עיריית חיפה חסמה גם הבוקר (שני) את הכניסה למפעלים במפרץ חיפה. 



בתגובה לחסימה, המפעלים העלו על מנוף משאית של העיריה בכדי להסיר את ההפרעה.  זאת לאחר שבשעות הלילה ובמהלך הבוקר הגיעו משאיות זבל של העירייה וחסמו את שערי המכליות של בז"ן ומסוף חיפה כימיקלים.



ממשטרת זבולון נמסר הבוקר: "המנוף בכניסה לבתי הזיקוק שייך למפעל ולא למשטרה. ניידות משטרה נמצאות במקום ושומרות על הסדר, התנועה זורמת כסדרה ואנו נדאג שזה יימשך כך". מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה : "הבוקר נחסמו שערינו באמצעות משאיות של עיריית חיפה. בתיאום עם המשטרה הסירה בז"ן את החסימה".



״מדהים שיצא דוח של משרד הבריאות ולא שמענו ממנו הסברים כבר שבוע. אפילו לא התבטאות אחת של המשרד הרפה או של המשרד להגנת הסביבה שחולק איתו את אותה אימפוטנציה. משום מה זה לא מעניין אף אחד ועיריית חיפה ניצבת כרגיל בחזית", אמרו הבוקר בעירית חיפה והודיעו שימשיכו בפעולות עד שיקבלו תשובות מגורמים ממשלתיים רשמיים.



אתמול חתם ראש העיריה יונה יהב על צווי סגירה לארבעה מפעלים: בז"ן, חיפה כימיקלים, גדיב וכרמל אולפינים, זאת לאחר שהבטיח לבטל את רישיון העסק של המפעלים שהוגדרו כמזהמים בעיר.




בתי הזיקוק בחיפה. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



סגירת המפעלים הגיעה בעקבות נתוני התחלואה של ילדי חיפה החולים בסרטן, אשר פורסמו בשבוע שעבר ע"י משרד הבריאות. על פי הנתונים, מחלתם של מחצית מהילדים אשר חלו בסרטן בחיפה קשורה בזיהום האוויר באזור. 



יהב התייחס לביטול הרישיון ואמר כי "עד שלא נדע בוודאות את הנתונים האמיתיים מגורמי ממשלה רשמיים לא נאפשר פעילות של דלקים וכימיקלים במפרץ חיפה". 



פעילי סביבה קיימו בתחילת השבוע פעילות מחאה מחוץ לקניון הסינמול (לב המפרץ) בחיפה במחאה כנגד זיהום האוויר בעיר. בדף הפייסבוק בו הזמינו פעילי הסביבה את הציבור למחאה שנקראת 'לזכר חללי הזיהום במפרץ חיפה', נכתב: "הגיע הזמן להתעורר, כי מפרץ חיפה הפך לגיא הריגה כתוצאה מהזיהום. הגיע הזמן שמקבלי החלטות בממשלה יכריזו על האזור כמוכה זיהום, שיערכו סקר עומק אפידמיולוגי עדכני, ושיעצרו את הרחבת התעשייה - הגדלת בתי הזיקוק פי שלושה, הקמת נמל ענק וחוות מכלי דלק". 




ראש עיריית חיפה, יונה יהב. צילום: צבי רגר



ביום חמישי הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוא שוקל להכריז על מטרופולין חיפה כ"אזור מוכה זיהום" בעקבות דוח משרד הבריאות שהדגיש כי הטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם כעת.