בג"צ דחה הבוקר (שני) את עתירת יש עתיד להוצאת צו ביניים כדי למנוע את קיום הדיון בכנסת על תיקון חוק יסוד הממשלה שיאפשר את הגדלת מספר השרים.



שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק ארז, אמרה: "לאחר שעיינתי בתגובת המשיבים (הכנסת והממשלה) לא ראיתי לאשר את כתב הביניים המבוקש המכוון בעיקרו כנגד הליכי החקיקה המצויים במהלכם".



לפיכך, הוועדה המסדרת של הכנסת תתכנס הבוקר כדי לקדם את תהליכי החקיקה להרחבת הממשלה ולקבוע את סדרי הדיון. יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ זאב אלקין, יודיע במהלך הדיון על הקמתה של ועדה מיוחדת שתכין את הצעת החוק לקריאה שנייה או שלישית בתום הקריאה הראשונה.



בתוך כך, עדיין שוררת אי ודאות למועד השבעת הממשלה, נתניהו תיכנן להציג את הממשלה ולהציגה ביום רביעי במליאת הכנסת, אולם בשל ה"פיליבסטר" שמתכננת האופויציה, חוששים בקואליציה כי ההשבעה תידחה.



על פי אחת מהפרשנויות, המועד האחרון להצגת הממשלה הוא ביום שני הבא, שבוע ימים מהמועד שבו יודיע יו"ר הכנסת אדשטיין במליאת הכנסת כי עלה בידי נתניהו להקים ממשלה.



מוקדם יותר, היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון ועו"ד גור בליי ויו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, ביקשו לדחות את עתירת יש עתיד לבג"צ נגד הכוונה לשנות את חוק יסוד הממשלה, שמטרתו להרחיב את מספר השרים בה.


בתשובתם לעתירה הם אמרו כי "מדובר בבקשה חסרת כל בסיס וחריגה ביותר המבקשת באופן חסר תקדים לעכב מראש הליכי חקיקה, בשעה שהצעת החוק טרם הונחה על שולחן הכנסת וטרם נדונה ע"י גורם כל-שהוא בכנסת".

עוד אמרה הכנסת בתשובתה, כי הטענה העיקרית שהועלתה ע"י יש עתיד, בבקשה להוציא צו ביניים שימנע את הדיון בהרחבת הממשלה, אינה רלוונטית משום שהיועץ המשפטי של הכנסת כבר הורה לוועדה המסדרת כי עליה להקים ועדה מיוחדת שתוסמך לעסוק בחקיקת התיקון לחוק היסוד וכי הקמתה דורשת אישור של מליאת הכנסת. 

היועץ המשפטי לממשלה מסר כי "אין כל מקום להושטת צווי הביניים המבוקשים, זאת הן בשים לב לסיכויי העתירה הנמוכים, והן נוכח שיקולי מאזן הנוחות. המקרה דנן אינו מצדיק את התערבות בית המשפט המכבד בהליכים פנים-פרלמנטריים שעניינם קידום חקיקה".

הבוקר תכונס הוועדה המסדרת כדי לדון בסדרי הדיון על תיקון החוק, ויו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ זאב אלקין, כבר הודיע כי תוקם ועדה מיוחדת כפי שדרש היועץ המשפטי לכנסת. לפי כך, אומרים יו"ר הכנסת והיועץ המשפטי לכנסת כי דינה של העתירה להידחות על הסף וכי על בג"צ להכריע במהירות בעתירה בשל לוח הזמנים הקצר. 

בעתירה שהוגשה אמש ע"י יש עתיד, נטען כי יש לעצור את הממשלה מלהעביר את שינוי חוק היסוד מכיוון שהחלטת הממשלה מתעלמת במכוון ובהטעיה מהעלות התקציבית של התיקון. בעתירה נכתב כי מדובר ב"תרגיל ציני של שינוי כללים לטובת יצר הישרדות ותאוות שלטון, מבית מדרשו של ראש הממשלה. זהו מעשה נבלה פוליטי, אשר יגרום לפגיעה קשה, אנושה וחסרת יכולת שיקום במעמדה ובכבודה של הכנסת ואחד מרגעי השפל הקשים ביותר של הרשות המחוקקת".

במקביל לניסיון של יש עתיד לעצור את המהלך, במחנה הציוני ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה לא לאפשר את ההצבעה, בטענה שהגדלת מספר השרים דורש רוב של יותר מ-61 ח"כים.
 
היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, קבע אמש כי בסמכותה של הממשלה, גם בהיותה ממשלת מעבר, להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק להגדלת מספר השרים. במענה לפנייה של ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), שטענה כי אין זה ראוי שהממשלה היוצאת תניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת, קבע עו"ד ינון כי שאלת סמכות הממשלה היוצאת נתונה בידי הייעוץ המשפטי לממשלה, ולמיטב ידיעתו הונחה בפני הממשלה חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה לממשלה לפיה לא קיימת מניעה לעשות כן.