לקראת יום הזיכרון לשואה שיצוין כמדי שנה לאחר חג הפסח הקרוב, הציג היום (חמישי) במסיבת עיתונאים שר הרווחה חיים כץ תוכנית פעולה חדשה לשיפור מיידי למימוש זכויותיהם של ניצולי השואה אשר משרדו גיבש במהלך שלושת השבועות האחרונים, בשיתוף המוסד לביטוח לאומי. בעלות של 128 מליון שקלים בשנה. 
בין היתר, על פי התוכנית, 4,193 ניצולי שואה בני 90 ומעלה שלא קיבלו עד כה גמלת סיעוד כלל - יהיו זכאים לה באופן אוטומטי. 3,281 ניצולי שואה שעד עתה לא קיבלו תוספת שעות סיעוד מהקרן לרווחת ניצולי השואה, על אף שהיו זכאים לה, יקבלו תוספת של 9 שעות. 5,963 ניצולי שואה יעלו אוטומטית מרמת הסיעוד הבינונית לגבוהה. שווי תוספת המוערך ב- 438 ש״ח בחודש. 14,063 ניצולי שואה שעד עתה לא קיבלו הטבות בחברת החשמל על אף שהיו זכאים לכך- יקבלו ומדובר בהטבה בשווי של עד 112 ש״ח בחודש. 
גיבוש התכנית התאפשר הודות למאבק שניהל השר כץ לפתיחת מסד הנתונים הכולל על ניצולי השואה לשימוש משרדו והוא אמר במסיבת העיתונאים: "נדהמתי לגלות שלמשרד הרווחה והשירותים החברתיים לא היה שביב של מידע בנושא. לצערי, המידע על ניצולי השואה החיים בישראל היה שמור בסוד.  סוד שהיה מנת חלקו הבלעדית של הרשות לזכויות ניצולי השואה". 

שר הרווחה הוסיף: "לאחר מאבק שניהלתי ולאחר התערבותו של היועמ''ש לממשלה אביחי מנדלביט, לפני 20 יום הואילו בטובם הפקידים ברשות לניצולי השואה להעביר לנו את מספרי תעודות הזהות של הניצולים שהיו ברשותם. בעבודת מטה מאומצת ביצענו הצלבה עם הנתונים הקיימים בביטוח הלאומי והצלחנו לקבל תמונת מצב על ניצולי השואה החיים כיום בישראל". הוא הדגיש כי "כולנו נכשלנו. הביורוקרטיה, האטימות של הפקידים וריבוי הגופים המטפלים בנושא הביאו למצב שיש ניצולים הרעבים לפת לחם, סובלים מקור וחוסר התייחסות. נעשה את כל מה שאפשר על מנת למנוע את הסבל הנורא ונאפשר להם לחיות בכבוד. לראשונה ננסה לבצע מהלך שבו מי שזקוק לסיוע יקבל יותר מאלו שלא צריכים״.

 

"לא רוצה לחשוב שמישהו רצה לחסוך על גב הניצולים" 

בישראל חיים כיום 194,468 ניצולי שואה ו- 65,134 אלף מתוכם מקבלים גמלת סיעוד מהביטול הלאומי. כץ אמר בהתרגשות: "אני בן לניצולי שואה ששרדו את אשוויץ. בשנת 1953 אבי הקים את ארגון 'נכי רדיפות הנאצים' ופעל כדי לסייע במימוש זכויות הניצולים וזאת בהתנדבות עד יומו האחרון. קבענו דיון במשרדי אליו הגיעו כל הרשויות הנוגעות בניצולים ואמרתי שזה נראה לי הזוי שצריך להקים ועדה כדי לבדוק אם שר הרווחה במדינת ישראל יכול לקבל את הנתונים. וביקשתי רק מספרי תעודות זהות". המספר – 194,468 ניצולים – היה סוד שמור במדינת ישראל. כתבתי ליועמ"ש לממשלה: 'כמה עוד ניצולים צריכים למות כדי ששר הרווחה יוכל לסייע?". בסופו של דבר השר חיים כץ קיבל את הנתונים. הוא הדגיש כי השר משה כחלון, הממונה על הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר לא היה מעורב בשיח עם הדרג הפקידותי במשרדו. 
סגירת הפערים בין מסדי הנתונים של משרד האוצר ושל הביטוח הלאומי אפשרו לגלות את מספר הניצולים - למעלה מ-3200 ניצולים שלא מיצו את זכויותיהם עד כה ואף אחת מהרשויות לא פנתה אליהם. "אני לא רוצה לחשוב שמישהו רצה לחסוך על גב ניצולי השואה 80 מיליון שקלים. לא מעלה את זה על דעתי. עלתה השאלה מדוע הביטוח הלאומי לא מרכז את הטיפול בניצולים ומונע את מסכת הביורוקרטיה הזאת, אבל החלטנו שצריך לעשות מהלך מיידי כי צריך לעזור לאנשים האלה". אמר כץ והדגיש: "כל בני התשעים ומעלה שמקבלים 16 שעות סיעוד שבועיות יקבלו מייד עוד שעתיים ויעלו ל-18 וזה כי מי שמקבל 18 שעות זכאי גם להנחה משמעותית מחברת החשמל".
"התכנית נוגעת ב-20,423 ניצולי שואה. המדינה "חסכה עליהם" 360 מיליון שקל ששייכים להם. אני לא יודע אם עזרנו לכולם אבל אפילו אם עזרנו לאחד עשינו משהו",  אמר שר הרווחה שהציג בנוסף גם שורה של שיפורים נוספים שביצע משרדו לאחרונה לטובת ניצולי השואה - הגדלת תקציבים משמעותית שנועדה להפגת בדידות הניצולים ושיפור רווחתם.