ההשלכות המדאיגות של הזיהום בחיפה: נתונים שפורסמו הערב (ראשון) בערוץ 2 מראים כי ייתכן וקיים קשר בין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים בעיר, לתחלואה יוצאת הדופן. במחקר שנערך ע"י אוניברסיטת חיפה ובהובלת נציגים ממשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, הוצגו קרית חיים, קרית ביאליק ודרום מזרח קרית טבעון כמוקדים העיקריים לתחלואה. לפי החוקרים, הסבירות להימצאות סרטן הריאות ולימפומה באותם מוקדים, גבוהים עד פי חמישה מבשאר חלקי הארץ.

נתונים מטרידים נוספים שנחשפו הם שבאותם האזורים נולדו בשנים האחרונות פעוטות במשקל נמוך והיקפי ראש קטנים בכ-30% מביתר השכונות באזור חיפה. הפרסום בערוץ 2 מתבסס, כאמור, על מחקר של אוניברסיטת חיפה שהוזמן על ידי משרדי הבריאות והגנת הסביבה ואמור להתפרסם רק בעוד חודשיים. הפרסום הרשמי של הדוח המלא אמור להיות מוצג בחודש מרץ השנה. 

המשרד להגנת הסביבה הגיב לפרסום ומסר כי "הנחת העבודה של המשרד היא שרמת זיהום האוויר במפרץ חיפה גבוהה מאד ולכן המשרד לקח אחריות, גיבש תכנית ומיישם אותה בעוצמה. על אף ירידה של 11% עדיין רמת הזיהום גבוהה מדי ונמשיך להפחיתה. כל מחקר יבוצע בלוחות הזמנים ובלי הפרעה. המחקר יהיה הבסיס לשלב ב' של התכנית".

"העדפת רווח על בריאות"


ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, אמר בתגובה לתחקיר כי "הנתון הקשה שנחשף בדבר תחלואת תינוקות, מצטרף לנתונים שכבר ידועים לנו על היקף נפגעי הסרטן ומחלות הריאות באזור חיפה. ועדת-המשנה לענייני תכנון וסביבה במפרץ חיפה, בראשה עמדתי בכנסת הקודמת, הגישה לכנסת תכנית מפורטת בדבר הפחתת פליטות המזהמים, בין היתר באמצעות עצירת התכניות המסוכנות להרחבת בתי הזיקוק ולהקמת נמל דלקים חדש. התחקיר הדרמטי ממחיש עד כמה נחוץ ודחוף ליישם את המלצות ועדת-המשנה, ולשים סוף למדיניות הממשלתית שמעדיפה את רווחי התעשיות המזהמות על פני בריאות הציבור".

הפגנות נגד בתי הזיקוק. צילום: פלאש 90


"יהב אחראי לכך, הוא חשב שאם לא נדע, לא נמות"?


חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) התייחסה גם היא לפרסום התחקיר ואמרה: "צריך לעשות חישוב מסלול מחדש, אין מקום להרחיב את התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. היום יותר מתמיד אנחנו מזועזעים מתוצאות המחקר וזועקים שיש לבצע טיפול שורש בבעיות זיהום האוויר בחיפה. אולי לא צריך בתי זיקוק, מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה לרכוש נפט מזוקק. מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה להעדיף את בריאות התושבים על פני מפעלים מזהמים".

חברת הכנסת כהן פארן המשיכה ואמרה "החקירה נגד איגוד ערים חיפה טרם הסתיימה, אבל לילדים במפרץ חיפה אין זמן לחכות למשטרה, הם מתים מסרטן, הם סובלים מאסתמה קשה, ותינוקות נולדים במצב בריאותי ירוד שישפיע עליהם לאורך חייהם. צריך לעשות ניקוי אורוות מעמיק ויש להכריז על מפרץ חיפה כאזור מוכה זיהום אוויר, לפצות את התושבים ולהחליף את המפעלים המזהמים בקלינטק". חברת הכנסת סיכמה: "יונה יהב אחראי להתעלמות ארוכת השנים מבעיות זיהום האוויר במפרץ חיפה, הוא זרק מכל המדרגות את הגורמים הסביבתיים שהפצירו לפניו לאורך השנים שיש לטפל בבעיה. אפילו היום ממשיך יהב לנסות ולהסתיר את נתוני המחקר. האם הוא חושב שאם לא נדע, לא נמות?".


"הנתונים נכונים"

עמותת אזרחים למען הסביבה מסרה: "אנחנו עוקבים אחר המחקר הזה בדאגה, מצד אחד הנתונים שלו חיוניים להבטחת הבריאות של מאות אלפי תושבי האזור, מצד שני ניגוד העיניינים הברור הקיים בין יוזמי המחקר ובין מטרתו - מטרידה לא פחות. הניסיונות של יונה יהב ועיריית חיפה להתערב במחקר, הם בוטים במיוחד". יו"ר העמותה ליאורה אמיתי הוסיפה: "אני משקיפה בוועדת המחקר, והנתונים הללו נכונים. הם מצביאים על עודפים מדאיגים של תחלואת אסטמה, פגיעה בעוברים, וסרטן בכמויות מבהילות, במיוחד באזורים שסמוכים לאזורי התעשייה הפטרוכימית ולעיתים מדובר בעד פי חמישה מהממוצע הארצי. בשעה שוועדת הערר של הועדה הארצית לתכנון ובנויה שוקלת מחדש את תכניות ההרחבה של בתי הזיקוק - חשוב ביותר שהנתונים הללו יעלו בין יתר השיקולים".


מאיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה נמסר: "צר לנו על הנתונים הבלתי מדוייקים שפורסמו הערב. את המחקר מלווה פורום מקצועי שמורכב מנציגי משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה. כאשר יהיו תוצאות מתוקננות ומלאות נשמח להביא אותן לידיעת הציבור. האיגוד ימשיך לפעול בכל הכלים המקצועיים לקידום איכות הסביבה והאוויר במפרץ חיפה".