הידיעה על מותו של ד"ר מיכאל פייגה, ראש התכנית ללימודי מדינת ישראל באוניברסיטת בן גוריון, בפיגוע הירי אמש בשרונה בתל אביב, הכתה בהלם ובתדהמה את עמיתיו באוניברסיטה ובמדרשת שדה בוקר ואת תלמידיו הרבים. "אתמול הוא עוד העביר שיעור לתלמידיו במסגרת המבוא ללימודי מדינת ישראל. אחר הצהריים הוא עוד הרצה בכנס בתל אביב ובערב נהרג כשהלך לשתות קפה", סיפרה היום (חמישי) ד"ר פולה קבלו, עמיתה ממדרשת שדה בוקר.



"ד"ר מיכאל פייגה היה מורה אהוב על חבריו ועל תלמידיו. איש נפלא, אדם צנוע, עשיר בידע, בעל שכל נפלא ומורה נערץ על הסטודנטים שלו. איש מאתנו לא יכול לעכל את הבשורה המרה ולהבין איך אדם כזה כבר איננו אתנו", סיפרה ד"ר קבלו.



ד"ר מיכאל פייגה (58) מרמת גן, פייגה הותיר אחריו אישה, נורית, ושלוש בנות. פייגה היה סוציולוג-אנתרופולוג במרכז למורשת בן-גוריון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וראש המסלול ללימודי מדינת ישראל באוניברסיטה. מחקריו עסקו בחקר הזיכרון וההנצחה. הוא התמחה בסוציולוגיה של החברה הישראלית ופרסם מחקרים על מעמדה החברתי של הארכאולוגיה בחברה הישראלית ועל הנצחת דמותו של רה"מ יצחק רבין.



ספרו "שתי מפות לגדה" עוסק בוויכוח על עתידם של השטחים, ההתנהלויות והיחסים עם הפלסטינים ובתנועות הפוליטיות "גוש אמונים" ו"שלום עכשיו" שמילאו תפקיד חשוב בשיח בנושאים אלו.



זירת הפיגוע בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
זירת הפיגוע בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני





"איש אהוב כל כך"



"ד"ר פייגה עסק בסוגיות עומק של החברה הישראלית וידע תמיד לטפל בסוגיות הטעונות האלה בהמון כבוד למושא המחקר", סיפרה ד"ר קבלו. "אני מדברת על אדם שנמצא ביום יום של חיינו. איש אהוב כל כך. חבר, מורה, קולגה, צנוע ונפלא".



ממדרשת בן גוריון נמסר כי "תושבי מדרשת בן גוריון המומים וכואבים את הרצחו של מיכאל פייגה, בפיגוע הנוראי בשרונה. מיכאל חבר סגל האקדמאי במכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות, בעל ואב לשלוש בנות. משפחת פייגה התגוררה שנים רבות במדרשת בן גוריון. בחמש השנים האחרונות מתגורר עם נורית רעייתו במרכז הארץ".




כוחות הביטחון במקום הפיגוע. צילום: אבשלום ששוני
כוחות הביטחון במקום הפיגוע. צילום: אבשלום ששוני




כזכור, ארבעה בני אדם נרצחו ו-16 נוספים נפצעו במתקפת ירי שביצעו שני מחבלים במתחם שרונה ההומה בלב העיר. שני המחבלים מכפר יטא בדרום הר חברון, שהיו לבושים בחליפות, נוטרלו על ידי כוחות הביטחון ואזרחים לאחר מרדף מלווה בירי, שהסתיים סמוך לסינמטק ברחוב הארבעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו שב אמש מרוסיה ומיהר היישר מנתב”ג לקריה, שם כינס דיון חירום עם ראשי מערכת הביטחון.



בשעה 21:30, בעת שבתי הקפה והמסעדות במתחם שרונה היו שוקקים, החלו שני המחבלים במסע הירי הרצחני. “זה היה טבח. הוא ירה ללא הבחנה”, סיפר עד ראייה שנראה המום מהמראות הקשים.



שני המחבלים, שהתלבשו כמי שהגיעו לבילוי, ישבו בסניף של "מקס ברנר” בכניסה לשרונה מרקט, ועל פי עדויות, לאחר שהזמינו שתייה, קמו ופתחו בירי ברובי קרל גוסטב מאולתרים.



הם החלו להימלט והתפתח מרדף שבו השתתפו אנשי כוחות ביטחון ואזרחים. כל העת נשמעו קולות ירי, עד לנטרולם של המחבלים סמוך לסינמטק.