נקבע מותו של תינוק בן ארבעה חודשים, נכדו של ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול. המטפלת של התינוק חשודה שטלטלה את אותו וגרמה לו לחבלות חמורות. התינוק טופל ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בהדסה עין כרם עקב פגיעת ראש קשה ונפטר לפנות בוקר, עשרה ימים לאחר שפונה אל בית החולים. הפעוט הגיע ביום שני שעבר למיון ילדים כשהוא במצב קשה מאוד ועבר החייאה בבית החולים. התינוק אושפז בטיפול נמרץ ילדים כשהוא מונשם ומורדם וסובל מפגיעת ראש קשה. מבית החולים נמסר כי הפעוט סבל מדימום תוך מוחי קשה ולא חזר להכרה.



לכל אורך האשפוז, לא היתה אופטימיות לגביו. המשפחה היתה סביבו כל העת. לבית החולים הגיעו מכרים רבים לחזק את ראש עיריית בית שמש, סבו של התינוק שנפטר בארבע וחצי לפנות בוקר. הפעוט בן הארבעה חודשים ששהה במשפחתון, הובא לבית החולים במצב קשה. המטפלת, צעירה בעלת המשפחתון נחקרה במשטרה, שיתפה פעולה עם החוקרים ושוחררה. בשלב טרם ברורות נסיבות פטירתו של הפעוט. עם זאת על פי הערכת חוקרי המשטרה מסתמן כי ייתכן שמדובר בטעות אנוש מצערת שנבעה ככל הנראה מחוסר ניסיונה של המטפלת, כאשר היא הובילה בסופו של דבר לפטירתו של התינוק.



בחקירה במשטרה סיפרה המטפלת כי הפעוט התעלף ובעת שנכנסה ללחץ ניסתה להעיר אותו. לדבריה ככל הנראה בעת הניסיון להעירו, נפגע הפעוט. במשטרה מעריכים כי האירוע לא בוצע בכוונת תחילה, אלא מוגדר כ"טרגדיה נוראית". בכל מקרה במשטרה ממתינים עדיין לממצאים סופיים שייקבעו את נסיבות מותו של הפעוט, בין אם לאחר ניתוח ובין אם לאחר בדיקות רופאי בית החולים. בתוך כך החקירה נמשכת.



"נדרשת הדרכה למטפלות"


להערכת המועצה לשלום הילד אלפי ילדים צעירים ובעיקר תינוקות, נפגעים מדי שנה בישראל כתוצאה מ"תסמונת התינוק המנוער" (טלטול תינוקות) וקרוב לוודאי שעשרות מהם גם מתים מדי שנה כתוצאה מטלטול אלים. 



"רוב ההורים והמטפלות כלל לא ערים לנזק הקשה שעלול להיגרם כתוצאה מהטלטול, שחלקו מתגלה רק לאחר שנים אחדות" אומרים במועצה לשלום הילד המנהלת מזה ארבע שנים קמפיין נגד התופעה. המנכ"ל, ד"ר יצחק קדמן, אומר: "יש להבטיח כי בכל בתי החולים בארץ ובמחלקות יולדות ויולדים, יקבלו ההורים הסבר והדרכה על מניעת טלטול תינוקות, בטרם שחרור היולדת והיילוד לביתם. במקביל יש גם לחייב כל מטפלת במעון לעבור הכשרה בנושא. לחזור ולהסביר ולהצביע על הסכנות ולהציע חלופות לטלטול ולהתמודדות עם בכי של תינוקות, כדי למנוע טרגדיות קשות נוספות".



בסקר שנערך לאחרונה עבור מכון חרוב בקרב כ- 500 אמהות שילדו לא מכבר, התברר כי במקומות בהן נחשפו האמהות לתכניות הסברה שונות, ידעו 92 אחוזים מהנשאלות מהו טלטול תינוקות ואלו נזקים חמורים הוא יכול לגרום. את חומר ההסברה ניתן למצוא באתר המועצה לשלום הילד.



כל ילד שי בישראל חווה פגיעה אלימה ממבוגר


כזכור, לפני שבועיים פורסם כי כל ילד שני בישראל חווה סוג כלשהו של פגיעה אלימה ממבוגר, כך עלה מדוח "ילדים בישראל 2015", של המועצה לשלום הילד.



בין השנים 2014-1998, חלה עליה של כ-90% במספר התיקים שנפתחו בגין פגיעה בקטינים, כמעט פי שניים מהתיקים בשנת 2014 היו בגין עבירות מחוץ למשפחה. 65 ילדים נרצחו בתוך המשפחה בין השנים 2014-2003, מרביתם על ידי האב. מרבית התיקים נסגרים, אבל אחוז גבוה מהתיקים שאינם נסגרים, מסתיימים בהרשעה. הערים הבולטות באלימות נגד קטינים ב-2014 היו ירושלים, תל אביב, אשדוד, חיפה, באר שבע, ראשון לציון ואשקלון.



יותר ממחצית ממקרי האלימות כלפי ילדים התרחשו בשטח בית הספר, ברוב המקרים אין מדובר באלימות חד פעמית, ופחות ממחצית הילדים מגישים תלונה. בשנת 2014 מספר הדיווחים לעובדים הסוציאליים בחשד להתעללות עמד על 39,940. מתוכם 27.2% היו בגין התעללות פיזית, 15.8% דיווחים היו בגין התעללות מינית, 17.4% דיווחים היו בגין התעללות רגשית ו- 39.5% דיווחים היו בגין הזנחה. מתוך הדיווחים לעובדים הסוציאליים: 58.8% היו על פגיעה בילדים בידי אחראי מתוך המשפחה, 15.8% היו על פגיעה בילדים בידי אחראי מחוץ למשפחה, 10.7% היו על פגיעה בין קטינים מחוץ למשפחה, 9.3% היו על פגיעה בילדים בידי אדם זר. 3,076 ילדים אותרו ב-2014 באמצעות בתי החולים, קופות החולים וטיפות החלב כמי שנפגעו מאלימות ותקיפה מינית. כאשר כשני שליש מהילדים נפגעו על ידי הורה.