה לשינוי במנהגים והרחקת גיל הנשואים ואובדן המוסד של התא המשפחתי, אין לצעירים מסגרות תרבותיות ותעסוקה - לכן קל לשאוב אותם לעולם הפשע. זה גורם להרס ואובדן הקיום הכפרי הדרוזי שחונך לערכים ולכבוד״. 

הרצח בכפר יאסיף (צילום: דוברות המשטרה)
הרצח בכפר יאסיף (צילום: דוברות המשטרה)

ריאן אבו אלזלף וסיף שרוף, שני צעירים מהכפר עוספיה מציינים כי ״שני הנושאים המרכזיים שיש לטפל בהם ללא כל דיחוי בכפרים הדרוזים הינם מיגור תופעת האלימות ונושא הדיור והתכנון״. לדבריהם ״המציאות העכשווית שונה לחלוטין ממה שמסופר על מה שהיה כשההורים שלהם היו בגילם״, אמרו. ״לא העסיק אותם אז נושא הדיור והקמת משפחה, כמו שלא היה דבר שכזה במישור הפשע והאלימות כמו היום; רציחות, אולי בעשור היה סיפור בודד על רקע כבוד המשפחה". 

כיום, הביטחון האישי המעורער והעדר קיום מסגרות לחינוך לערכים ולמשפחתיות תקינה המוכוונים לשמר את הצביון הדרוזי, הינם תוצר של כוונת מכוון למען הון ושלטון. כואב הלב על צעירים שמשלמים בחייהם למען ההגנה על הבית אבל זה ערכי וכבוד, כואב עוד יותר על צעירים שמשלמים בחייהם כטעות בזיהוי בעולם הפשע וזה מצער עד מאוד שיש פשע ושהטובים נחטפים בשדה הקרב אם בחזית ואם בכפר. 

"עיניהם של הצעירים בעוספיה נשואות לראש המועצה, לנציגי הצעירים במועצה ולהורים שיכנסו לאירוע במלוא המרץ והעוצמה למען עתיד טוב יותר למען הצעירים ולמען הדורות הבאים, כי בכפרים שלנו אנו חיים ואין לנו מלבד הכפרים שלנו לחיות את החיים של הדרוזים האמיתיים שלהם אנו משתוקקים", אמרו ריאן אבו אלזלף וסיף שרוף