בעוד שנה וחצי יעשה בסיס נבטים היסטוריה כששני מטוסי F35 הראשונים ינחתו על המסלול המיוחד שהוקם לצד הטייסת שנבנית בימים אלה.



שני טייסים אמריקאים יצאו מהמטוס וימסרו את המפתחות למפקד חיל האוויר ולמפקד הבסיס. במעמד המרגש ינכחו, ככל הנראה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט. ממולם, בראש המסדר, יעמוד זקוף ומתרגש סא"ל יותם, מי שנבחר לקחת חלק בכתיבת ההיסטוריה ולפקד על טייסת אדיר החדשה של חיל האוויר.



סא"ל יותם נבחר להקים את הטייסת מאפס - הוא בחר את האנשים, את הטייסים ואת אנשי התחזוקה שיהיו חלק ממנה. בימים אלה הוא עמל על הכנת התשתיות לקליטת המטוסים. הוא כבר לא יכול לחכות לרגע שבו יוכל לראשונה לקחת חלק בטיסת הבכורה של טייס ישראלי ב־F35, מטוס הקרב הטוב ביותר בעולם.



בערב ראש השנה פגשתי את סא"ל יותם כדי ללמוד ממנו על המטוס, על התהליך ועל חיל האוויר, שיהפוך לראשון בהיסטוריה שמקבל את המטוס לידיו מלבד צבא ארה"ב. התהליך הזה - שהובילו ראשי המדינה עם אבי עסקת החמקנים, המזכיר הצבאי האמריקאי אשטון קרטר - ישפיע על האסטרטגיה הישראלית־ביטחונית ב־20 השנים הבאות לפחות. זה משמעותי מאוד להחזיק בעליונות ביטחונית, במיוחד במציאות שבה המזרח התיכון הופך למגרש משחקים אחד גדול של איראן ושל עשרות ארגוני טרור.




סא"ל יותם, מפקד הטייסת. צילום: במחנה


הטייסת מתחילה מאפס


בסיס נבטים בדרום נבחר להיות הבית של טייסת אדיר הישראלית של מטוסי F35. הבחירה נעשתה בין השאר הודות לשיקול שמתחיל בחזון של ראש הממשלה לשעבר דוד בן־גוריון להפריח את הנגב. כאן כבר עמלים תקופה ארוכה על ההכנות, לאחר שנבחר הצוות הראשון ומפקד הטייסת. "אנשי צוות ההקמה, הגרעין הראשוני של מי שאמור להקים את התשתית לקליטת הטייסת, עובדים במרץ", סיפר סא"ל יותם.



"אנחנו קצת פחות משנה וחצי מקליטת שני המטוסים הראשונים, וככל שהזמן יעבור נציב עוד ועוד אנשים עד שנגיע לסד"כ מלא של טייסת. להקים טייסת כזו מאפס זה בעיקר לשבת ולחשוב, כי סדרי הגודל בפרויקט הזה הם משהו שלא היינו רגילים אליו. צריך להבין את התכולה והגודל ולשבת ולחשוב המון, כי המעבר מדור רביעי של מטוסי קרב לדור חמישי מביא איתו הרבה מאוד יכולות ושיטות הפעלה, ובעיקר מערכות שלא היו לנו עד היום", הוא הוסיף.


בחדר הקטן יושב סא"ל יותם עם הצוות שבחר, ויחד הם חושבים איך מחברים את כלל היכולות ליכולת מבצעית, ואיך בכלל מפעילים את המטוס הזה בארץ עם האתגרים המורכבים ששום מדינה לא מתמודדת איתם. "זה משהו שדורש הרבה מאוד תהליכי חשיבה ובניית פאזל מורכב מאוד, וכך בניתי את הצוות", הוא הסביר, "לקחתי את האנשים הכי טובים שיש בחיל האוויר".



