לרגל פתיחת אירועי יום השואה, נערך אמש (מוצאי שבת) אירוע "זיכרון בסלון אחרי האסון" שחיבר השנה בין יום השואה לבין אירועי ה-7/10 בהשתתפות משפחות שכולות, אישי ציבור ואמנים.

באירוע, שנערך על הגג בביתו של היועץ האסטרטגי משה קלוגהפט, השתתפו בין השאר: שר החינוך לשעבר, שי פירון, ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, יו"ר מועצה אזורית אשכול לשעבר, חיים ילין, מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשייך, ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, מייסדת זיכרון בסלון, עדי אלטשולר, אודי אנג'ל, יסמין לוקץ', השפית רותי רוסו, מנכ"ל משרד השיכון, אביעד פרידמן, אורית מרק וראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני. 

אחרי השבת השחורה - היחידה המיוחדת של צה"ל נחשפת

האמנים והאמניות שנטלו חלק באירוע הם לי בירן, אליענה תדהר, גיא מזיג, אוהד חיטמן, האחיות כרקוקלי ויונתן רזאל.

באירוע הודלקו 6 נרות - נר אנטישמיות, שנאת אדם, שגרת החיים בצל המלחמה, גבורה והתקוממות, חיים יהודיים בצל ההשמדה, השורדים, הקמת המדינה, לקחים ומסקנות. 

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, הדליק את נר הגבורה וההתקוממות, והקדיש אותו "לזכרה של אם שהגנה על בנה, ולגבורת הילד, שחרף נפשו להשביע רעבונם של אבא ואמא, סבא וסבתא, לכבודם של מורדים בגטאות ובמחנות שנלחמו, מתי מעט מול המונים, למלחמת התרבות של האמנים והיוצרים, שלא ויתרו על רוח יהודית אנושית".

שי פירון, שהוביל את הערב, אמר כי "ברגעים של מוות תפקידנו ללכת לחפש את האור, לחפש את החיים, זה מה שעלינו לקחת מהשואה וזה נכון גם לימים קשים אלה".

חיים ילין, תושב בארי, אמר בסוף הערב: "אם יש לכם ביטוי יותר טוב בעברית למה שעברנו מאשר שואה – בבקשה תציעו לי".

אורית מרק, אחות שכולה שאיבדה את אביה ואת שני אחיה, הדליקה נר באירוע ואמרה: "מאז ה-7/10 שירת התקווה קשה לי, הערב הזה חיזק אצלי את האמונה בצדקת דרכנו, עוד לא אבדה תקוותנו".

משה קלוגהפט בזיכרון בסלון בצל האסון  (צילום: זאב ינאי)
משה קלוגהפט בזיכרון בסלון בצל האסון (צילום: זאב ינאי)

משה קלוגהפט, שאירח את האירוע בביתו, סיפר כי "במרד גטו וורשה היו שני ארגונים יהודיים, רוויזיוניסטים וסוציאליסטים, שלא הצליחו להגיע להסכמה ונלחמו בנפרד. אסור שהמריבות של היום יראו בעתיד פתטיות כמו המחלוקת בתוך גטו וורשה. אסור שההיסטוריה תחזור על עצמה".