"המשסף מאינטל", טל מוסקוביץ', שישב בכלא משך 13 שנה, לאחר ששיסף את גרונה של בחורה שעבדה עמו, צפוי להשתחרר בסוף השבוע. עורך דינו, שלומי שרון, סיפר לדנה ספקטור ורן שריג אתמול ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "החרטה שלו היא אבסולוטית. כשהוא מסתכל על האדם שהוא היה אז הוא מבין כמה רע היה לו, מבין כמה עזרה הוא היה צריך ואיך המקום השחור הזה משך אותו. הוא מבין שלעולם לא יסלחו לו. אסור לו ליצור קשר עם הבחורה, אבל הוא כתב לה מכתבים והעביר אותם לגורמי הטיפול. היא סירבה לקבל אותם ואני יכול להבין אותה".



 



על מצבו של האסיר שצפוי להשתחרר אמר עורך הדין: "אני לא מומחה לבריאות הנפש. אבל אני מלווה אותו 13 שנה וראיתי תהליך שינוי אמיתי שחל בו, שקרם עור וגידים. מעולם לא פחדתי לשבת איתו יחד. הוא היה במעקב פסיכיאטרי לאורך השנים, והמסקנה היא שהוא סובל מהפרעות אישיות, הפרעות אנטי-סוציאליות, הפרעות סדיסטיות, אבל זה לא הפרעות פסיכוטיות שמחייבות אשפוז. הוא היה בטיפול תרופתי עד לפני כמה שנים, עד שנקבע שאין בו צורך. גורמי הטיפול קבעו שהיום הוא אדם שאין ממנו מסוכנות לדעתם. הוא שוקם על ידי גוף פרטי, ומדי פעם מתייצב מול ועדת שחרורים של שירות בתי הסוהר. בארבע השנים האחרונות הוא יוצא למפעל מחוץ לכלא, עובד, וחוזר רק לישון בכלא".

"שניהם עבדו יחד באינטל", חזר עו"ד שרון לתחילת הסיפור. "הם הלכו יחד כל יום לעבודה. באחד הימים הוא הוציא סכין ודקר אותה בצוואר ובכל הגוף, משהו מזעזע. המותקפת ניצלה בזכות עוברי אורח שהיו במקום וחסמו את הדימום בגרון שלה, אחרת זה היה פשוט נגמר אחרת. היא החלימה אבל נשארו לה צלקות קשות. במעמד הטיעונים לעונש היא מסרה את העדות שלה. אני מעולם לא נפגשתי איתה ולא דיברתי איתה. אני בטוח שהיא שרויה עדיין בטראומה, כי זו טראומה שלא תעבור. המקרה קשה ומזעזע. ככה זה נראה מבחוץ, ואני לא יכול להתווכח עם זה. אני מייצג בתיקים פליליים כבר 16 שנה וזה אחד התיקים החמורים שנתקלתי בהם".

"מה שמפחיד זה שלא היה מניע", הדגיש עורך הדין. "כשטל נחקר במשטרה אמר שלא היה לו שום דבר אישי נגדה, ושהוא עשה את זה כי עצבן אותו שהיא היתה אישה מאושרת, שמחה ומחייכת והוא איש אומלל, עצוב ודכאוני. הוא אמר שהחיוך שלה הפריע לו והוא רצה להפסיק אותו. בדרך כלל אנשים עושים דברים מתוך מניע של כעס או על רקע רומנטי, ואז כחברה אנחנו יכולים להגיד שאנחנו מבינים את המקום של המעשה, למרות שאנחנו לא מבינים אותו, אנחנו מבינים למה הוא קרה. כשאין מניע זה משאיר אותנו בתחושה שהדברים יכולים לקרות בכל רגע".


"אי אפשר להגלות או להרוג אותו"



"לא ניתן להצדיק מעשה כזה, ולא משנה מה הם הנתונים האישיים של האדם ומה הוא עבר", ציין עורך הדין שרון. "אני לא חושב שיש איזושהי הצדקה למעשה ברוטאלי כזה, גם אם החיים של האדם היו קשים. אבל טל עבר ילדות בעייתית וקשה מאוד, והיא הובילה אותו לבידוד עצמי שנמשך הרבה מאוד שנים. לא היה אף אחד שעקב אחריו, לא היה אף אחד שהיה אכפת לו ממנו. הוא בחור מאוד אינטליגנט, שנסחף למקומות מאוד מאוד שליליים בזמנו.
אני לא מרחם עליו ולא מחבב אותו, וגם לא 'לא מחבב אותו'. אני גם לא מתחלחל ממנו בכלל. אני במעמד מקצועי".

עורך הדין הבהיר כי אינו ממעיט מחומרת המעשה אך הוסיף כי "כחברה אנחנו לא מצפים לנעול אותו באיזשהו מקום ולשכוח את המפתח, להרוג אותו או להגלות אותו. במשך 13 שנה הוא עבר את הליכי הטיפול מהארוכים ביותר שיש לשירות בתי הסוהר להציע, אינטנסיביים, שבוחנים אותך 24 שעות ביממה. אין לו אפילו דוח משמעת אחד במשך 13 שנה. הוא הביע חרטה כמה פעמים, בפני פורומים מקצועיים שבודקים אם מדובר בחרטה אמיתית וכנה או חרטה מזויפת. 13 שנה קשה מאוד להעמיד פנים".

ערך: אסף נבו