אתמול התכנסה הנהלת קרן קימת לישראל ואישרה החלטה חשובה על השתתפות קק״ל בשיקום הנגב המערבי באמצעות מנהלת תקומה - בין השאר בהעתקה זמנית של קיבוץ כפר עזה  לקיבוץ רוחמה. בקק״ל אישרו את תקצוב המיזם העומד על כ-300 מיליון ₪, אך ההחלטה כפופה להחלטת ממשלה שעתידה לעלות לדיון ביום ראשון הקרוב וצפויה להיות מאושרת.

התקיפה באיראן באמת הייתה "דרדל'ה"? "הפעולה לא הכאיבה להם"
היישובים שנפגעו ב-7 באוקטובר זועקים: "הממשלה מוותרת על עתיד העוטף"

קיבוץ כפר עזה נמצא בצפון הנגב שייך למועצה אזורית שער הנגב, כ-2 ק"מ מזרחית לגבול עם רצועת עזה. הוא נוסד בשנת 1951 ע"י שני גרעינים של תנועת הבונים ממצרים ומטנג'יר, במשך השנים הצטרפו אליהם גרעינים נוספים של נח"ל ואחרים. ב-7 באוקטובר, מחבלי חמאס חדרו לקיבוץ כחלק ממתקפת הפתע על ישראל, טבחו בלמעלה מ-70 איש, בהם תינוקות, ילדים וקשישים, וחטפו 18 מתושבי הקיבוץ לשטח הרצועה.

לאחר הגעת כוחות צה"ל לקיבוץ התחולל קרב ממושך עליו כתבנו במעריב, שארך מעל שלושה ימים, עד לטיהור הקיבוץ ממחבלים, שבמהלכו נהרגו לוחמים מיחידת דובדבן, מגלן וגדוד 202. כיום תושבי הקיבוץ המפונים שוהים בקיבוץ שפיים ושטח קיבוץ כפר עזה, מתפקד כשטח צבאי סגור.

חיילי צה''ל ליד הריסות בית בקיבוץ כפר עזה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
חיילי צה''ל ליד הריסות בית בקיבוץ כפר עזה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

קק"ל כאמור, תבצע את עבודות הבינוי והפיתוח הנדרשות לאכלוס מפוני קיבוץ כפר עזה ברוחמה. העבודות יבוצעו בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון, במסגרת מינהלת תקומה. המיזם הוא חלק משיתוף פעולה של גורמי המקצוע בקק״ל, עם אגף תקציבים והחשכ״ל במסגרת מימוש ההסכם בין הקרן, למדינת ישראל.

אסנת קראוס, בת 57, תושבת כפר עזה מסבירה את התחושות והמורכבות: "כמו כל הקבוצים גם הקהילה שלנו חצויה לגבי המעבר הזה. מצד אחד, אנחנו חוזרים למועצה לבית הספר לסביבה היותר טבעית שלנו, מצד שני, זה עוד מעבר לפני החזרה הביתה. השאיפה שנתחיל את שנת הלימודים בשער הנגב תלויה בלוחות הזמנים של הבניה, הסיום והמעבר יהיה הדרגתי וזה טומן בחובו המון החלטות קשות מי יעבור קודם ומי אחר כך".

כפר עזה אחרי הטבח (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
כפר עזה אחרי הטבח (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

מיזם זה מצטרף לעוד פרויקטים רבים שקק"ל מבצעת כבר מה-7.10 למען תושבי העוטף והצפון כמו פעילות בבתי מלון למפונים, סל חירום ליישובים ותמיכה בתקצוב לכיתות כוננות. יו״ר קק״ל יפעת עובדיה לוסקי אמרה: ״מאז תחילת המלחמה קק״ל נרתמה לסייע למדינת ישראל ובפרט לתושבי הדרום והצפון. העתקת כפר עזה היא משימה ציונית שאנחנו גאים לקחת אותה על עצמנו. אנחנו נמשיך להיות כאן למען המדינה בשיקום ובתקומה של חבלי הארץ שנפגעו״.