ועדת חבר העמים הבריטי לקברי מלחמה דחתה בקשה של ח"כ יואב קיש (הליכוד) להעלות ארצה את עצמותיו של סבו, הבריגדיר פרדריק הרמן קיש, הקצין היהודי הכי בכיר בצבא הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה, שנפל בקרב בתוניסיה ונטמן שם בבית עלמין צבאי בריטי.
בתום מגעים חשאיים שקיים בנושא עם שגריר בריטניה בישראל דיוויד קוורי הודיע לו זה כי למרבה הצער בקשתו נענית בשלילה. השגריר הסביר כי מדיניות ועדת חבר העמים לקברי מלחמה קובעת כי חלל של מלחמת העולם השנייה קבור עם חבריו לנשק במקום שבו נפל, ואי אפשר להעביר את עצמותיו למדינה אחרת.
בפגישה בלשכתו של ח"כ קיש בכנסת מסר לו השגריר צילום של קבר הסב, הטמון בבית העלמין הצבאי הבריטי של חללי מלחמת העולם השנייה באנפידוויל, כמאה ק"מ דרומית לבירה תוניס.

מצבתו של הבריגדיר קיש, שמגן דוד חקוק עליה, שמורה ומטופחת כמו שאר המצבות בבית העלמין. "קיבלתי את התמונה בהתרגשות", סיפר אתמול קיש. "מילדות גדלתי עם הסיפורים על סבי, שנפל באפריל 1943 בהיותו קצין הנדסה בכיר בארמייה השמינית שלחמה בגנרל רומל במדבר המערבי. סבא עלה על מוקש ונטמן בבית עלמין בתוניסיה".
 
קיש הוסיף כי "עם בחירתי לכנסת אמרתי לעצמי שזו השעה לנסות, באמצעות מעמדי הציבורי, להעלות את עצמותיו של סבא ולהביא אותו לקבורה בהר הרצל. לצערי, הדבר לא מסתייע, אבל אני מקבל את ההסברים שקיבלתי מהשגריר הבריטי".
השגריר הסביר כי בבתי העלמין הצבאיים של מדינות חבר העמים טמונים מאות אלפי חללים ממלחמת העולם השנייה, ואם תיענה בקשתו של ח"כ קיש הדבר עלול להוות תקדים. בפני ועדת חבר העמים לקברי מלחמה הונחו במרוצת השנים אלפי בקשות להעביר נופלים ממקום קבורתם למולדתם.
כיום אחראית הוועדה על הנצחתם של 1.69 מיליון חללי הכוחות המזוינים של חבר העמים. מאז ייסודה הקימה הוועדה יותר מ־2,500 בתי קברות צבאיים ומספר רב של אנדרטאות. הוועדה אחראית כיום על אחזקתם של קברי מלחמה ב־23 אלף אתרי קבורה נפרדים, ושל יותר מ־200 אנדרטאות ב־150 מדינות. הנשיא הנוכחי של הוועדה הוא הנסיך אדוארד, דוכס קנט.
"סבא שלי, בריגדיר קיש, נולד בהודו ושימש מנהל הדואר ההודי המלכותי", מספר חבר הכנסת, "במלחמת העולם הראשונה הוא נלחם בחזית צרפת ונפצע פעמיים. בדצמבר 1922 הוא הצטרף להנהלה הציונית והיה בשנות ה־20 של המאה הקודמת ראש המחלקה המדינית של הסוכנות, עד שהחליף אותו חיים ארלוזורוב. סבא גם היה למעשה קצין הקשר של היישוב היהודי בארץ ישראל עם שלטונות המנדט".
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התנדב קיש לשורות הצבא הבריטי בצפון אפריקה, שם נלחם מול כוחותיו של "שועל המדבר", הגרמני ארווין רומל. "סבא הועלה לדרגת קולונל ובהמשך נתמנה לקצין הנדסה ראשי של הארמייה הבריטית במצרים ובצפון אפריקה, וקיבל דרגת בריגדיר".
"הוא נהרג מהתפוצצות מוקש בוואדי עקרית בתוניסיה, כאשר עסק בהכשרת מעקף בשדה מוקשים סביב גשר שפוצץ", אומר קיש, "אחד מאנשיו עלה על תיל ממעיד של מוקש קופץ שגרם למותם של סבא ושל שלושה קצינים נוספים". כל הארבעה טמונים זה לצד זה בבית העלמין בתוניסיה.
"סבא מילא שליחות כפולה של לחימה - למען אנגליה ולמען היהודים. הוא הקריב למענן את חייו", מספר הנכד, טייס קרב במילואים. שמו של הבריגדיר קיש הונצח בכפר קיש, ובכמה ערים ברחבי הארץ נקראו רחובות על שמו.
"סבא נפטר כשהיה בן 54, כשאבי היה בן 5, אבל סיפורו של בכיר הקצינים היהודים בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה ליווה אותנו כל השנים. בית הורי היה מלא חפצים ותמונות של סבא. סבתא שלי, רעייתו של הבריגדיר קיש, היא אחיינית של הנציב העליון הראשון בארץ ישראל, הרברט סמואל", מספר ח"כ קיש.
חבר הכנסת שולף מאחד המדפים בלשכתו גביע כסף עם הקדשה של סמואל, ובשמו העברי אליעזר שמואל, לרגל הולדתו של אביו מיכאל קיש. "הרברט סמואל היה הסנדק של אבי ז"ל", הוא אומר.
למרות התשובה השלילית שקיבל הודה קיש לשגריר הבריטי על שהביא לו תמונה עדכנית של קבר סבו בתוניסיה. חבר הכנסת אומר כי אומנם נראה שעצמותיו של הסב יישארו טמונות לנצח באדמת תוניסיה, אבל הוא עצמו אינו נואש מהניסיון לפקוד בעצמו את הקבר.
"המצב בתוניסיה לא ברור לחלוטין", אומר ח"כ קיש. "אני מנסה לבדוק אפשרות לבקר שם ולעלות לקברו של סבי. הדבר תלוי כמובן במצב הביטחון בתוניסיה, שלאחרונה ידעה פיגוע גדול נגד תיירים באחד מאתרי הנופש שלה. אם יתברר לי שאפשר לנסוע לשם בבטחה, ארצה לעלות לקברו של סבי, להצדיע לו ולחלוק לו את הכבוד הראוי לו".