אהרון גמזו, תושב כפר סאלד וממייסדי פורום מגן עוטף ישראל, התראיין הבוקר (שישי) בתוכנית הרדיו של רון קופמן ואריה אלדד ב-103FM והתייחס להחלטת ראשי הרשויות בצפון להכריז ביום העצמאות על הקמת מדינת הגליל והתנתקות ממדינת ישראל. גמזו סיפר: "אנחנו דווקא מהיישובים שלא פונו, החליטו על קו אקראי עד 3 וחצי ק"מ, ואותנו שאנחנו טיפה מעבר הפקירו ככה בשטח. רוקנו לנו את כל מה שקשור למדינה, חינוך, שירותי ממשלה, עסקים, בנקאות, ואומרים 'תסתדרו, אני כמדינה לא מכירה שיש לכם בעיה'". 

"הציגו לנו בכנסת הקמת יישובים חדשים, כששאלתי מה עם אלו שפונו - אמרו שלא תורי לדבר"
לאחר הפינוי: התושבים שהחליטו לא לחזור יותר לצפון

גמזו סיפר: "אנחנו דווקא מהיישובים שלא פונו, החליטו על קו אקראי עד 3 וחצי ק"מ, ואותנו שאנחנו טיפה מעבר הפקירו ככה בשטח. רוקנו לנו את כל מה שקשור למדינה, חינוך, שירותי ממשלה, עסקים, בנקאות, ואומרים 'תסתדרו, אני כמדינה לא מכירה שיש לכם בעיה'".

כשהתייחס לממשלה ולחברי הכנסת אמר בצער: "הם לא קיימים, לא מגיעים לדיונים בוועדות הכנסת. זה פשוט לא מעניין אותם, זורקים אותנו ממשרד למשרד. הייתי ב־14 דיונים בכנסת", התרעם. "הם כל פעם באים עם שקר אחר ומחפשים איך לא לעבוד - זה מה שקורה היום. יש היום אנשי ציבור שזה התפקיד שלהם - למסמס אזרחים". 

דיון מיוחד בכנסת  (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דיון מיוחד בכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

עוד הסביר גמזרו על הרצון של תושבי הצפון להכריז על הקמת מדינה והתנתקות מישראל: "המדינה התנתקה מאיתנו, זה לא כזה מסובך. אין כלום, אז לבוא ולהגיד 'מבחינתנו זה גבול, רוצים לעבור? תציגו דרכון'. לכאורה מכינים כל מיני תוכניות שאין להן בסיס כספי, זה גם האוצר אומר, אין להן היתכנות. הם מדברים על הקמת יישובים חדשים. אין שום בסיס תקציבי, זה סתם, סתם מס שפתיים. התוכנית שמתגבשת לא קשורה למציאות בכלל".

טנקים במטולה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
טנקים במטולה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

גמזו, שיתף בעצב שאינו יודע כיצד ימשיך לגדל את ילדיו בביתם: "יש לי שלושה ילדים, אין שם חינוך, העתקתי את עצמי למרכז. עד היום הלך מכיסי כמעט 100 אלף ש"ח, כי אני רוצה לאפשר לילדים שלי חיים רגילים. יש את מי שחזרו כי אין ברירה. תבינו שיש פה סיטואציה עם היישובים האלה, שהם תחת איום יום יומי. ההבדל ביני לבין מקום מפונה זה כמה מאות מטרים, הטילים לא עושים את ההבחנה הזו".