החורף הגיע בסערה, כבר ביום הראשון שבו נקבע שעון החורף, והוא כאן כדי להישאר. 



עקב התקלות בחשמל, מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל מתנצלת בפני התושבים אשר נותרו עדיין ללא חשמל מאתמול. עובדי החברה עבדו במהלך כל הלילה כדי לתקן את המפגעים ברשתות החשמל בעיקר באזור נתניה ורעננה. מדובר על כ-300 קווי מתח גבוה שנפגעו ואלפי חוטי חשמל שנקרעו. צוותים ממחוזות ירושלים וחיפה של חברת החשמל הגיעו לאזור השרון כדי לתגבר ולסייע בתיקון המפגעים בהקדם האפשרי".



עוד הוסיפו: "נכון לעכשיו, מדובר בכ-50 אלף משקי בית ללא חשמל ועיקר הפגיעות ברשת הינן בערים: רעננה, נתניה, יישובי השרון ופתח תקווה ועד שעות הצהריים יוחזר החשמל למרבית התושבים".



מזג האוויר הנדיר לתקופה זו של השנה כלל רוחות חזקות, ממטרים עזים, ברד כבד ולא מעט נזקים, הצפות, חסימות כבישים והפסקות חשמל רבות.



הבוקר (שני), החורף עדיין איתנו, אך במידה מתונה יותר. גשמים צפויים לרדת במהלך היום לפרקים והם ילוו בסופות רעמים יחידות שיוסיפו לרדת ברוב אזורי הארץ. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת ויעשה קר מהרגיל בעונה. כמו כן קיים חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח.



התחזית להמשך השבוע
 
על פי התחזית, בהמשך השבוע צפויים גשמים לפרקים וקיימת סכנת שיטפונות בנחלים בדרום ובמזרח הארץ. החל מיום חמישי בצהריים הגשמים יתמעטו וביום שישי ייתכן טפטוף קל. בסוף השבוע מזג האוויר צפוי להיות נאה.

ד"ר עמוס פורת מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אמר כי "עוצמת גשם כה גבוהה לפרק זמן כזה תועדה לאחרונה רק באוקטובר 1984".
 הוא ציין כי "אירוע מזג האוויר הזה אינו שגרתי לחודש אוקטובר, אולם היו בעבר אירועים דומים בזמן הזה בשנה. עוצמות גשם חזקות, ברד כבד ופרצי רוח חזקים נמדדו בעבר באוקטובר 1984, 1987 ו־1997. ברד כבד ירד במישור החוף המרכזי באוקטובר 2002 ובאזור ירושלים באוקטובר 2004".


עץ שקרס אתמול ברחוב הראשי בכפר סבא בשל מזג האוויר. צילום: סער ורדי



בנתניה והוד השרון העבירו את הלילה ללא חשמל

שלוש שעות של סערה גרמו אתמול לקריסה של עצים, מנופים ועמודי חשמל ולשיבושים ארוכים באספקת החשמל לעשרות אלפי לקוחות ביישובים שונים ברחבי הארץ למשך שעות ארוכות.

בשל עיצומים של עובדי חברת החשמל, נרשמו עיכובים בטיפול בתקלות ובמספר יישובים העבירו את הלילה ללא חשמל. לפי הפרסום בגל"צ, ביישובים נווה ירק, עדנים, כפר קאסם, פתח תקווה, נתניה והוד השרון נמשכות התקלות ועדיין אין חיבור לחשמל.

תחילה נמסר כי הצפי לתיקון יהיה לשעות הבוקר, אך בדיווח בגל"צ נוסף נמסר מחברת החשמל כי היא מתנצלת על העומס וריבוי הפניות וכי הצפי לתיקון במקומות שמנותקים מחשמל עומד על שעות הצהריים.

זאת למרות שבמהלך הלילה הושגה פשרה בין העובדים להנהלת חברת החשמל. לאחר דיון בבית הדין לעבודה בחיפה בין ההנהלה לוועד של חברת החשמל, קיבל השופט את ההצעה לפיה כל עוד נמשך מצב חירום, העובדים ישתפו פעולה עם ההנהלה. הצפייה היא שהפשרה תקל על הטיפול במקומות בהם עדיין אין חשמל.

טכנאי חברת החשמל פועלים לתיקון התקלה. צילום: פייסבוק חברת החשמל
 הפסקות החשמל הממושכות ביותר נרשמו אתמול באזורי גוש דן, השרון והשפלה. "בשעה 9:30 בבוקר החלה הפסקת החשמל, וכעת ערב ואנחנו עדיין ללא חשמל", סיפרה יפעת, אם לשני ילדים קטנים המתגוררת בכפר יונה, "גם הטלפונים הסלולריים הפסיקו לקלוט, ואנשים יצאו מהבתים בגשם וברוחות כדי לנסות לדבר בטלפון. היו משפחות עם ילדים שברחו מכפר יונה. החיים ללא חשמל במשך כל כך הרבה שעות הפכו לסיוט".
 לדבריה, פניותיה הרבות למוקד חברת החשמל לא נענו. "לעתים השיחה מתנתקת או ששמענו הודעה שקיים עומס חריג. בגלל קריסת האינטרנט, גם לא יכולנו לברר בדרכים אחרות מתי תחודש אספקת החשמל", היא הוסיפה.
 גם בכפר סבא סבלו תושבים רבים מהפסקת חשמל ארוכה. "כל העיר הייתה משותקת. זה היה סיוט. נשים מבוגרים היו חסרי אונים והעסקים לא יכלו לתפקד", סיפר תושב העיר, "הייתי צריך לעלות ולרדת כמה פעמים חמש קומות עם ילדות קטנות".
 בחברת החשמל הבהירו שלא הייתה תחזית מוקדמת לסערה בעוצמה כזו, וכאשר היא פרצה קרסו בבת אחת עשרות קווי מתח גבוה ומאות עצים. "זו עבודה מורכבת עם צוותים של העיריות, לפינוי הגזם ולתיקון קווי המתח הגבוה", מסרו מהחברה. 
 עם זאת, לפני הפשרה שהושגה, בהנהלה האשימו את העובדים שאינם עובדים במתכונת חירום ואף הוכנה פנייה לבית הדין לעבודה. העובדים מצדם דחו את הטענות. מוועד העובדים נמסר בתגובה כי "העובדים פרוסים בשעות אלה בכל האתרים ברחבי הארץ וקורסים תחת העומס, שנובע מניהול כושל של הנהלת החברה ומהזנחה פושעת של מדינת ישראל בכל הקשור למשק החשמל במשך 15 שנה.
 
מדינת ישראל היא האחראית למצב תשתיות החשמל כיום בישראל. שנים של חניקת תעריפי החשמל הובילו לקיצוצים בתקציב, שהביאו לאי השקעה בתשתיות החלוקה וההולכה ולפיטורי עובדים. פניית הנהלת החברה לבית המשפט נועדה על מנת לכסות את עצמה מהקטסטרופה שיצרה תוך ניסיון להפיל את המצב על העובדים".

בהכנת הכתבה השתתפו: יונתן הללי, יאסר עוקבי, משה כהן, אלעד בן טוב,
 סער ורדי ו
גלי מרקוביץ־סלוצקר