על רקע ההתערערות הביטחונית והמתח הגובר בירושלים, מלך ירדן תוקף את המדיניות הישראלית בנושא.  



בפגישה עם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, אמר היום (ראשון) מלך ירדן עבדאללה, כי אל-אקצה הוא מקום תפילה למוסלמים: "אומר זאת חד וחלק - אין שותפות ואין חלוקה, אל-אקצה הוא מקום תפילה למוסלמים". 


עבדאללה אף תקף את התנהלות ראש הממשלה בנושא הר הבית ושאל: "מה רוצה נתניהו במעשים שלו, לגרום לפיצוץ?". מלך ירדן הדגיש כי " אני עוקב מקרוב אחרי כל מה שקורה בהר הבית, וזה יהיה נושא חשוב בפגישות שלי עם כל מנהיגי העולם באו"ם בשבוע הבא". 
 
בפגישה השתתפו הנסיך הירדני  ע׳אזי וראש חצר המלוכה פאיז טראוונה. במהלך הפגישה העלו הח"כים עניינים נוספים הקשורים לערבים בישראל כמו העלייה לרגל, סטודנטים ערבים הלומדים בירדן ועניין האסירים. 

חברי הכנסת הערבים יפגשו גם עם ארדואן 

המשלחת של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת יצאה הבוקר לירדן כדי לפגוש מנהיגים ערבים על רקע המתיחות הגוברת בהר הבית. הם יפגשו גם עם מנהיגים מהאיחוד האירופאי, כדי להעמיד אותם, לדבריהם, על השינויים שמתרחשים במסגד אל-אקצה, לרבות חלוקת הזמנים בחגים היהודיים ובכניסת יהודים לרחבת המסגד.


הר הבית בירושלים. צילום: רויטרס

פגישה מעניינת נוספת צפויה להם מחר באיסטנבול עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שלא נחשב לידיד ישראל בלשון המעטה, ואף ניפק בעבר התבטאויות שעוררו סערה וערערו את היחסים בין טורקיה וישראל, שידעו עליות ומורדות. 

ח"כ טיבי, שיצא אף הוא לירדן, אמר ל"מעריב אונליין" כי ישנה החמרה בהתנהגות השוטרים כלפי מתפללים בהר הבית: "המצב בירושלים, לרבות אל-אקצה חמור ומסוכן. יש שינוי לרעה המתבטא בסגירת שערי מסגד אל-אקצה בפני מוסלמים בחגי יהודים, והתנהגות ברוטלית של אנשי משטרה כלפי מתפללים ומתבצרים במסגד". 

טיבי אף התייחס לפגישות עם ראשי ירדן וטורקיה והסביר: "המלך עבדאללה הוא האחראי על פי הסכם על מקומות הקדושים, לרבות אל-אקצה, ואנחנו נעביר לו את הרשמים שלנו מהשטח ואת רחשי לב הציבור והמתפללים. כך גם עם ארדואן שהוא מנהיג אסלמי ואיזורי חשוב". 

נתניהו: "זכותנו וחובתנו לקבוע עונשי מינימום"

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום על שינוי במדיניות הממשלה, שיכלול הרחבה של יכולת הפעולה של שוטרים בסיכול יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, וכן הפעלת עונשי מינימום על המיידים. 

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר אמר נתניהו: "בימים האחרונים אנחנו שינינו את הוראות פתיחה באש לשוטרים בירושלים. כבר בסוף השבוע הם השתמשו באמצעים חדשים תחת ההוראות החדשות, ופגעו במיידי האבנים ובמיידי בקבוקי תבערה".