עוד אמר סא"ל יותם כי "אסור לנו להגיע למצב שנפעיל את המטוס הזה כמו שהפעלנו מטוסי קרב עד היום. השילוב של הרבה מאוד מערכות במטוס הזה מאפשר לנו לפרוץ תחומים. אם אנחנו רוצים להפעיל אותו כמו מטוס רגיל, אנחנו נישאר בתחומי העשייה המוכרים לנו כיום, ואז לא ננצל את היתרון של המטוס הזה על פני מטוסים אחרים. זה תהליך של חשיבה שמתחיל בדמיון ובחלומות. אתה חייב להסתכל הרבה קדימה כי הבשלות של הפלטפורמה של המטוס בתקופה שאנחנו מקבלים אותו היא בשלות מזערית. המטוס עצמו עדיין בשלבי פיתוח". כבר עשור שמפתחים את מטוס ה־F35, והטייסת המבצעית הראשונה בעולם שמשתמשת בו נחנכה רק לפני חודש וחצי. זה גם לא הדגם שישראל צפויה לקבל, אלא דגם שונה מעט.



"בניגוד לעבר, אנחנו לא יכולים ללכת לטייסת בארה"ב ולהגיד להם תביאו את החומרים, לעשות 'העתק־הדבק', לקבל שיעור ולחזור הביתה עם מטוס. אנחנו עובדים בחיל האוויר בשיטות הפעלה שהן שונות מחילות אוויר אחרים בעולם. אנחנו לוקחים מוצרים קיימים ועושים שינויים ישראליים ומשתמשים בהם במקומות שחילות אחרים לא משתמשים. אנחנו לוקחים את המטוס, חוקרים עד הבורג הכי קטן ושואלים שאלות. אנחנו לא מקבלים את הדברים כהווייתם. צורת החשיבה הזאת תביא אותנו להוציא מהמטוס את המיץ. להביא אותו לקצה שלו כדי להרוויח ממנו כמה שיותר".



הוא נותן כדוגמה את מטוס הקרב סופה. "כשקיבלנו אותו הוא לא היה חדש, הוא טס כבר 30 שנה לפני כן, ובכל זאת הפכנו אותו למשהו חדש בשל שיפורים כמו מכלי דלק חיצוניים ומערכות אחרות שפותחו עבור המטוס. את המטוס הזה אנחנו מקבלים במצב ראשוני עם מערכות בסיסיות. הוא נולד אצלנו ואצל האמריקאים במקביל. אנחנו נהיה חיל האוויר הראשון בעולם שיהיה לו את המטוס הזה באופן מבצעי מחוץ לארה"ב. זו חלוציות ואנחנו פורצי דרך בעולם כי אנחנו נתמודד עם מגוון דברים ראשוניים בקליטה של המטוס הזה".



שיאים חדשים

באמצע אפריל השנה הגיעו לבסיס נבטים בדרום אנשי לוקהיד מרטין, החברה שמייצרת את המטוס. ההתרגשות שנרשמה בחדר התדריכים הייתה גדולה. בפעם הראשונה ניתנה להם האפשרות להציג את מטוס הדגל שלהם ובנוסף לכך הם זכו לקבל את תגובות הטייסים מקרוב, כולל אלו שעלו על המדמים החדשים שנחנכו באותו תדריך.



"המטוס מוצע בשלושה דגמים ומייצג את פסגת ההישגים של יותר מ־50 שנות פיתוח טכנולוגיות למטוסי קרב", הסביר גורם בחברת לוקהיד מרטין, "ה־F35 מצרף מאפיינים מהדור החמישי של חמקנות מאיתורו על ידי מכ"מים, מהירות על קולית וזריזות קיצונית יחד עם חבילת חיישנים משולבת מקיפה ועוצמתית יותר מכל מה שהותקן במטוס קרב כלשהו בהיסטוריה. זה כולל אוויוניקה (שם כולל למערכות האלקטרוניקה והמחשבים בכלי הטיס, לדוגמה מערכות התקשורת, הניווט והטייס האוטומטי) מתקדמת, שמאפשרת לטייס גישה בזמן אמת למידע על מרחב הלחימה עם כיסוי מכל עבר ויכולת שליטה שאין כמותה בסביבה הטקטית. את המידע שאוספים חיישני ה־F35 אפשר לשתף באופן מיידי עם מפקדים בים, באוויר ועל הקרקע ולספק מבט אמין ומדויק על המבצעים בעת שהם מתרחשים".



