כשח"כ דוד ביטן (הליכוד) התמנה ביוני אשתקד לתפקיד יו"ר ועדת הכנסת, אחד התפקידים החשובים במשכן, היו רבים שזקפו גבה ותהו מדוע נתניהו נותן יד למינוי של חבר כנסת טירון ואלמוני יחסית לתפקיד בכיר כל כך, כבר בקדנציה הראשונה שלו. ביטן, בן 56, תושב ראשון לציון, משפטן בהשכלתו, נשוי ואב לשניים, נבחר לכנסת ה־20 במקום ה־16 ברשימת הליכוד, לאחר ששוריין למועמד השפלה. הוא זכה ב־6,500 קולות בפריימריז של המפלגה כשהוא מביס בהפרש ניכר את המועמד שהתמודד מולו. לפני שנבחר לכנסת שימש ביטן יו"ר סניף הליכוד בראשון לציון, כיהן כסגן ראש העיר ועמד בראש הוועדה לתכנון ובנייה.



בליכוד נחשב ביטן אחד מחברי הכנסת הפופולריים ביותר. הוא היה זה שניסח את הסכם הפשרה שהרגיע את הרוחות בליכוד וקבע כי בבחירות לכנסת ה־21 יבחרו חברי המרכז את נציגי המחוזות, ואילו מתפקדי הליכוד יבחרו את מועמדי הליכוד ברשימה הארצית. אתמול הסתיימו דיוני מושב החורף של הכנסת, שיצאה לפגרה עד לאחר יום העצמאות, ודומה שלפחות במשכן איש אינו מטיל ספק ביכולותיו ובכישוריו של ח"כ ביטן, שהתגלה עד מהרה כאחד מבחרי הכנסת הבולטים והמשפיעים ביותר. הוא אהוד על ראש הממשלה ונחשב אחד המועמדים המובילים להחליף את ח"כ צחי הנגבי, מיד לאחר הפגרה, בתפקיד יו"ר הקואליציה.



בתקופה הקצרה שבה הוא מכהן כיו"ר ועדת הכנסת, הספיק ח"כ ביטן להעביר שורה של רפורמות בתקנון הכנסת, הנחשב לתנ"ך של המשכן, תחום ששנים לא נגעו בו. בין היתר, הוא הגדיל את מספר העוזרים הפרלמנטריים לכל חבר כנסת, צ’יפר את השרים בהגדלת הסכומים שהכנסת מעמידה לרשותם לצורך קשר עם הציבור והנהיג מגבלות קשות על פעולת הלוביסטים.



“את התקנון למדתי על בוריו, ויש דברים רבים בו שמצריכים תיקון לטובת הפעילות הפרלמנטרית של כולם", מסביר כעת ח"כ ביטן ל"מעריב המגזין" את השינויים שערך בתקנון הכנסת שגובש במשך עשרות שנים. “מצאתי שמעמד הכנסת נשחק לאורך השנים והגיע למצב שבו הכנסת תלויה בממשלה. זה מצב לא בריא. לכן יזמתי כמה שינויים שייתנו לחברי הכנסת כלים יעילים יותר לפיקוח פרלמנטרי ויאפשרו לח"כים לקדם חקיקה פרטית. אחרי הפגרה אני מתכוון לקדם הצעת חוק שתחייב התייצבות של פקידי ממשלה ושרים בוועדות הכנסת השונות, כפי שמקובל בקונגרס בארצות הברית. אני גם מתכוון לתקן תקנה שתמנע מצב שבו החלטות בוועדות מתקבלות פה אחד, בקולו של יו"ר הוועדה שנמצא לעתים בגפו".



כמו כן, אתמול העביר ח"כ ביטן בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הפרטית הראשונה שלו - אי חיוב בריבית עקב שיהוי בביצוע הליכי הוצאה לפועל. ביטן מוביל גם את הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים, שלפיה הממשלה תוכל לגרש משפחות מחבלים מחוץ לגבולות ישראל אם ידעו, סייעו או עודדו ביצוע מעשי טרור או סייעו למחבל לאחר ביצוע מעשה הטרור. כמו כן, הוא מקדם הצעת חוק נגד תופעת השיימינג באמצעות האפליקציה “בליינדספוט" והצעה אחרת שתחייב עונשי מינימום למחזיקי נשק לא חוקי.


“עונש בא בחשבון"

הפרסום שלשום על כך ששר הפנים אריה דרעי הוא אחד משני הפוליטיקאים הבכירים החשודים בפלילים חולל סערה, אך מבחינת ח"כ ביטן, לא מדובר בפרשה שצפויה להשפיע על עתיד הקואליציה. “קודם כל אני מאחל לדרעי שכל העניין יסתיים מבחינתו במהרה, והוא יצא מהפרשה ללא רבב", הוא אומר. “בסך הכל מדובר באדם טוב. עוד מוקדם לומר מה יהיו ההשלכות, אבל גם אם הפרשה תגיע לכדי חקירה באזהרה, זה עדיין לא פוסל את דרעי מלכהן כשר, ולכן לפחות בטווח הקצר לא תהיה לה השפעה דרמטית על הרכב הקואליציה, משום שברור שש"ס לא תהיה מעוניינת כעת לזעזע את הקואליציה וללכת לבחירות. אני רוצה להזכיר שבשעתו, בעת שהוגש כתב אישום נגד אביגדור ליברמן, הוא דווקא בחר לאחד כוחות עם הליכוד".



