אסון בנגב: שני אחים בגילאי שנתיים ושלוש נשכחו היום (רביעי) ברכב בשטח בית הספר אלסייד הסמוך ליישוב חורה בנגב שבמועצה האזורית אל קסום. פרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותם של שני הפעוטות, שבמשך שעות הושארו ברכב בחום הכבד, בטמפרטורה של למעלה מ-37 מעלות. הדיווח התקבל לראשונה במשטרה, אז הוקפצו למקום שוטרים וכאמור, בתום טיפול רפואי, נקבע מותם של השניים. נסיבות האירוע נחקרות, ולפי שעה עולה כי אביהם של הפעוטות, שהגיע ללמד בבית הספר, הוא זה שהשאיר אותם לבדם בחנייה. 



ראאד, אחד הפראמדיקים שהגיעו למקום, סיפר: "קיבלנו קריאה והתחלנו לבצע החייאה, הם היו בחוסר הכרה וללא דופק. המשכנו כל הזמן, עד שהגיע צוות נט"ן, שעשה את הפעולות שלו. המשכנו במשך עשר דקות, עד שהוכרז מותם. זה נוראי, אני מצטער מאוד בשביל המשפחה".



באירוע נוסף של שכיחת פעוט ברכב שאירע לפני כחודש באשדוד, תינוק כבן שנה וחצי נפטר לאחר שנשכח ברכב אביו ברחוב ב.צ. מילמן שבאשדוד. מחקירת האירוע עלה כי אביו של הפעוט הוא זה שהשאיר אותו ברכב במשך שלוש שעות. באותו הבוקר, הסיע האב את ילדיו לגנים ושכח לשים את הפעוט במעון. הוא חזר הביתה, עלה לדירתו ולאחר כשלוש שעות הבין שכל הנראה שכח אותו. אז רץ האב מיד לרכב והוציא את הפעוט כשהוא מחוסר הכרה. מנהל מרחב לכיש במד"א עמי איבגי סיפר אז על האירוע: "כשהגענו למקום ראינו תינוק כבן שנה ושלושה חודשים כשהוא מחוסר הכרה עם סימני מכת חום קשה. הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו במקום".



הרכב בו נשכח הפעוט באשדוד לפני כחודש. צילום מסך



מ-2008 ועד היום: 440 ילדים נשכחו ברכבים


מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי בין 2008 ל-2016 אירעו 393 מקרי השארת ילדים ברכב, בהם היו מעורבים 440 ילדים. 22 מן המקרים הללו הסתיימו במות הילד שנותר לבדו, כולל המקרה של היום. מבין כלל המקרים שתועדו, כ- 60% עירבו השארת ילדים לבד ברכב, כ- 40% הילכדות הילד בתוך כלי הרכב ופחות מ-1% שריפת רכב.
מרבית המקרים היו במעורבות רכב פרטי (85%), אולם תועדו גם מקרי השארת ילדים או הילכדותם ברכבי הסעות (כ-10%), באוטובוס (כ-5%) וברכבת קלה (פחות מ- 1%). תינוקות ופעוטות בגילאי אפס עד שלוש מהווים כ- 77% מכלל המעורבים בפגיעות מסוג זה. עוד עולה מנתוני "בטרם" כ-70% מן המעורבים במקרים שתועדו היו בנים וברוב המקרים (כ-93%) בהם דווח על המגזר אליו היה שייך הילד, היו הנפגעים יהודים. כ- 56% מהמקרים שדווחו אירעו במהלך החודשים מאי - ספטמבר, שהם החודשים החמים בשנה.


 

תוך דקות - למעלה מ-50 מעלות, מה קורה לתינוק ברכב שנשכח?

אורלי סילבינגר מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מסרה היום כי "שיכחת ילד ברכב עלולה לקרות לכל אחד מאיתנו, ברגע של עייפות, פיזור דעת או ברגע שאנחנו עוברים לעשות פעולות באוטומט. לאחר 20 דקות הטמפרטורות בחלל הרכב מגיעות ליותר מ-50 מעלות צלסיוס, ולאחר 40 דקות הטמפרטורות עברה את ה-65.5 מעלות צלסיוס. גם אם משאירים חלון פתוח מעט, מידת החום במכונית עולה לרמות מסוכנות ביותר לילדים".
כידוע, החום הקיצוני משפיע על תינוקות ופעוטות במהירות רבה ובצורה חמורה מכיוון שממדי הגוף של ילדים קטנים, טמפרטורת הגוף שלהם עלולה לעלות במהירות הגדולה פי שלושה עד חמישה מהמהירות בה עולה טמפרטורת הגוף של מבוגר.