יום הזיכרון לשואה ולגבורה ייפתח הערב (ראשון) ב־20:00 בעצרת הממלכתית השנתית ביד ושם שבירושלים, ומחר בשעה 10:00 תישמע ברחבי הארץ צפירת הזיכרון. בישראל חיים כיום כ־131 אלף שורדי שואה, 61.6% נשים ו־38.4% גברים, כאשר 22.5% מהם בני 90 ומעלה (29,625 שורדים).

לוח הזמנים לטקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה:

יום ראשון 5.5:
19:30 - עצרת מיוחדת בקיבוץ יד מרדכי שבנגב המערבי 
20:00 - העצרות הממלכתיות ביד ושם ובמכון משואה, ומפגשי "זיכרון בסלון" ברחבי הארץ

יום שני 6.5:
10:00 – צפירת הזיכרון 
11:00 - טקסי "לכל איש יש שם" בכנסת וברחבי הארץ 
13:00 - האזכרה הממלכתית ביד ושם 
13:30 - סיורים לציבור ביד ושם 
17:30 - עצרת תנועות הנוער ביד ושם 
20:00 - טקס הנעילה בקיבוץ לוחמי הגטאות שבגליל המערבי 

טקס יום השואה והגבורה (ארכיון) (צילום: מרק ישראל סלם)
טקס יום השואה והגבורה (ארכיון) (צילום: מרק ישראל סלם)

אירועי יום השואה מתקיימים השנה בצל טבח השבת השחורה, שכבר עם התברר היקפו הפך לא רק אסון הטרור הלאומני הגדול והקשה בתולדות המדינה - אלא גם נודע כ"יום שבו נרצחו הכי הרבה יהודים מאז השואה", וזאת על אדמת ישראל הריבונית. 

במקביל לעצרת ביד ושם, תתקיים כמדי שנה העצרת הממלכתית במכון הבינלאומי ללימודי השואה משואה שבקיבוץ תל יצחק בשרון. איה בן נפתלי, מנכ"לית מכון משואה, אומרת ל"מעריב": "בימים הראשונים אחרי 7 באוקטובר ההלם, נוכח האכזריות, האימה ובעקר חוסר האונים, הוביל לצונאמי של דימויים ואסוציאציות השאולים מזיכרון השואה. האירועים הציפו בקרב רבים את הטראומה הלאומית, ובקרב שורדי שואה רבים גם את הטראומה האישית של מוראות השואה. ועדיין ניכר כי מרבית הציבור מבין שאומנם הופתענו והושפלנו, אבל עדיין יש מדינה וצבא, וקיימים הבדלים יסודיים בין טבח אוקטובר לבין הרצח התעשייתי והשיטתי של שליש מהעם היהודי - וכמובן גם הבדלים אידיאולוגיים". 

טקס יום השואה בלוחמי הגטאות (צילום: מסך)
טקס יום השואה בלוחמי הגטאות (צילום: מסך)

במקביל לעצרות ביד ושם ובמשואה, תתקיים הערב עצרת מיוחדת בקיבוץ יד מרדכי שבעוטף עזה. הערב יתקיימו ברחבי הארץ גם מפגשי פרויקט "זיכרון בסלון", המפגישים שורדי שואה ובני הדור השני עם קהלים שונים. 

זו השנה השנייה שבה ערוצי הטלוויזיה של חברת HOT חוברים למיזם, וישדרו הערב ומחר פרויקט תיעוד ייחודי שמנציח עדויות שורדי שואה המספרים את סיפורם האישי. שוש טריסטר, שצולמה לפרויקט, אומרת: "הסכמתי להשתתף כי אני רואה חובה לספר הכל למען הדורות הבאים, שאף אחד לא ישכח".