שלוש שעות של סערה, גרמו היום לקריסת אספקת החשמל לעשרות אלפי לקוחות, לשיבושי תנועה קשים והפסקת עבודתם של מאות רמזורים, להצפות ולקריסת מאות עצים, עמודים ואף מנופים.



הסופה הגדולה שגורם בחברת החשמל כינה אותה כ"סופת הוריקאן מפתיעה", גרמה לקריסת עשרות קווי מתח גבוה. חלק מהקווים קרסו בעקבות נפילות עצים גדולים ולעיתים היה צורך לבצע עבודות משולבות של פינוי הגזם ושיקום קווי החשמל.



הפסקות החשמל היו בעיקר באזורי גוש דן, השרון והשפלה. בשרון התלוננו תושבים שבמשך שעות ארוכות הם נותרו ללא אספקת חשמל. "בשעה 9:30 בבוקר החלה הפסקת החשמל וכעת ערב ואנחנו עדיין ללא חשמל", סיפרה יפעת, המתגוררת בכפר יונה, "גם הטלפונים הסלולאריים הפסיקו לקלוט ואנשים יצאו מהבתים בגשם וברוחות, כדי לנסות לדבר בטלפון הסלולארי. היו משפחות עם ילדים שברחו מכפר יונה. החיים ללא חשמל במשך כל כך הרבה שעות הפכו לסיוט".



לדבריה, כי פניותיה הרבות למוקד חברת החשמל לא נענו. "לעיתים, השיחה היתה מתנתקת, או ששמענו הודעה שקיים עומס חריג. בגלל קריסת האינטרנט, גם לא יכולנו לברר בדרכים אחרות מתי אספקת החשמל תחודש", היא סיפרה עוד.



גם בכפר סבא היתה הפסקת חשמל בכל מהלך היום. "כל העיר היתה משותקת. זה היה סיוט. נשים מבוגרים היו חסרי אונים והעסקים לא יכלו לתפקד", סיפר תושב העיר, "הייתי צריך לעלות ולרדת כמה פעמים חמש קומות עם ילדות קטנות".



גם ביישוב כוכב יאיר נותק החשמל. כ-15 עמודי תאורה נפלו ברחבי היישוב ומאות עצים נפלו במרחב הציבורי. בארבע כיתות וגנים קרסו חלקים בגגות ואף נוצר חור בתקרה.



חברת החשמל: "העובדים לא פועלים במתכונת חירום"


הפסקות החשמל גרמו גם לקריסת מערך התחבורה. כ-200 רמזורים הפסיקו לעבוד ונוצרו שיבושי תנועה קשים.



בחברת החשמל הבהירו שלא היתה תחזית מוקדמת לסערה בעוצמה כזו וכאשר היא פרצה, קרסו במקביל עשרות קווי מתח גבוה ומאות עצים. "זו עבודה מורכבת עם צוותים של העיריות, לפינוי הגזם ולתיקון קווי המתח הגבוה. הצוותים עובדים ללא הפסקה", אמרו בחברת החשמל והעריכו שרק עד הבוקר תחודש אספקת החשמל במלואה.



תגובת חברת החשמל: "עובדי חברת החשמל עדיין מתמודדים מהבוקר בפגיעות קשות ברשת החשמל בשל הרוחות העזות, הגשמים, סופת ברקים וקריסת עצים ברחבי הארץ שגרמו לקריעת כבלי חשמל ולהפסקות חשמל נרחבות, לסירוגין. צוותי החברה עושים כל שניתן על מנת לתקן את המפגעים במתקני החשמל. מדובר באירוע נרחב הכולל ריבוי פגיעות בכל רחבי הארץ, במיוחד בשרון ובמרכז".



עובדי חברת החשמל פועלים במרץ ובמקצועיות כדי לתקן את הפגיעות ברשת החשמל ולהחזיר את אספקת החשמל לכל לקוח, בכל שעה ובכל מקום בהקדם האפשרי, עם זאת, בהנהלה האשימו את העובדים שאינם עובדים במתכונת חירום ואף הוכנה פנייה לבית הדין לעבודה. העובדים מצידם דחו את הטענות ורבבות נותרו בממשך שעות ארוכות ללא חשמל בבתיהם וברחובות חשוכים.



לדברי החברה, הצפי לתיקון התקלות הינו מספר שעות, ייתכן שזמן התיקון יתארך אף לשעות הקטנות של הלילה או שעות הבוקר המוקדמות גם בשל קשיי נגישות – פקקי תנועה, הצפות וקריסת עצים.




עמוד חשמל שקרס על מכונית. צילום: פייסבוק חברת החשמל


בכל הארץ דווח על מאות עצים, רובם גדולים וותיקים, שקרסו. בתל אביב לבדה קרסו 174 עצים. בעשרות מקרים נגרמו נזקים לרכוש ולכלי רכב ונחסמו צירי תנועה. עומס חריג נוצר בדרך קיבוץ גלויות בתל אביב, בעקבות קריסת עץ גדול. המשטרה נאלצה לסגור את הפנייה מקיבוץ גלויות לנתיבי איילון ועומסי התנועה הגיעו למרחקים.



במרכז תל אביב נמנע בדרך נס אסון כבד, כאשר מנוף קרס על דרך בגין. המנוף קרס מאתר בנייה בסמוך למיתחם שרונה. ברחוב ערבי נחל בגבעתיים, המוביל לתל אביב, התנועה נחסמה לזמן ממושך, בעקבות קריסת עמוד מתכת גדול, שרק בנס לא פגע בכלי רכב.



הגשמים החזקים שירדו גם בערבה, גרמו לסגירת כביש 90 וכביש 40 (ממצפה רמון לצומת ציחור) ואילת הפכה לעיר נצורה למשך שעות ארוכות. עץ גדול שקרס על ניידת משטרה בעיר, גרם לנזקים.



במהלך שעות היום טיפלו במשטרת התנועה בלמעלה מ-800 אירועים חריגים. מסיכום נתוני היום הקשה בכבישים עולה שהתרחשו כ-70 תאונות בשל מזג האוויר הסוער.



בכביש 6 אירעו שיבושי תנועה בעקבות התהפכות משאית סמוך לניצני עוז דרום. בכביש 4 לכיוון דרום, קו מתח שנקרע חסם את ציר התנועה הראשי למשך זמן ממושך. הרוחות החזקות גם גרמו לסגירת שדה דב בתל אביב למשך למעלה משעה. בנתב"ג הרוחות הגיעו למהירות של 50-40 קמ"ש, אך תנועת המטוסים נמשכה כסדרה.



במהלך הבוקר דיווחו תושבים על ברד כבד וגדול, שגרם לנזקים. "שמעתי רעש חזק שפוגע בקירות, החלונות זזו והברד דפק על החלונות", סיפרה סמדר סגל המתגוררת בסמוך לחוף הים בנתניה. "במקביל החלה הפסקת חשמל והיה חושך מצרים עד הערב וכל הבית שלי רעד מהרוח. החלונות אצלנו בבית מזכוכית ופחדתי שהם התנפצו".