"המטוס הזה בעל יכולות חמקנות שנותנות יתרון משמעותי בשדה הקרב הנוכחי ובמיוחד בשדה הקרב העתידי", הסביר סא"ל יותם, "יש לו יתרון משמעותי בהטחת מידע ובעיכול המידע במהירות מדהימה, מה שעד כה היינו צריכים לעשות בפרק זמן ארוך יותר עם תהליכים רבים יותר, כדי להגיע לאותו מידע איכותי, מדויק ואמין. הוא לא רק בעל יכולות גילוי וזיהוי מטרות, אלא יכול גם להינעל על מטרה. בסוף הוא יודע לאסוף המון מידע ולזקק המון נתונים למטרה שאנחנו מחפשים.



"עד היום היינו צריכים הרבה מאוד חיישנים שנמצאים על כמה כלים באוויר, בים וביבשה, שהיו צריכים לתקשר זה עם זה, וכל הדבר הזה קורה עכשיו על המטוס. זה מקצר בצורה ניכרת הרבה מאוד מהתהליכים שהיינו צריכים לעשות כדי להגיע להפללה של המטרה שאנחנו צריכים לפגוע בה". בנוגע ליכולת החמקנות שלו אמר סא"ל יותם: "המטוס יודע להקטין את השטח שבו כלי נשק של האויב יכולים לאיים עליו. במילים פשוטות, למטוס יש יכולות־על לגילוי מוקדם מאוד של נתיבי מכ"מים ובכך הוא יכול, בפרק זמן מזערי, לייצר לעצמו נתיב שהמכ"מים לא יוכלו לזהות אותו.



"ב־F35 הטייס עצמו מקבל בתוך המטוס עזרי טיסה שמאפשרים לו לחוות טוב יותר את שדה הקרב. הוא יושב במטוס לבד וחובש קסדה שמאפשרת לו לקבל תמונה רחבה הרבה יותר מסביב למטוס, כולל היכולת לראות 'דרך המטוס', כיוון שהוא עטוף ב'עיניים' שמשדרות לו תמונה כוללת לתוך הקסדה. הרבה מאוד תהליכים שהיו צריכים להיעשות כצוות, כטייס וכנווט, נעשים על ידי המערכת של המטוס. הטייס יכול לנהל יותר מהנעשה בשטח ולקחת יותר החלטות בתוך הקוקפיט מבמטוסים אחרים. הרבה פרוצדורות כמו הכנסת נ"צ, חימוש, מדידות ועוד דברים שנעשים עד היום בתוך הקוקפיט בידי הטייס והנווט - כעת עושה אותן המטוס עבורנו. יכולות התקשורת הן מופלאות, אם זה בין מטוסים או בין המטוס לקרקע - וזה יתרון גדול".



נשק נגד האיום האיראני

בישראל נזהרים מאוד מלדבר על יכולות המטוס ומלהזכיר מערכות נשק או מדינות אויב. ברור לכולם שאיראן היא אחד היעדים המרכזיים, ומערכות ההגנה הרוסיות S300, שאולי יגיעו בעתיד לידי האיראנים, מספקות תעסוקה רבה לאנשי הטייסת ולחיל האוויר. ה־F35 יכול לטוס עד 2,200 ק"מ ולכסות שטח אויב עצום - אתגר גדול לצי המטוסים הנוכחי של ישראל.