במקביל לחשדות נגד דרעי, בימים אלה דן בג"ץ בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של דרעי לשר הפנים, לאחר שבינואר האחרון קבע פרקליט המדינה שי ניצן כי מינויו לשר הפנים, המשרד שבו ביצע את עברת השוחד שבה הורשע בעבר, בלתי אפשרי מבחינה משפטית וכי יש לפסול אותו.



ראש הממשלה בנימין נתניהו ממתין עם סבב התיקים בממשלה עד אחרי החלטת בג"ץ בעניין מינוי דרעי לשר הפנים. האם לדעתך הפרשה החדשה עשויה לדחות את סבב התיקים המתוכנן בממשלה?


“קשה לי לראות את בג"ץ מונע מדרעי להמשיך ולכהן כשר הפנים, וברור שבכל מקרה עומדת לזכותו חזקת החפות, אבל לגבי סבב המינויים הצפוי, ייתכן שנתניהו ירצה להמתין עד שהעניינים יתבררו לחלוטין, כי זה עשוי להיראות לא טוב אם זמן מה לאחר הסבב יצטרכו לעשות חלילה סבב נוסף".



האם סיכמת עם נתניהו על מינויך לתפקיד יו"ר הקואליציה לאחר שצחי הנגבי יסיים בקרוב את תפקידו?
“לצחי הנגבי הובטח שימונה לשר. הוא מסיים את תפקידו כיו"ר הקואליציה בימים הקרובים, אבל מחליפו יקבל את המינוי רק לאחר הפגרה. נפגשתי עם נתניהו ואמרתי לו שאני רואה את עצמי מתאים לתפקיד יו"ר הקואליציה, אבל רק בתנאי שאמשיך לכהן גם בתפקיד יו"ר ועדת הכנסת".



למה אתה רוצה את התפקיד הזה: לרוץ אחרי ח"כים, להיות אחראי לכישלונות בהצבעות, להיות רס"ר משמעת בליכוד?
“לא הגעתי לכנסת כדי לא לעשות כלום. יו"ר קואליציה הוא אחד התפקידים המשפיעים ביותר, ולדעתי אני יכול לעשות אותו היטב לטובת הליכוד כולו ולמען הממשלה הזאת, כך שתמשיך ותכהן את מלוא תקופת כהונתה".



רה"מ בנימין נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


“ריקושטים טובים"

בחודשים האחרונים עלתה לכותרות תופעת המרד בליכוד. ח"כ אורן חזן נעדר מהצבעות במליאה בלי להתקזז עם חבר אופוזיציה כנדרש, במחאה על השעייתו מניהול ישיבות כסגן יו"ר הכנסת, ובכך גרם מבוכה לקואליציה. בעקבות היעדרויותיו מהצבעות הושעה ח"כ חזן מתפקידיו בוועדות הכנסת. גם ח"כים אברהם נגוסה ודוד אמסלם נעדרו לאחרונה מהצבעות במליאת הכנסת במחאה על אי העלאתם של יהודי אתיופיה הנותרים משבט הפלשמורה. בימים האחרונים דווח כי גם נגדם נבחנים צעדים.



“אני רואה זאת בחומרה", אומר ח"כ ביטן כעת. “זה לא התחיל היום, אלא כבר עם כינון הממשלה ומינוי שרים חדשים. היו כאלה שהמינוי לא נשא חן בעיניהם ואיימו לא לבוא להצבעות. אחר כך זה המשיך עם אורן חזן ועכשיו יש הסיפור עם חברי הכנסת אמסלם ונגוסה. אני מצפה מחברי הכנסת של הליכוד להיות נאמנים למפלגה ולקואליציה ולא לנסות לנצל את הרוב הזעום שיש לנו לטובתם. חברי כנסת מכל הסיעות מסתכלים עלינו, וישנם כאלה שאמרו לי שבגלל ההתנהלות בתוך הליכוד, קשה להם לראות כיצד הממשלה הזו תאריך ימים. אני רוצה להזהיר שאם המצב הזה יימשך, אנו עלולים ללכת לבחירות חדשות כבר בחודש אוקטובר או שראש הממשלה ייאלץ להרחיב את בסיס הקואליציה תוך ויתור משמעותי על תיקים שנמצאים כיום בידי הליכוד".



