שלוש ערכאות משפטיות ודיונים מפותלים לא הצליחו להרוג את הספק בפרשת רצח תאיר ראדה. חצאי ראיונות לא מבוססים צמחו לכדי תיאוריות קונספירציה שחוגגות ברשת, ואת חלקן מתעדת הסדרה "צל של אמת: מי רצח את תאיר ראדה?" שתשודר לאורך השבוע בערוץ 8 בהוט. בין השאר, מרואיין בה לראשונה א"ח, צעיר שהתייצב במשטרה כשש שנים לאחר רצח ראדה וטען כי בת זוגו לשעבר היא הרוצחת.

קטעים מהראיון ששודרו הערב (שבת) בערוץ 2, חושפים עדות מרטיטה של האופן שבו בוצע הרצח לכאורה. א"ח סיפר: "שאלתי את חברתי בצורה ישירה, 'את זו שעשית את זה?', היא לקחה אותי אל החדר הנוסף אצלנו בבית, הראתה לי תיק, בגדים שהיא לבשה, פאה ואת הסכין שהיתה שם. הכל היה מגואל בדם. כשהיא נכנסה לבית ספר, היא הלכה ישר לשירותים. היא חיכתה בתא קרוב לשעתיים. כשהיא שמעה שנכנסה מישהי לבד, היא יצאה מהתא עם הסכין שלופה ביד. היא תפסה את תאיר בחולצה ומשכה אותה אל תוך התא. מבחינת תאיר זה כבר היה אבוד. כשהיא שמעה שאין עוד אף אחד בשירותים, היא פשוט עברה לתא השני וברחה משם".
 
א"ח מסר את עדותו למשטרה זמן קצר לאחר שנפרד מבת זוגו. בחקירה של השניים עלה כי בת זוגו סובלת מבעיות נפשיות, וכי השניים ניהלו מערכת יחסים אלימה ומעוותת. בית המשפט קבע שעדותו של א"ח לא אמינה ודחה אותה. חברתו של א"ח מסרה את תגובתה לחדשות ערוץ 2: "15 שנים היינו ביחד. הוא החשיב את עצמו נורא חכם, נורא אינטליגנט. הוא יודע לדבר ממש יפה. אבל הוא לא מה שהוא נשמע. הפרצוף הזה - זו מסכה. הוא הכיר את החולניות שלי ואת הסיפורים שלי. הוא הכיר את הבעיה שלי, והוא הבטיח לי שהוא ינסה להרוס לי את החיים בכל דרך אפשרית".

תאיר ושמואל ראדה. צילום: אנצו גוש, ג'יני
תאיר ושמואל ראדה. צילום: אנצו גוש, ג'יני

 

"יש לנו רק ספקות ושאלות להציע"


אחד מיוצרי הסרט, יותם גנדלמן, אמר בכתבה בערוץ 2 כי "אנו לא נוקטים בשום צורה שום עמדה לגבי מי שביצע את הרצח. יש לנו רק ספקות ושאלות להציע. כל צופה בבית יכול לשפוט בדיוק כמונו".

התובעת הראשית בפרשה מסרה לערוץ 2: "אנשים באים ואומרים שהם יודעים מי רצח את תאיר ראדה בלי סוף. החל באנשים שחלמו חלומות, היו לנו פעם אף ילדים שעשו סיאנס ועלו בו גמדים שסיפרו להם מי הרוצח עם שם, כתובת וטלפון. אחד מהאנשים הללו הוא האדם שפנה כשש שנים לאחר האירוע, אז הוא נזכר לספר כי חברתו לשעבר ביצעה את הרצח וסיפרה לו על זה".
 
בתוך כך, האינטרנט הוא שדה קרב שבו מתנהלת המלחמה על חפותו של זדורוב. גולשים מפנים אצבע מאשימה לחברותיה של תאיר, ובהן נופר בן דוד. בן דוד התראיינה בכתבה של חדשות ערוץ 2 וסיפרה: "אני מקבלת מלא הודעות מאנשים שונים שאני בכלל לא מכירה, שקוראים לי רוצחת. היה אדם שחילק בתיבות דואר בקצרין את המסר 'נופר בן דוד רוצחת'. אני לא רוצה לחיות ככה, לא רוצה להיות במקום שבו אנשים חושבים...".

התובעת הראשית בפרשה הגיבה לנושא, ולדבריה הטענה כי הילדות ביצעו את הרצח ירדה מן הפרק ולא נידונה באופן רציני, "מסיבה טובה. אפילו חשד ראשוני לא היה קיים. אבל לשפוך את הדם כאילו הן אשמות, זה אנשים עושים", כך אמרה.
"צל של אמת: מי רצח את תאיר ראדה?" היא סדרה דוקומנטרית חדשה שעוסקת ברצח הילדה בת ה-13, שנמצאה לפני עשור ללא רוח חיים בתא השירותים בבית ספרה שביישוב קצרין. למרות שבחודש דצמבר האחרון קבע בית המשפט העליון כי רומן זדורוב, שעבד כאיש תחזוקה בבית הספר, אשם ברצח של תאיר, נשמעו ספקות לגבי היותו הרוצח בקרב הציבור והתקיים דיון נרחב אודות "הסיפור האמיתי" מאחורי הרצח.
 

האמת שמאחורי הפרשה

במאי הסדרה, יותם גנדלמן וארי פינס, יחד עם המפיקה מיקה תימור, החלו את התיעוד לפני שלוש שנים, במטרה להגיע לאמת שמאחורי הפרשה. היוצרים מציגים בסדרה שלושה סיפורים שהתפתחו סביב פרשת הרצח, ומראיינים דמויות מפתח בפרשה, ביניהן הוריה של תאיר ז"ל, בני משפחת זדורוב, שוטרים, פרקליטים, סנגורים, רופאים משפטיים, חוקרים פרטיים, חברותיה של תאיר וכל מי שהייתה לו יד ורגל בתיק. סביב הסדרה נשאלת השאלה מי מבין המרואיינים מספר את הסיפור האמיתי.
 
"עד עכשיו הציבור נחשף לפרשה רק דרך כתבות חדשותיות, שרובן הונעו על ידי אג'נדה מסוימת והיו נגועות בדיסאינפורמציה ובמניפולציות. בסדרה שלנו אנו מביאים את כל הצדדים בפרשה, כולל גילויים חדשים ומפתיעים שטרם נשמעו, ונותנים לצופים להחליט בעצמם. מעבר לתחקיר המעמיק, שמנו דגש גם על המימד הקולנועי של הסדרה, על מנת להביא לצופה הישראלי חווית צפייה שלמה ומהודקת", סיפרו יוצרי הסדרה, ארי פינס ויותם גנדלמן.
מנכ"לית הערוץ רינת קליין, אמרה על הסדרה שתעלה בחודש מרץ, כי מדובר ב"סטנדרט חדש של עשייה קולנועית לתחום סדרות הדוקו שהפכו את הז'אנר לתופעה בינלאומית". הפרויקט, שיוצג בארבעה פרקים ויעלה לשידור בחודש מרץ הקרוב בערוץ 8 ב-HOT, צולם והופק בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה.