תחקיר ששודר בסוף השבוע חשף חשדות לתופעה חמורה של הטרדות מיניות בארגון ההצלה "מגן דוד אדום". כתבת ערוץ 1 יפעת גליק, שחשפה את התופעה, השמיעה לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עדות של אחת המוטרדות. לטענתה, "ישבתי באמבולנס מקדימה. הייתי אז עם חצאית. בא אלי הנהג שעבדתי איתו והתחיל ללטף לי את הרגל למעלה ולמטה ושאל אותי 'מה. לא קר לך?'. עניתי לו שלא, והוא המשיך ללטף לי את הרגל למעלה ולמטה ולשאול 'מה, לא קר לך?' אמרתי לו 'לא' שוב. הייתי בשוק שהוא מעז וחשתי קיפאון".

 


תופעה שהפכה לנורמה


"הבחורה הזו החלה להתנדב במד"א בגיל 15, והמקרה קרה בגיל 16", ציינה גליק. "היא דתייה שומרת מצוות ולא האמינה למה שחוותה. היא ישבה ליד נהג אמבולנס שלפתע מסיט את ידו מההגה ופשוט נוגע בה הלוך וחזור. היא מרגישה קפואה, לא יודעת למי לפנות וחוששת לפנות. בתחקיר שלי התראיינו שש בנות. כל אחת מהן יודעת לספר על עוד מקרים ואני יודעת על עוד בנות. גיליתי שלא מדובר באותם נהגים, אלא בנהגים מכל רחבי הארץ, לא מתחנה אחת ספציפית ולא מאזור מסוים. לאחר שידור הכתבה הגיעו אלי אינספור עדויות מבחורות שעובדות, עבדו או התנדבו במד"א, שכולן מעידות על אותה תופעה, שלפי המתלוננות הפכה לנורמה".
 
"נוסף על ההטרדות הפיזיות, נתקלתי בהמון סיפורים של הטרדות מילוליות שהן כדרך קבע, עם ביטויים כמו 'הישבן שלך סקסי' ועד דברים הרבה יותר חמורים שקשורים בסקס", הוסיפה גליק. "חלק מהמתנדבות הן קטינות שמתחילות להתנדב במד"א בגיל 15 במסגרת מחויבות אישית. הנהגים למעשה אחראים עליהן, במשמרת לחוצה של שמונה שעות, שכוללת עבודת קודש של פינוי פצועים וחולים לבתי חולים. שם מתרחשות ההטרדות".


מנכ
מנכ


"אחת המתלוננות הגיעה למשטרה והתיק נסגר מחוסר עניין לציבור", סיפרה גליק. "היא הגישה ערר ואמרו לה שזה עניין לוועדת משמעת. בעקבות התחקיר שלנו פרש מתפקידו יו"ר ועדת המשמעת, שהיה נהג אמבולנס שבעצמו הטריד מינית מתנדבת. היא הגישה עליו תלונה לוועדת המשמעת וגילתה שהוא מכהן כראש הוועדה".
 
"אם זה קורה במד"א כל כך הרבה שנים, בהיקף כזה רחב וכל כך הרבה אנשים יודעים על זה, אולי ראוי לבדוק קצת יותר, להיות רגישים קצת יותר, לנהוג ביד קשה קצת יותר עם מי שסורח, לא לתת להם לחזור לארגון כזה, לנקות אותו מתפוחים רקובים ולעשות פעילות הסברתית יותר רחבה ומקיפה שאולי חסרה בארגון הזה", אמרה גליק, והוסיפה: "ראש הוועדה למען מעמד האשה בכנסת, עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת, נרתמה לנושא ותכנס דיון בוועדה. היא הבטיחה לברר לעומק את הדברים".
 

"למדים על הטענות לראשונה"

ממד"א מסרו בתגובה כי "אנו רואים בחומרה רבה את תופעת ההטרדות המיניות ופועל בנחישות בכל פעם שמתקבלת תלונה. עובדים או מתנדבים שנמצא כי לא פעלו בהתאם לרוח הארגון, טופלו במלוא חומרת הדין ובאפס סובלנות, והודחו מפעילות בארגון. היו מקרים שבהם עובדים העדיפו לפרוש לאחר שהחלו הליכי בדיקה. באשר למקרים המתוארים בכתבה, רוב הטענות לא מוכרות לנו. אנו למדים עליהם לראשונה. מטבע הדברים אין הארגון יכול לטפל במקרים שאינו מודע להם. אנו מפצירים במי מהעובדים שחש עצמו נפגע, להתלונן על הממונה על מניעת הטרדות מיניות בארגון, ואנו מתחייבים לבדוק ולברר ולפעול בנחישות".

עוד הוסיפו במד"א: "יודגש כי במד"א מבוצעות פעולות משמעותיות ומושקעים משאבים רבים למניעת האפשרות של הטרדה, למשל, הפרדה בחדרי המנוחה של הצוותים, פעולות הסברה בקרב אלפי העובדים והמתנדבים, מההנהלה הבכירה ועד אחרון המתנדבים. תינקט יד קשה נגד מי שלא יפעל לפי רוח הארגון. נא לקחת בחשבון שבמד"א פועלים 15 אלף עובדים ומתנדבים, שעושים מלאכת קודש, ואין להכתים ארגון שלם בגין מקרים קונקרטיים שלא הובאו לידיעתנו, אך מצדיקים טיפול ותגובה".

הבהרה: ביום 17.1.16 פרסמנו בכתבה זו תמונת אמבולנס של מגן דוד אדום ובו נהג אמבולנס. הננו להבהיר בזאת כי למצולמים בתמונה אין כל קשר לאמור בידיעה וכי מדובר בתמונת אילוסטרציה בלבד.    




ערך: אסף נבו