בחירות באוקטובר הן תרחיש ריאלי?
“ריאלי לגמרי. קואליציה הנשענת על 61 חברים לא יכולה להרשות לעצמה להתנהל כך. ראש הממשלה וגם אנחנו רוצים בהמשך קיומה של הממשלה, אבל אם חברי הכנסת נגוסה ואמסלם לא יתעשתו ויחזרו בהם, ייתכן מאוד שנמצא עצמנו בבחירות, שכן אני לא רואה מצב שבו ראש הממשלה יכול להיכנע לדרישותיהם. ברגע שראש הממשלה ייכנע לדרישות של חבר כנסת כזה או אחר, כל הקואליציה מתרסקת".



אתה בעד להעניש את חברי הכנסת המורדים כפי שהענשתם בשעתו את ח"כ אורן חזן?
“חזן לא נענש כל עוד לא הפסדנו בהצבעות, אבל ברגע שבגללו נפלה הצעת חוק של חברתנו לסיעה ענת ברקו, שעליה היא עמלה שישה חודשים, נקטנו נגדו סנקציות. כעת אנו יוצאים לפגרה ואין הצבעות, אבל אם הם ימשיכו במריים, עונש בהחלט יכול לבוא בחשבון".



הכנסת יוצאת לפגרה על רקע שמועות עקשניות על מגעים מתקדמים של הליכוד עם המחנה הציוני להקמת ממשלת אחדות.
“לאורך תקופה אכן התנהלו מגעים עם המחנה הציוני", מאשר ח"כ ביטן. “בזמן האחרון זה די ירד, אבל יכול לעלות שוב, גם בגלל הסקרים הלא מחמיאים למחנה הציוני וגם בגלל קשיים בקואליציה. אני בעד ממשלה לאומית צרה. אם צריך להרחיב את הממשלה, אני בעד צירוף מפלגת ימין כמו ישראל ביתנו, אבל אם זה לא יסתייע, אני בעד כניסת המחנה הציוני".



גם על חשבון הבית היהודי?
“זה לא חייב להיות על חשבונם. לדעתי, ברגע שיבינו שיש להם אלטרנטיבה, הם יתנהגו בהתאם. אמרתי לנתניהו שמשום שבמישור המדיני אין לנו שום פרטנר למשא ומתן וזה לא על סדר היום, אפשר להגיע להסכמה על ממשלה רחבה עם אג’נדה חברתית תוך הסכמה על מועד לקיום הבחירות בעוד כשנתיים. נתניהו הקשיב, אבל לא אמר לי מה דעתו בעניין. ביבי בונקריסט בדברים האלה".



כצפוי, גם תקרית הירי בחברון זכתה לתשומת לבו של ח"כ ביטן. השבוע הוא הציע להעניק חנינה לחייל שירה במחבל המנוטרל, אם יורשע בידי בית הדין הצבאי. הוא טען שיש לנהוג בחייל כפי שנהגו בשעתו בבכירי השב"כ שהורשעו בפרשת קו 300. “מבחינתי זה סוג של מבחן בוזגלו", הוא אומר כעת. “אם בשעתו הנשיא העניק חנינה לבכירי השב"כ על עברות חמורות פי כמה, אין כל סיבה שהחייל הזה לא יקבל חנינה. אנחנו שולחים בחורים צעירים לחזית. כשהם נקלעים למצב כזה צריך לתת להם גיבוי".



אתה בעד מתן חנינה גם לנשיא המדינה משה קצב?
“אם ועדת השחרורים תחליט שלא לקצר את עונשו, אני בעד זה שנשיא המדינה יקצוב את עונשו לארבע־חמש שנים, בדיוק משך התקופה שהוא ריצה עד כה, והוא ישוחרר מיד לביתו. כמובן שאני לא מביע שום תמיכה במעשיו, אבל אי אפשר לחייב אותו להודות במעשיו או להביע חרטה".



מה צפוי לקרות לחוק גירוש מחבלים?
“אנחנו ננסה להעביר אותו במהלך הפגרה בקריאה טרומית. אני מנסה לשכנע את יו"ר הכנסת לכנס כנס פגרה מיוחד שבו נוכל להעביר את הצעת החוק שאני מוביל. זה חוק חשוב ביותר למלחמה בטרור היחידים. הוא מנוסח כך שיוכל לעבור את מבחן בג"ץ".



איזה ציון אתה נותן לעצמך בסיכום המושב?
“אני לא יכול לתת ציון לעצמי. את זה יכולים לומר אחרים, ואני מקבל ריקושטים טובים, אבל אני מרוצה מהיותי חבר כנסת, גם אם לא הספקתי לעשות הרבה דברים שרציתי".



אתה רואה בעצמך שר לעתיד?
“אני לא עוסק בזה. תן לי קודם להיבחר בפריימריז הבאים במקום גבוה ברשימה הארצית בליכוד. זה כמובן לא תלוי רק בי, אלא גם ברצונם של בוחרי הליכוד".