האם פרשת גואל רצון תשפיע על החקיקה בישראל?גבי גזית שוחח היום (שלישי) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ, על הצעת החוק שנדונה היום בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת. מטרת החוק היא להגדיר קיום יחסי מין בין אדם הנחשב סמכות רוחנית לבין מאמיניו, כבעילה אסורה בהסכמה. "אנחנו מגלים ליקויים בחקיקה, שגורמים לפרקליטות לסגור תיקים, או למצוא כל מיני עילות בחוק כמו 'אונס במרמה' ולנסות להוכיח אותן", הסבירה ח"כ רוזין. "החוק המוצע אומר שמנהיג רוחני לא יוכל לקיים יחסי מין עם מאמיניו או מאמינותיו. מתקיים יחס של תלות נפשית בין מטופלת או מטופל, מול סמכות, שהוא כהן דת, כלומר רב, או מי שמציג את עצמו בעל יכולות סגוליות רוחניות - יש כאלה שמתקשרים שקוראים בכוכבים, מדברים עם כל מיני ישויות, זה תחום פרוץ לחלוטין".



גזית טען לצורך הדיון: "אנשים מבוגרים רוצים לקיים יחסי מין עם 'גואל רצון', מי את שתמנעי מהם לעשות את זה?". רוזין השיבה: "זה כמו אדם שנמצא בטיפול נפשי אצל פסיכולוג או פסיכיאטר, לא ראוי שהפסיכולוג או הפסיכיאטר ינצל את מעמדו במהלך הטיפול. גם אנשים בגירים, שנמצאים בייעוץ והדרכה של רב, ייעוץ מתמשך, שבו נוצרת תלות ברורה, נפשית, של המטפלת או המטופל, התלות הנפשית שנוצרת מאוד מאוד קשה. אם הלכתי לייעוץ חד פעמי אצל רב, והוא רווק ומוצא חן בעיני, ואנחנו קובעים להיפגש, אין בכך עבירה על החוק".




מיכל רוזין. צילום: פלאש 90
מיכל רוזין. צילום: פלאש 90




אחת מנשותיו לשעבר של גואל רצון, מעיין סמדר, אמרה: "איזה סממנים יש לכתות, שהשליטה המנטאלית הופכת אותם (המאמינים) לחומר ביד היוצר, קרי שכל הפעולות שהם עושים בעצם לא אחוזות ברצונם האישי? כל העבירות שמתקיימות במערכת סגורה לא מתקיימות באמת בבגירות. אני הייתי בת 17, חלק מהנשים היו צעירות, למדנו ב'אורט שפיים', היינו תיכוניסטיות, וכך יתר הבנות. אני לא מאמינה שהיצור הזה... אני לקחתי חלק בתוך המשפחה הרחבה הזאת. אני מזועזעת מעצמי, אבל זה בסדר, הייתי עיוורת".



"שכבנו איתו, וגואל לא קיים יחסי מין אלא בשנה או שנתיים הראשונות, לאחר מכן הוא התעלל בנו מינית, הוא סיפק את תאוותיו וגחמותיו בצורה כזו שהיינו יוצאות עם דמעות מהחדר", הדגישה סמדר. "היינו מדממות מהעיניים מרוב הבושה וההשפלה שחווינו. שש שנים אני הולכת עם לב דואב על כל מה שהוא עשה כי רק ביליתי שם 12 שנה? לא. זה 12 שנה של גיהינום שאני לא מאחלת אותו לאף אחד. אני מצולקת מכל הכיוונים, כי מישהו החליט שהוא יפקיע את חירותי, את הרצונות שלי העתיד שלי, ולראייה, ביום שהשתחררנו, שהמדינה עשתה מעשה והשתמשה בחוק העבדות לשחרורינו, התחלתי לבנות את העתיד שלי. אני היום מתמחה במשפטים. לאט לאט הרכבת מתחילה לנסוע קדימה".



"יש עניין להעמיד את החוק על רגליו האחוריות", המשיכה סמדר, "כשמישהו בעל סמכות רוחנית עושה שימוש לקוי בסמכות שלו, זה לבוא ולהגיד שכל הדברים האלה בדרך כלל נסתרים בתוך הבועה, הם לא נותנים לזה להגיע לרשויות, ואז נעשה חטא על פשע. אני מאמינה שיש עוד כתות כאלה במדינה, ואחרי הטעות שגואל עשה ויצא בתקשורת עם מחזה שכאילו לכאורה כולם אוהבים וסרים למרותו, כי האהבה עומדת לנגד עיניהם, כולם הבינו שכדאי לקבור את הסיפורים האלה עמוק באדמה".



השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו