החל משנת הלימודים הבאה (תשע"ו) ייכנס לתוקפו חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4, אשר מחייב כי כל הילדים בגילאים אלה יבקרו בגן של הרשות המקומית או בגן פרטי בעל רישיון הפעלה. בהתאם לזאת, על הגנים יחול פיקוח פדגוגי, בריאותי ובטיחותי.

לאחר שהתברר בשבוע שעבר, לכל מי שרשם בשבועות האחרונים את ילדיו לגני הטרום חובה, כי בשנה הבאה ייכנס ליישומו חוק חינוך חינם חובה לגילאי 3-4,  דבר שעורר חשש בקרב הורים רבים לילדי גיל שלוש, הובהר היום (ראשון) במשרד החינוך, כי ילדים בגילאים אלה יזכו לפיקוח על מסגרת הגן הציבורי או הפרטי שהינו בעל רישיון הפעלה. בשלב הראשון, המשרד לא יפעיל במסגרת יישום החוק אמצעי אכיפה, במטרה לאפשר למסגרות הגן הפרטיות ללא רישוי להשלים את  הליך יישום החוק.

מנתוני המשרד עולה, כי בשלוש השנים ליישום הרפורמה, שהחלה ב2012 בהליך הדרגתי ליישום חוק חינוך חובה וחינם החל מגילאי 3, בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג למעלה מ-90 אחוז מהילדים בגילאי 3-4 שולבו בגני הילדים וזכו לחינוך חינם. 


בהתאם להחלטת הממשלה מהתאריך ה- 8.1.2012, נקבע, כי החוק ייכנס לתוקפו בתום שלוש שנים (תשע"ה) ולאחר מכן חלה דחייה נוספת לעוד שנה (תשע"ו). היישום ההדרגתי נועד לאפשר למשרד החינוך ולרשויות המקומיות להיערך לקליטת הילדים באופן מיטבי, ולפיכך ננקטו שורה של פעולות, בהן: בניית גנים, הכשרת גננות וסייעות, גיבוש תכניות פדגוגיות ועוד. במקביל, המשרד הכיר בכ- 800 גנים פרטיים (מוכרים שאינם רשמיים) בעלי רישיון הפעלה, כדי לאפשר להורים להנות מסבסוד של עלות יום הלימודים בגן (בין השעות 08:00-13:20).  

בעניין הסייעות, ציינה מנכ"לית המשרד: "אנו מודעים לכך, כי היקף הצוותים החינוכיים הפועלים בגן לרווחת הילדים, אינו מספק, ועל כן פעלנו להגדיל את צוות הגן באמצעות כ- 1,000 בנות שירות לאומי. המענה אינו מלא, ולפיכך המשרד שוקד כל העת על מציאת פתרונות שיקלו על עומס העבודה בגן".