לאחר שבשנה שעברה פתח תקווה געשה בעקבות סירובם של בתי ספר לרשום ילדים ממוצא אתיופי ללימודים, שוב מתעוררת סערה בעקבות מקרה חמור לכאורה של אפליה כלפי בני העדה בעיר. רשם הנישואין במועצה הדתית בפתח תקווה, אריה ספיר, הוקלט על ידי זוגות אתיופים אותם סירב לכאורה לרשום לנישואין כשהוא אומר להם כי "זו הוראה מגבוה". 

ספיר ככל הנראה התכוון להוראה שהגיעה מהממונה עליו, הרב הראשי הספרדי של העיר, בנימין אטיאס, האחראי על תחום הנישואין בעיר. בעבר כבר יצאו האתיופים למחאה בעקבות הטענה לפיה הם מסורבי חיתון במועצה הדתית בעיר. אז טען הרב אטיאס כי הטענות משוללות יסוד.
הכל החל כשהכלה, שגה פנטה, תושבת העיר, ובן זוגה מראשון לציון ביקשו לפתוח תיק נישואין ברבנות הראשית בפתח תקווה. פנטה, שהציגה לדבריה, תעודות המרה וגיור החתומות על ידי הרבנות הראשית בירושלים, הבינה כי לא תצליח לקבל את האישור בזמן וזאת לאחר שקיבלה שיחה מרשם הנישואין שדרש ממנה אישורים מהמוסד שבו למדה לפני כחמש שנים, או לחילופין אישור מרב בית הכנסת שבו היא מתפללת שיאשר את היותה שומרת מצוות וחגים. פנטה, שעלתה לארץ בשנת 2004 כשהיתה בת 13, עברה את הליך הגיור ובשנת 2006 קיבלה תעודה מהרבנות בירושלים שמאשרת את היותה יהודיה. מיד לאחר מכן נשלחה לאולפנית דתית במעלה אדומים עד שסיימה את לימודי התיכון.


על פי ההקלטה,רשם הנישואין פנה בשאלות רבות לפנטה כגון: "מתי עלית לארץ? איפה למדת לגיור? אולי תסעי לראשון לציון איפה שהחבר שלך גר ותרשמי שם. הם לא יעשו לך בעיות?". לדבריה, היא חשה מוטרדת כששאל אותה אם היא בהריון ובסופו של דבר השאיר על נפשה צלקת כפי שהיא טוענת, כשאמר לה ש"את תצטרכי להציג מכתב חתום על ידי רב שומר שבת שיאשר שאת בחורה ששומרת שבת, מצוות וחגים".



את חתונתה קבעה פנטה לחודש אפריל השנה והיא לא ציפתה שההמתנה לאירוע המשמח תהפוך לסיוט. "רשם הנישואין פנה אליי בטלפון והתחיל להציף אותי בשאלות. עד שהבהיר לי שאם לא אציג בפניו מסמך של רב שמאשר שאני שומרת מצוות הוא לא יוכל לרשום אותי לנישואין. לדבריו, הרב דורש את המסמך של רב מטעמה כדי לבדוק את זה. אני לא מבינה, הצגתי מסמכים ואישורים של הרבנות בירושלים, וזה לא מספיק לרב בפתח תקווה, אבל אישור של רב מהעדה שלי יספיק לו? הם יודעים שתאריך החתונה הוא קרוב והם מנסים להקשות עליי ולא סתם הוא שלח אותי להירשם בראשון לציון. זאת בושה וחרפה. האם גם בחורה חילונית היתה עוברת את סדרת השאלות שעברתי, או שבגלל הצבע שלי יש מסכת שאלות מבישה כזאת?", תהתה פנטה.
 
"זו גזענות לשמה בפתח תקווה. כאן מפלים את האתיופים בגלל צבע העור שלנו , בחינוך וגם ברבנות הראשית. שלחו אותי להירשם בראשון לציון איפה שגר החבר שלי ולמה אני צריכה את זה? למה בראשון לציון ובירושלים אני כשרה לנישואין ובפתח תקווה לא? שאלה.

דיון דחוף באפליית יוצאי אתיופיה

פלטיאל איזנטל, הממונה על המועצה הדתית בפתח תקווה אמר בתגובה: "עוד בטרם בדקתי את הנושא ושמעתי את גרסת רשם הנישואין וכן בטרם שמעתי את הקלטת השיחה כפי שאתה מעלה אני מבהיר כי תמוה בעיניי באם נשאלה הצעירה את השאלות שהעלת על ידי הרשם מחד ומאידך חמור בעיניי באם נשלחה בהצעתו כביכול לעיר אחרת שכן מה שמותר וצריך לעשות בכל מקום אחר ניתן וחובה לעשות גם בפתח תקווה. הנושא ייבדק".

ארגון רבני צוהר אמר בתגובה:  "אנחנו מזועזעים, אין מילה אחרת לתאר את הלבנת הפנים והבושה שנעשו במהלך החודשים האחרונים כלפי עשרות זוגות שבסך הכל רצו להירשם לנישואין ליד מקום מגוריהם.  זו אינה הפעם הראשונה שרבנות זו מתעמרת בזוגות שבאים להירשם אצלם כדת וכדין, וכבר ראינו מקרים נוספים בהם אותה רבנות פתח תקווה לא מקבלת את גיורי הרבנות הראשית ומצפצפת על הנחיותיה. אנחנו בצהר נשקול לפתוח שלוחה לרישום נישואין בפתח תקווה שתשרת את כל הזוגות באזור". 

חבר הכנסת יואל רזבוזוב. צילום: פלאש 90
חבר הכנסת יואל רזבוזוב. צילום: פלאש 90


ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד') פנה הבוקר ליו"ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות, בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא  אפליית יוצאי אתיופיה במועצה הדתית בפתח תקווה. בפנייתו אמר ח"כ רזבוזוב: "אסור לנו לאפשר את האפליה ואת הפגיעה הזו בעולים. כל מי שעולה לישראל על פי חוק, מקבל את אזרחותו באופן כשר, ועומד במחויבויות האזרחיות, חייב ליהנות גם ממלוא הזכויות בלי להרגיש כאילו הוא אזרח סוג ב' במדינה. 
 
במעשייה, הרבנות הראשית פוגעת ומפלה את העולים, במקרה הזה מאתיופיה, שהם אזרחים ישראלים לכל דבר. אם מדינת ישראל מכירה בהם כיהודים לפי חוק השבות לאף גוף הפועל תטעם המדינה אסור לתקוע להם מקלות בגלגלים, ולהתייחס ככה אליהם".

בעקבות הפרסום אמרה הכלה שגה פנטה בדמעות: "אני מודה לכל מי שמתעניין ומנסה לעורר את העניין, אבל מקווה שזה לא יעשה רק רעש ויישכח, אלא שהעוול יתוקן ושחברי בעדה לא יעברו את ההשפלה שחוויתי על בשרי. לא יעלה על הדעת שניגשתי לרבנות בתל אביב ושם פתחו לי את התיק ללא כל התניה או דרישה מלבד להציג את המסמכים שנדרשתי וגם הצגתי בפתח תקווה. כאילו אנחנו שתי מדינות שונות".