אחד האנשים שספגו את הביקורת הגדולה ביותר ביממה האחרונה, הוא מנכ"ל מד"א, אלי בין, אשר אמר אמש, בעקבות גל הפיגועים כי "נטפל קודם בפצועים קשה יותר, גם אם הם מחבלים".



בעקבות הדברים, הרשת סערה ומאז נתון בין למתקפה ברשת, אשר זועמת על ההעדפה של מחבל על פני פצוע. בין ניסה להסביר את עצמו כבר אמש, אבל ללא הועיל.



בריאיון שנתן לגבי גזית ב-103FM, רדיו ללא הפסקה, ניסה מנכ"ל מד"א להסביר שוב את עמדתו ועמד בפני שאלות אישיות לא פשוטות. מהצד השני ניצב יו"ר זק"א, יהודה משי-זהב והתנגד לחלוטין לעמדתו של בין.



"אני אענה לך ברשותך בתיאוריה שלי", אמר בין, "הערכים שלי של ישראלים ויהודיים, כשהאויב שלי עומד מולי אחרי שפצעתי אותו, אני לא מתנהג אליו כמחבל, אלא מתנהג אליו כבן אדם. הוא הרים ידיים, וכבר לא מהווה סכנה, אז אני מטפל בו ונותן לו לשתות מים". 
אם הוא דרס והרג יהודים עם גרזן ומשווע לעזרה, מעשהו לא ישפיע על השיקול של נתינת טיפול?
"מעולם לא נתקלתי בסיטואציה כזאת. זה מעולם לא קרה לי, אבל תחושות הבטן שלי והחמלה הישראלית והיהודית שלי, היתה גורמת לי לגשת אליו למרות כל הקשיים שיש לי. אני לא יכול לחשוב על זה שהוא הרים יד על מישהו. 
בנקודה זאת שאל גבי גזית שאלה קשה, התנצל מראש, אך בין לא חשש לתת תשובה.

המחבל הזה שחט את הבת שלך על המדרכה ומשווע לעזרה. אתה לא רוצה להוריד לו את הראש?
"חשבתי על זה, אם היו שוחטים את הבת שלי, סביר להניח שהייתי רוצה להרוג אותו, אבל אני חושב שכן, הייתי מטפל בו. הייתי רוצה להרוג אותו מתוך תחושה אמיתית, אבל אין לי ספק שהייתי מטפל בו".

"יש עכשיו מחבל שפונה לבית החולים, ויש 5-7 מיטות. יש חולה שהוא פחות קריטי, מה עושים שם הרופאים? אנחנו כאן קודם כל בשביל להציל חיים. זה לא יעזור, אני לא אוכל לשכנע בחיים אף אחד". 

תוכנית הבוקר של גבי גזית, א'-ה', 9:00-11:00

יהודה משי זהב אמר בעקבות הדברים: "אני לא מסכים לחלוטין עם עמדתו של בין. כל המרחם על אכזרים, סופו להתאכזר על רחמנים. אני חושב שאלי טועה ובגדול. מעבר לעבודת הקודש, לא מדובר פה בחדירת מחבלים, הייתי מוריד לו את הראש. בוודאי שלא הייתי מחייה אותו. אם אני אעשה זאת, הוא ימשיך לרצוח. אנחנו נותנים לו כלי. אני לא חושב שהייתי עושה את זה".
 
בין סיכם ואמר: "יהודה, אנחנו עובדים עשרות שנים ביחד. אני יודע מה אתה חושב ואתה יודע איך אני הייתי מתנהג. אני ראיתי אותך באירועים לא פשוטים מטפל בפיגועים כאלה. קשה לי. אני סופג ביקורת קשה על זה שאני שומר על האתיקה, גם אם הוא תופס מיטה ביחידת טיפול נמרץ.  קחו לדוגמא את פיגוע הדריסה, חשבו שהוא הרוג הוא מחבל והוא לא היה. צריך להיזהר עם זה בשטח".
 
כזכור, בין אמר אמש כי "אנחנו לא יודעים בשום שלב של האירוע מי המפגע ומי לא, אלא אם כוחות הביטחון מציינים זאת בפנינו. הדבר בראשון שאנחנו רואים הוא את מצב הפציעה של הפצוע. ישנן פעמים רבות שאתה לא יכול לגשת לפצוע דקות ארוכות, ואתה רואה אותו מדמם משום שכוחות הביטחון לא מאפשרים". 

בין סיפר על התנהלות הארגון בעת אירוע: "כשמגיעים צוותים של מד"א, שעושים סריקה של המרחב והפצועים. כאשר מזהים פצוע - ככל שהוא יהיה פצוע קשה יותר, ניגשים קודם כל אליו".
בתגובה ללחץ שהופעל עליו במהלך הריאיון להודות כי אכן נהלי הטיפול של מד"א מתבססים על רמת הפציעה ולא על זהות ושל הפצוע השיב בין: "תפקיד הארגון הוא לטפל בנפגעים. אנו לא רשות שופטת ואין לנו שום יכולת לברר עניינים בזירה. אם כוחות הביטחון אוסרים עלינו לגשת למישהו אנחנו לא ניגשים אליו". 
עוד הוסיף בין: "אני בוחן דבר אחד, אם יש פצוע בזירה ומה מצבו. אנחנו לא כמו צוותים אחרים במדינות אחרות. אנחנו ארגן יהודי שהמטרה שלו היא קודם כל לטפל באנשים פצועים".