בית הדין למשמעת של שירות בתי הסוהר זיכה היום (שלישי) באופן מוחלט את הסוהר רס"ל חנניה שבת, שהואשם בעבירות של שימוש בכוח שלא כדין והתנהגות שאינה הולמת סוהר, כל זאת במסגרת אירועי ה"לינץ" לכאורה במי שנחזה כמחבל האזרח האריתראי הפטום זרהום, בו חשדו כי ביצע את פיגוע הירי בתחנה המרכזית בבאר שבע ביום ה – 18 באוקטובר 2015.


 

בהכרעת הדין אותה סיכמה עו"ד טל שוורץ  למשמעת נטען כי בתאריך האמור בעיצומם של אירועי טרור קשים ורבים שפקדו את ישראל התרחש פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר שבע. המחבל מהנד אלעוקבי ירה למוות בחייל צה"ל לאחר מכן נטל את נשקו של החייל ופצע אזרחים נוספים. עם תחילת הירי החלו עוברים ושבים להתרוצץ לכל עבר . באותה שעה הבחינו קצין הביטחון של התחנה המרכזית ואנשי הביטחון בתחנה באדם שזחל על ברכיו לתוך התחנה לעבר דוכן מכירות וירו בו לאחר שסברו כי הוא המחבל.
 

בדיעבד הסתבר כי מדובר בנתין זר בשם הפטום זרהום אולם באותם רגעים ההמון המשולהב, שסבר כי האזרח החף מפשע הוא מחבל, ביצע בו לינץ' שהביא למותו בייסורים בעודו שוכב על הרצפה ומדמם. 

הפטום זרהום שנהרג בתחנה המרכזית בבאר שבע. :
הפטום זרהום שנהרג בתחנה המרכזית בבאר שבע. :

 
באותה שעה, כך עולה מהכרעת הדין, הוביל הנאשם רס"ל שבת את מפקדו לבית החולים סורוקה ובדרכם סמוך לתחנה המרכזית בבאר שבע שמעו קולות ירי. למשמע היריות עצרו הנאשם ומפקדו את הרכב ונכנסו לתוך התחנה המרכזית שם זיהו התקהלות של רבים ובהם אנשי ביטחון סביב הנתין הזר ששכב על הרצפה.

"אין טוב ממראה עיניים"

עוד נטען כי זמן קצר לאחר שהגיע הסוהר למקום החלו שוב יריות מצד המחבל אלעוקבי שהיה באיזור השירותים ולמשמע היריות הנוספות בתחנה התפזרה ההתקהלות וכמעט כל האנשים שהתגודדו סביב זרהום עזבו את המקום בריצה. רק לאחר שהמחבל אלעוקבי חוסל הוברר כי זרהום אינו אלא נתין זר המחפש מקלט וכי נורה בטעות לאחר שהמאבטחים במקום הניחו כי הוא מחבל.

במהלך האירוע תועד רס"ל שבת כשהוא משליך ספסל לעבר זרהום המדמם על הרצפה. לאחר שאחד מאנשי כוחות הביטחון  שנכח באזור ניסה להרים את הספסל מעל זרהום ורס"ל שבת שב והשליך את הספסל באלימות לעבר זרהום. בשל התנהגות זו הוגש כתב אישום נגד שבת. 

הסוהר כפר באישומים נגדו ובאמצעות פרקליטו טען כי כל פעולות היו מוצדקות ומעשיו היו סבירים ואף נכונים ונחוצים מבצעית וכן כי ביצע פעולות נוספות שהיו נחוצות ולא הוזכרו בכתב האישום. לדבריו, בעת מעשיו חש "בסכנה מזרהום אותו סבר כמחבל שכן לא ידע אם הוא חמוש אם יש עליו חגורת נפץ , רימון או אקדח או שמדובר בהסחת דעת".  עוד הוסיף שבת כי בעת שהבחין בקצין לוקח את הספסל ידע מיד כי עליו לאחוז בספסל יחד איתו על מנת לבודד את זרהום.
 
בהחלטה לזכות את הנאשם מכל אשמה קבעו השופטים  גנ"מ שוורץ אב"ד , עו"ד דרור טיטונוביץ' נציג ציבור וסג"ד רגב דחרוג, כי הנחת המוצא שאין חולק עליה היא שטעותו של הסוהר ושל הנוכחים במקום בדמותם שהמנוח הוא מחבל, היא טעות כנה במצב דברים. השופטים ציינו כי צפו בסרט האבטחה מספר פעמים . "החל מהצפיה הראשונה בסרט ועד לאחרונה , לא מצאנו כל פסול בהתנהלות הסוהר באירוע. ככל שחזרנו וצפינו בו התחזקה דעתנו, כי הסוהר פעל כראוי וכמצופה ממנו בנסיבות שאליהן נקלע" כתבו והוסיפו. "אין טוב יותר ממראה עיניים".