חילוקי הדעות הפנימיים במגזר הערבי הולכים ומחריפים על רקע המצב הביטחוני. הסרטון בו נראה ראש עיריית נצרת עלי סלאם מתעמת עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הפך אתמול לוויראלי והצליח לעורר ויכוחים סוערים בין ערביי ישראל.



"אנחנו איתך, אתה הקול השפוי", כתב מוחמד מחאג'נה בעמוד הפייסבוק של עודה. מנגד, נערה שכינתה את עצמה "רנין רורו" כתבה: "אתה וכל אנשיך הרסתם את החברה. דם צעירינו בצווארכם. אתם מייצגים את ערביי ישראל ולא את ערביי פלסטין".



השאם רפאיעה, תושב רמלה, היה בוטה במיוחד בתגובתו: "איימן עודה והכנופיה שלו כבר לא מייצגים את המגזר שלי. האינטרס היחיד שלהם זה לספק לביבי הגנה ובמקביל הם דופקים את העם שלהם".



סלים, צעיר ערבי מנצרת, תקף דווקא את ראש העיר, וכתב: "מדובר באדם ציוני שמעוניין לרצות את אדוניו במדינת ישראל, ומשרת כמה אנשי עסקים שאינם שבעים. הוא שרף את עצמו עם התקרית הזו ולא ייבחר שוב לקדנציה נוספת".



כזכור, סלאם תקף בחריפות את עודה בזמן שזה התראיין לחדשות ערוץ 2. ראש העיר, שעבר במקרה עם מכוניתו סמוך למקום הראיון, התרעם על הנזק הכלכלי שנגרם לעירו כתוצאה מהעימותיים עם המשטרה, וצעק לעבר עודה בערבית: "איימן, לך תחפש עניינים במקום אחר, הרסתם לנו את העיר! די עם הראיונות! לך לחיפה! מספיק עם זה!".



"אנחנו שומעים את הקולות האלה גם בוועדת המעקב העליונה. הוויכוחים עולים עד לשמיים", סיפר אמש איש תקשורת בכיר במגזר ל־"מעריב־השבוע". לדבריו, חילוקי דעות קשים נרשמו גם סביב סוגיית העלייה למסגד אל־אקצה, מחשש שחברי הכנסת הערבים יצוירו כמסיתים. עם זאת הוא מציין: "את הוויכוחים הללו לא צריכים להציג בשידור חי מול המצלמות. זה היה מיותר ולא כיבד את שניהם".



בהודעה של עיריית נצרת נאמר כי "עלי סלאם דואג לשחרר את תושבי העיר שנעצרו בעימותים האחרונים, ואילו חברי הכנסת הערבים עסוקים בראיונות. כל תנועה או פלג באים לעיר, מתעמתים והורסים את העיר שלנו – רכוש של התושבים – ולאחר מכן מסתלקים. שכונות שלמות בעיר סבלו מריח הגז המדמיע של המשטרה. אנחנו רוצים להחזיר את החיים לעירנו, כולל שגשוג כלכלי".



"הסגנון של עלי סלאם אינו מתורבת. הוא יכול היה להוציא הודעה ולהתראיין בעברית ובערבית, ולומר את מה שיש על לבו בצורה מתורבתת במקום לעשות את המופע המתלהם הזה", אמר הסופר והעיתונאי ודיע עואודה, תושב כפר כנא, "חבר הכנסת עודה אינו מאלו המתלהמים ואינו אחראי ליידוי אבנים. איימן, שאפילו דואג לתרגם את הפוסטים שלו לעברית, נלחם על כך שלא יישרף הגשר. לכן הוא לא הכתובת להתנפל עליו".



על העימותים האלימים שפרצו לאחרונה בכמה מהיישובים הערביים אמר עואודה: "אני מבין את הכעס שלהם. הם לא זועמים רק על הסמל הדתי והלאומי הנקרא אל־אקצה. זה קשור בסכסוך הגדול יותר, קשור לזה שאין אופק מדיני, שיש ממשלה קיצונית שלא נותנת שום תקווה לעם הפלסטיני".