"אם היינו צריכים עד היום לבצע משימה עם הרבה מאוד מטוסים וכלים מהקרקע ומהאוויר רק כדי להגיע למקום ספציפי, אז היום המטוס הזה חוסך הרבה מהתהליכים האלו ומביא אותנו ליכולת להגיע להרבה מאוד מקומות שלא בטוח שהיינו יכולים קודם לכן להגיע אליהם. זה יביא אותנו למקומות האלה בצורה יותר קלה וחסינה", טען סא"ל יותם, "אנחנו בישראל לא יכולים להשלים עם סיטואציה שיש מסביבנו מדינות שיש להן פלטפורמות מתקדמות יותר משלנו, וככה זה צריך להישמר כל הזמן. אנחנו צריכים שתהיה לנו היכולת, גם אם מדינות אחרות יקבלו בעתיד את אותו המטוס. אנחנו צריכים את המטוס כשאנחנו ביתרון גדול יותר על האחרים, עם טכנולוגיות מתקדמות יותר שהן רק שלנו, גם בתעשיות וגם בצה"ל, ולכן אנחנו גם דואגים שיהיו לנו את הטייסים הכי טובים. אנחנו ניקח את המטוס הזה עוד יותר רחוק ועוד יותר גבוה ונוציא ממנו את מה שהמתכנן לא חשב שלשם כך הוא תכנן אותו".



על פי נתוני חברת לוקהיד מרטין, ישראל חתמה על הסכם מסגרת עם הפנטגון הנוגע לרכישת 75 מטוסים. עד כה נרכשו 19 מטוסים ב־2012 ו־14 נוספים נרכשו ב־2014. קיימת אפשרות לרכישת 17 מטוסים נוספים, וההחלטה לגבי עסקה זו תילקח ב־2017. על הרכישות הנוספות טרם הוחלט. מחירו של מטוס שישראל רכשה לאחרונה היה 110 מיליון דולר, אך הוא צפוי לרדת לכ־85 מיליון דולר, אם אכן יאושרו כלל הרכישות ובזכות הגדלת הסיוע האמריקאי שהוצע לישראל לאחרונה. שני המטוסים הראשונים יגיעו ארצה בדצמבר 2016, ויתר המטוסים שהוזמנו יגיעו במהלך 2017־2018. באפריל האחרון הוכשר סימולטור הטיסה הראשון בנבטים. סימולטורים נוספים לטיסה ולתחזוקה יגיעו לנבטים במהלך 2016. חברת לוקהיד מרטין סיפקה כבר כ־130 מטוסים לחילות השונים בארה"ב.



"זכות שלא ניתנת לרבים"

סא"ל יותם (37) נשוי לדליה ואב לשלושה בנים, מבין היטב את גודל האחריות שהוטלה על כתפיו. את קורס הטייס שלו, מחזור 139, סיים בדצמבר 1998 ומאז עבר מספר רב של תפקידים בחיל. את הניסיון המבצעי שלו הוא החל על מטוס העיט בטייסת הנץ, אחר כך עבר להדריך בבית ספר לטיסה והיה ממקימי טייסת הנגב עד שמונה לסגן מפקד הטייסת. משם הוא עבר לפקד על הטייסת שבה גדל, טייסת נץ מגיני הדרום, ולפני כמה חודשים בחר בו מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, להקים את טייסת האדיר F35 ולפקד עליה.



"עבורי זה כבוד גדול", סיפר סא"ל יותם בהתרגשות, "אבל יש פה גם משקל כבד מאוד על הכתפיים, בגלל גודל הפרויקט וההשפעה העתידית שלו על המצב הביטחוני העתידי של מדינת ישראל. שמים על הפרויקט הזה הרבה מאוד כסף ואני צריך להציג תוצאות. זו חובה ענקית, ומובן שברמה האישית זה אתגר ענק של פרויקט שמתחיל מאפס. זה כיף גדול וזו זכות גדולה לאנשים שנבחרו להקים את היחידה. אנחנו קובעים היום את אופי הטייסת לעוד שנים רבות, את הדנ"א של הקירות של הטייסת הזאת ושל המערך הזה בכלל".