מיזם חדש של משרד החינוך נועד בא לשפר את איכות המורים בישראל, על ידי מיון מקדים והעלאת רף הכניסה ללימודי הוראה. החל משנת הלימודים הבאה, משרד החינוך יקיים פיילוט בקרב כ-1,500 סטודנטים להוראה, במסגרתו יעברו מבחני התאמה טרם כניסתם ללימודי הוראה. המבחנים יתמקדו במיון ובחינת ההתאמה להוראה. מערכת המיון תישען על כלים מקצועיים ותופעל על ידי אנשי סגל המכללות ביחד עם אנשי מקצוע המוסמכים לכך. תהליך בניית מבחני ההתאמה כלל אפיון של פרופיל המועמד להוראה, וכן פותחו כלי מיון יעודיים למקצוע ההוראה: שאלון ביוגרפי, שאלון אישיות, מבחן דילמות בהוראה, ראיון אישי ותרגיל קבוצתי. בכך מקווים במשרד החינוך לסנן כבר בשלב הכניסה לאקדמיה (מכללות לחינוך), מועמדים שאינם מתאימים להוראה.



במשרד מציינים כי בשנת הלימודים הנוכחית התקיים פיילוט מקדים בקרב 125 סטודנטים מחמש מכללות מגוונות ברחבי הארץ. הפיילוט הרחב שיחל בשנת הלימודים הבאה, ישמש להפקת לקחים באשר לתפעול התהליך בקנה מידה רחב, וכן יאפשר הטמעה הדרגתית של התהליך במכללות – הן בקרב הסגל והן בקרב המועמדים. תוצאות הפיילוט ישמשו את משרד החינוך בגיבוש תכנית רחבה להשבחת איכות המועמדים להוראה.


"צעד שיעצים את מקצוע ההוראה"

שר החינוך נפתלי בנט מסר כי ״תלמידי ישראל ראויים למורים מצוינים. המטרה שלנו היא להעמיד בכיתות את המורים הטובים, הראויים והמתאימים ביותר. לכן, לראשונה בתולדות מערכת החינוך בשנה הבאה נערוך פיילוט של 1,500 מועמדים להוראה שיעברו מבחני התאמה טרם כניסתם ללימודי הוראה. זהו צעד אחד מבין מגוון צעדים אותם אותם אנו מתכוונים להוציא לפועל במטרה להעצים את מקצוע ההוראה". עוד הוסיף כי "עורכי דין ורואי חשבון עוברים מיונים קפדניים טרם הסמכתם, ואין כל סיבה כי מורים לא יעברו. אני מאמין כי בזאת אנחנו נוגעים בסוגיה המשמעותית ביותר לעתיד החינוך בישראל – המורים״.



כזכור, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הועדה לזכויות הילד, הייתה זאת שבעצם העלתה על סדר היום את נושא מבחני האישיות למורים כתנאי קבלה ללימודי הוראה. היא אף הגישה בכנסת הצעה לסדר יום בנושא, במסגרת השדולה למעמד המורה וההוראה בישראל בראשה היא עומדת, שנחשפה לראשונה ב"מעריב". שאשא ביטון מסרה: "אני מברכת על החלטת משרד החינוך לצאת בשנה הבאה עם פיילוט של מבחני אישיות למורים וכפי שכבר טענתי בעבר, זהו תהליך אותו צריכים לעבור כל מי שמבקשים להיות מורים במדינת ישראל, כבר בתהליך הכשרתם".



לדבריה, "כדי להיות מורה טוב, לא מספיק להיות בעל ציונים גבוהים ותנאי סף בפסיכומטרי ובגרות. אנו מפקידים בידי המורים את היקר לנו מכל, את דור העתיד שלנו. לכן, לתפיסתי יש לבחון את התאמת המועמד להוראה גם בהיבט האישיותי ולהוסיף לתהליך המיון והסינון מבחן אישיות לכל מועמד. מעבר לדאגה שבכך לילדינו, מבחני אישיות יעצימו את יוקרת המקצוע, יתרמו לתהליך מיון איכותי יותר ויגדילו את הסיכוי לקבלת מועמדים מתאימים המסוגלים להתמודד עם האתגרים המגולמים במקצועות החינוך וההוראה והעבודה עם ילדים. בנוסף, יש בהם כדי לסייע בהפחתת אחוזי הנשירה בשנים הראשונות בהוראה".