מועמד אחד ויחיד להחליף את וינשטיין: מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, הוא המועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - כך הודיעה היום (ראשון) ועדת האיתור, בראשות השופט בדימוס אשר גרוניס. חברי הוועדה העבירו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרת המשפטים איילת שקד את שמו של המועמד היחיד לתפקיד שזכה לתמיכה של ארבעה מבין חברי הוועדה, כפי שנדרש על פי החלטת ממשלה. הוועדה סיימה היום את פעילותה בתום 14 ישיבות.



במקור ועדת איתור היתה אמורה להעביר שלושה שמות לשרת המשפטים איילת שקד, מתוכם היא היתה צריכה לבחור בשם אחד שיעלה להצבעה בממשלה, אולם בצעד מפתיע, ניתן רק שם אחד. מנדלבליט זכה לתמיכתם של ארבעה מבין חמשת חברי הוועדה והיחיד שהתנגד היה יו"ר הוועדה, השופט בדימוס גרוניס. אך אין מדובר בסוף הדרך. ההערכות הן שיוגשו עתירות לבג"ץ נגד המינוי.



מנדלבליט, לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי, נחשב למועמד המועדף לתפקיד על ראש הממשלה נתניהו. במהלך דיוני הוועדה הוצגו בפני חבריה הסתייגויות בנוגע למנדלבליט, בעיקר כאלה הנוגעים לצורך שלו בצינון מתפקיד מזכיר הממשלה, אך גם כאלה הנוגעים להתנהלותו בפרשת הרפז. בהודעת משרד המשפטים נכתב כי "לאחר שראיינה את המועמדים לתפקיד ולאחר שקילת הדברים ו-14 ישיבות שקוימו, לרבות לצורך דיון בהסתייגויות שהוגשו לוועדה, העברנו לראש הממשלה ולשרת המשפטים את שמו של המועמד היחיד שזכה לתמיכה של ארבעה חברים כנדרש על-פי החלטת הממשלה והמועמד הוא ד"ר אלוף (במיל') אביחי מנדלבליט".

העתירה נגד המינוי

מדובר באכזבה עבור המועמדים האחרים, במיוחד הבולטת מביניהם – השופטת בדימוס הילה גרסטל. מועמדים נוספים ששמם לא הוגש היום הם המשנים ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט ורז נזרי; אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת והפרופסורים ישי בר וסוזי נבות. לאחרונה הוגשה עתירה על ידי תנועת אומ"ץ שטוענת כי אם הוא ימונה לתפקיד, לא תהיה תקופת צינון מתפקידו בממשלה כפי שצריך במקרה כזה. עוד הם מצביעים על התנהלותו בפרשת הרפז כגורם מפריע למינויו לתפקיד הבכיר.



מאז נכנס אביחי מנדלבליט לרשימת המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי הבא לממשלה, עורר דבר מועמדותו סערה. לוועדת האיתור הוגשו הסתייגויות ממינויו של מנדלבליט לתפקיד, במיוחד על רקע הצורך בתקופת צינון מתפקידו כמזכיר הממשלה, אך לא רק. נראה כי המועמד המועדף על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל שרת המשפטים איילת שקד, הצליח לשכנע את ועדת האיתור, בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס, כי הוא המועמד המתאים ביותר להחליף את יהודה וינשטיין, אך לא ידוע האם יצליח לשכנע גם את שופטי בג"ץ.



מנדלבליט בן ה-52 הוא דוקטור למשפטים ואלוף במילואים, נשוי ואב לשלושה ילדים. כאמור, ב-2014 הוא נחקר באזהרה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה, בחשד לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים במסגרת פרשת הרפז, בעת כהונתו כפצ"ר, אולם היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור את תיק החקירה. זהו הבסיס להסתייגות שהגישה תנועת אומ"ץ לוועדה. בפנייה של התנועה נכתב כי "אנו סבורים שהנתונים המצויים בידנו מצביעים על כך שהימנעות של אומ"ץ מהתרעה בפניכם על אי-התאמתו הקיצונית של עו"ד מנדלבליט לתפקיד היועץ, תהיה הפקרת האינטרס הציבורי ופגיעה קשה בצורך לשמור על מוסד חשוב זה שתפקידו להגן על שלטון החוק ולאכוף את נורמות המשפט במדינה". מנדלבליט הגיב בפני חברי הוועדה על ההסתייגויות, וכפי שעולה מהודעת משרד המשפטים מהיום, נראה כי תגובתו התקבלה.



הקולות המתנגדים למינויו של מנדלבליט לתפקיד לא שככו עם הודעת משרד המשפטים. ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ), תקף את המהלך ואמר כי "בהעברת שמו של אביחי מנדלבליט כמועמד יחיד, הוכיחו חברי הועדה לאיתור היועמ"ש שלא יועץ משפטי הם חיפשו, אלא את נציגו של ראש הממשלה במשרד המשפטים.


"אביחי מנדלבליט יכול להיות איש רב כישורים, אבל היותו נכון להיום מזכיר ממשלת נתניהו, צריכה היתה לפסול אותו לשמש כיועץ משפטי, ולו בשל ניגוד האינטרסים שעלול להיווצר כל אימת שיעלו סוגיות הנוגעות לראש הממשלה. חבל שנשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, היה היחיד שניסה לעמוד מול הפוליטיזציה של היועמ"ש, שבסופו של דבר יצאה וידה על העליונה".



בכל מקרה, נראה כי ההחלטה בקשר למנדלבליט תגיע לפתחו של בג"ץ. לא מין הנמנע שתנועת אומ"ץ ויתכן שגם גורמים נוספים, יגישו עתירה נגד המינוי, אם בטענה לצורך בצינון, אם ביחס לתפקודו כפצ"ר ואם בגין קשריו לראש הממשלה. לעמדתו של גרוניס בנוגע למועמד הבולט יהיה משקל גדול בהחלטתם של שופטי העליון.