לפני כעשרה ימים עזבה עו"ד רותם טובול במפתיע את ייצוג הלקוח שלה בפרשה 512, סוחר סמים בינלאומי וחבר בכיר לשעבר בארגון הפשע של אבי רוחן. הסנגורית המנוסה הבחינה שהלקוח אינו מתנהל עוד כתמול שלשום. העבריין הקשוח ניסה לשוות לעצמו תדמית חדשה של איש עסקים ממושקף ואסרטיבי. מי שנהג לנהל את האנשים שעבדו איתו ולהתלונן על כל שעה נוספת במעצר, התנהל באדישות דווקא באחת הפרשות הדרמטיות ומורטות העצבים שהיו כאן.
 
כמה ימים לאחר מעצרו נמסר למקורביו כי הוא חש ברע עקב שני אירועים לבביים שעבר בשנים האחרונות, ובמקום לשהות בבית מעצר הוא מאושפז באחד מבתי החולים. עם הסנגורית בקושי נתנו לו להיפגש במשרדי יאחב"ל, וכאשר כבר נפגשה איתו, קיבלה תשובות תמוהות אשר סתרו את המידע שקיבלה מהחוקרים.

אותו עבריין קשוח, יש לציין, השתתף בפגישה בבית מלון בבריסל בשנת 2003, שבה נטען כי יצחק אברג'יל הודיע לנוכחים על כך שעושים מגבית למימון מבצע החיסול של זאב רוזנשטיין בישראל. זה היה מעמד קשירת הקשר למה שהפך לפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי, שבו נהרגו שלושה אזרחים חפים מפשע. העימות עם עד המדינה היה אמור לתת אינדיקציה למצב הלקוח, אבל אחרי שכל הקודקודים דיווחו לפרקליטיהם על העימות שבו לקחו חלק, ורק הלקוח של עו"ד טובול גמגם, החל להתפתח משבר אמון, והסנגורית רמזה שאולי הוא זקוק לעורך דין אחר. כאשר הוא לא התעקש על שירותיה, היא ויתרה על שכר הטרחה הנדיב ופרשה מהייצוג.


הפרישה מייצוג העבריין הבכיר עוררה תהיות בשדרת הסנגורים הבכירים בתיק, אך לנוכח המלחמה הפסיכולוגית שניהלו מפקד יאחב"ל, תנ"צ גדי סיסו, ומפקד ימ"ר תל אביב, נצ"מ גדי אשד, בתקשורת ובאפיקים לא פורמליים אחרים בקרב העצורים ומקורביהם, בחרו כולם לעצום עיניים. הלקוח של עו"ד טובול שכר סנגור חדש, וביום רביעי האחרון עוד ישב על ספסל הנאשמים עם שותפיו לתיק.

בפועל, העבריין הבכיר ניהל מגעים על הפיכתו לעד מדינה כבר בשבוע שעבר וחתם על ההסכם השבוע, מה שגרם לשופטת המעצרים איטה נחמן לרמוז למתדיינים באולמה שוב ושוב על התפתחות דרמטית בחקירה אשר תיחשף בימים הקרובים. ביום חמישי נערכו העימותים הראשונים בינו לבין משתתפי
הפגישה הבלגית - יצחק אברג'יל, אבי רוחן, יעקב שמעון (עקא) ועוד כמה מבכירי הארגון.

העבריין הקשוח היה עד לאחרונה סוחר סמים שהתמחה בשינוע מאות קילוגרמים של קוקאין מדרום אמריקה לאירופה וישראל, וריצה מאסר באירופה כחלק מקבוצת חברים שהרכיבה את שני ארגוני הפשע של אבי רוחן ויצחק אברג'יל. התאום הקרימינלי שלו היה אליעזר קאמל, המכונה "קוני".

בשנת 2000 הורשעו קוני והעבריין בעבירות ייבוא וייצוא קוקאין וריצו מאסר ממושך. ההרשעה הבאה הייתה ב־2008 יחד עם 15 חברי ארגון רוחן, בעבירות של סחיטת קבוצות  מהמרים  שיצאו לבתי קזינו ברומניה.   

לאחר מאסר של שנתיים הוא התמקם עם אשתו בשכונת אזורי חן בצפון תל אביב והתנתק מעולם הפשע כאיש אמיד יחסית, ובשאיפה להיכנס לעולם העסקים. אבל מהר מאוד הסתבך בעבירה פיננסית כאשר חבריו נותרים מאחור. בשנת 2011 נעצר בפרשת הלוואות "הסולו" מסניף יהודה הלוי של בנק לאומי, קבלת אשראי בריבית נמוכה ממורשה חתימה במסלול עוקף ועדת אשראי. הוא החזיר את ההלוואה במלואה במזומן ונשפט לשישה חודשי מאסר בלבד.


