טרגדיה בבית: פעוט בן 11 חודשים טבע למוות באמבטיה היום (חמישי) בשפרעם. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי וביצעו פעולות החייאה, שבסופן נאלצו לקבוע את מותו. פרמדיק מד"א ענאן חלף שהגיע למקום סיפר: "כשהגענו למקום הובילו אותנו לדירה בה ראינו פעוט כבן שנתיים מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה לאחר שככל הנראה טבע באמבטיה. הענקנו לו טיפול רפואי וביצענו בו פעולות החייאה ממושכות ומתקדמות אבל לצערנו בסופן נאלצנו לקבוע את מותו".



הטרגדיה בשפרעם מתרחשת כיממה לאחר שילד בן שש טבע בבריכה במועצה האזורית מגילות שבצפון ים המלח ופונה לבית החולים במצב בינוני. מתחקור עולה כי ילדים שהיו בבריכה בקיבוץ אלמוג מצאו את הילד בקרקעית וזעקו לעזרה. מציל שנכח במקום נענה לקריאות וביצע בו פעולות החייאה, עד להגעת צוות רפואי של מד"א. עם הגעתם של חובשים ופרמדיקים של מד"א, פונה הילד לבית החולים "הדסה הר הצופים" בירושלים, כשהוא בהכרה וסובל מקוצר נשימה. תחנת משטרת מעלה אדומים פתחה בחקירת נסיבות טביעת הילד והאם ישנה רשלנות מצד המציל או הגורמים שמפעילים את הבריכה.



לפני שלושה ימים אירע מקרה טראגי נוסף כאשר שפעוט כבן שנה טבע בדלי מים ביישוב שגב שלום הסמוך לבאר שבע ונפגע באורח קשה מאוד בעקבות כך. אביו של הפעוט פינה אותו באופן עצמאי לבית החולים "סורוקה" בעיר, שם הוא קיבל טיפול רפואי.



שגב שלום, ארכיון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שגב שלום, ארכיון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



באירוע טביעה נוסף שאירע בחופשת הפסח, פעוט בן שנה וחצי נפגע קשה לאחר שטבע בבריכה בצימר במושב חזון שבמועצה האזורית מרום הגליל, הממוקמת מזרחית לכרמיאל. הפעוט פונה במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה כשמצבו קשה אך יציב. מתנדבי איחוד הצלה מסניפי גליל העניקו לו טיפול רפואי ראשוני, וחובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום ביצעו בו פעולות החייאה.



פרמדיק מד"א פאדי בדרנה, שטיפל בפעוט, סיפר על האירוע: "כשהגענו למקום מצאנו פעוט כבן שנה וחצי שכוב ליד הבריכה כשהוא מחוסר הכרה. זיהינו שהוא ללא נשימה ודופק ומיד התחלנו לבצע בו פעולות החייאה מתקדמות, שכללו מתן טיפול תרופתי והנשמות. לאחר כמה דקות, לשמחתנו, חזר דופק והעברנו אותו למסוק מגן דוד אדום שפינה אותו לבית החולים".





מאז 2008: 130 ילדים מתו בטביעה




מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי מאז 2008 מתו 130 ילדים בישראל עקב טביעה. מתחילת שנת 2016 טבעו למוות שבעה ילדים ובני נוער. בשנת 2015 טבעו למוות 15 ילדים ובני נוער.



מנכ"לית ארגון "בטרם", אורלי סילבינגר, אמרה כי "מתחילת שנת 2016 טבעו למוות שבעה ילדים ובני נוער. כ-60 אחוזים ממקרי הטביעה אירעו בחודשי הקיץ. את מקרי הטביעה האלה היה ניתן למנוע. כשיוצאים לבילוי עם הילדים בים או בבריכה יש להקפיד על כללי הבטיחות: ילדים שאינם יודעים לשחות או צעירים מגיל חמש - נדרשת השגחה פעילה וצמודה של מבוגר, שיהיה במרחק נגיעה מהילד ובקשר עין עמו, ויהיה פנוי מכל עיסוק אחר. יש לזכור כי מצופים וגלגלי ים מומלצים לשימוש אך אינם מהווים תחליף להשגחה של מבוגר שישהה עם הילד בתוך המים במהלך הרחצה".