עו"ד רותם טובול עם עד המדינה. צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

החברים שנותרו מאחור לא הרפו, ולאחרונה קנס אותו אחד הבכירים שבהם במיליון יורו. אבל העבריין הקשוח המשיך בדרכו, עד למעצרו בפרשה המדוברת. מעבר לחשדות הפליליים, עכשיו גם חוקרי יאחב"ל ביקשו לקחת חלק בנכסיו. רגע לפני חילוט דירות, עסקים, חשבונות בנק וחשבונות כרטיסי אשראי, התייצבה אשתו במשרדי יאחב"ל והתחננה למעט נזילות, מה שהחל את מחול השדים בראשו של העבריין הקשוח. המחשבה על הכסף הגדול שמחכה לו בחוץ לעומת האפשרות שפרשת 512 תעלה לו במאסר עולם הייתה מחוץ לתחום מבחינתו.

הפנים האמיתיות

בהודעת היועץ המשפטי לממשלה על פתיחה בחקירה פלילית נגד עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל אביב, נמסר כי במסגרת בדיקת הטענות "לא נמצאו ממצאים המבססים חשד להטיית תיקים בעת מילוי תפקידה". בלי קשר לסוגיה המסקרנת של הטיית התיקים, לחוקרי להב 433 אמורות להיות הרבה מאוד שאלות למי שניהלה כמה מהחקירות החשובות בקריירה של רבים מהם. אחת החקירות שמצליבה את הפעילות שלה עם להב 433 נוגעת דווקא במעורבות הפלילית שלה לכאורה בפעילות ארגון הפשע של יצחק אברג'יל - לא ייאמן כי יסופר, אה?

לפי חוקרי יאחב"ל, עד לחשיפת הפרשה בחודש מאי אשתקד, חברת ב.יאיר, שבה רות דוד הייתה דירקטורית, ניהלה את הכסף של ארגון יצחק אברג'יל, עניין של כמה עשרות מיליוני שקלים. לא זו אף זו, שותפה הנאמן, עו"ד רונאל פישר, היה היועץ המשפטי של יאיר ביטון למעלה מעשר שנים, חברו הטוב ביותר ואף שותפו להשקעות של חברת ב.יאיר מזרח אירופה - אותה החברה שאליה טסה רות דוד, כאשר ברשותה מסמכים מחקירת ב.יאיר ישראל, כפי שהדליף להם רפ"ק ערן מלכה.

חקירת תיק ההדלפה הייתה של מח"ש ונכללה בכתב האישום שהוקרא השבוע, אבל חוקרי יאחב"ל חייבים ללמוד מרות דוד עוד כמה פרטים על המעורבות שלה בהשקעות של ב.יאיר. החוקרים טענו עם פרוץ החקירה כי לא מדובר בהשתלטות בכוח או בסחיטה של החברה, להפך. "קיימות זיקות חברתיות מובהקות בין ראשי החברה לבין יצחק אברג'יל ואנשים המזוהים עמו", נמסר. במיוחד, הודו החוקרים, עם חברו הטוב לשעבר, מנהיג הכנופיה הירושלמית גבי
בן הרוש שהפך בארצות הברית לעד מדינה.

נגד בן הרוש, שותפו של יאיר ביטון, יש צו מעצר בפרשת גניבת כספי הבנק למסחר, שחתומה עליו רות דוד, מה שלא מנע ממנה להיכנס לדירקטוריון החברה, אשר לפי המשטרה צמחה בזכות השקעות של כספי הבנק למסחר. כמשפטנית פלילית המתמחה בעבירות כלכליות, שתיק הבנק למסחר היה תיק הדגל שלה, לרבות נסיעות תכופות לארצות הברית לצורך הסדרת הסכם עד המדינה עם בן הרוש והסגרתו של יצחק אברג'יל, היא איננה יכולה להתעלם מהדיווחים המודיעיניים שהיו אז על הקשרים הפיננסיים בין ביטון לבין גבי בן הרוש ויצחק אברג'יל.

רות דוד מכחישה כצפוי את המודעות שלה לקשר הפלילי שנחשף בין חברת הבנייה לארגון הפשיעה, מה שסגר את מעגל הבנק למסחר, אבל אלמלא נחשף פרצופה האמיתי לאחרונה בזכות האיש מנמל אשדוד עוד היינו מאמינים לה