ממשיכים את דרכה: מזה 14 שנים מקיימת עמותת "הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים" את מצעד הגאווה בבירת ישראל, אבל המצעד שיתקיים ב-21 ביולי הוא מבחינת הקהילה הגאה בבירה ציון דרך חשוב במיוחד. היום (ראשון) קיים הבית הפתוח אירוע יוצא דופן לקראת המצעד השנה, בו ישמשו בערבוביה זיכרון, עצב, גאווה, מחאה ונחישות. תחת הכותרת "כאן כדי להישאר", התכנסו פעילים ואורחים רבים ביחד עם אורי ומיקה, הוריה של הנערה המנוחה שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בבירה אשתקד, כדי לקרוא לציבור הרחב לצעוד דווקא השנה ברחובות הבירה למען ערכי הליברליות, הסובלנות וקבלת האחר.



מנכ"לית הבית הפתוח, שרה קלה-מאיר, אמרה ל'מעריב אונליין': "השנה חשוב לנו יותר מתמיד שאנשים ידעו מראש מתי המצעד וגם לשים פוקוס על הקהילה הגאה הירושלמית שספגה מכה קשה מאד. המצעד בירושלים אמנם כבר ותיק אבל מאז ומתמיד היה יותר מחאה ופחות חגיגה. הרבה שנים גם נדחקנו לרחובות צדדיים. דווקא אחרי הטרגדיה של השנה שעברה התעוררו בעיר הרבה קולות שקראו לערוך אירוע גדול יותר כדי לסייע לרבים מבני הקהילה בעיר שחיים בפחד ובסתר להבין שיש להם גב רחב שתומך בהם וקהילה גדולה להשתייך אליה".



לבית הפתוח בירושלים אין אף גורם ישראלי שמסייע במימון העמותה, להבדיל מעמותות דומות בתל אביב וגם אנשי קרן שוסטרמן, עמותה אמריקאית שמהווה תורמת עיקרית לבית הפתוח, מצרים על כך. זאת ועוד, אמנים שהעמותה פנתה אליהם להופיע במצעד הגאווה השנה סירבו להופיע באירוע בגלל היותו שנוי במחלוקת, גם אחרי אירועי השנה שעברה. לכך יש לקלה-מאיר תשובה נחרצת: "מה שקרה בשנה שעברה זאת קריאת התעוררות. החיבור בין הטרגדיה למצעד השנה מתבקש ומתחייב. למצעד בירושלים יש אמירה כי חשוב להבין שיש קהילה גאה גדולה בכל הארץ, גם בירושלים. לא רק בתל אביב. למצעד בירושלים יש משמעות חברתית אדירה למאות נערים ונערות וצעירים שיושבים בבית ומדי שנה כמה מהם אוזרים אומץ, עולים לבמה לספר את סיפורם כי זה אירוע שמפיח בהם תקווה ובשבילם אנחנו כאן. מערכת אכיפת החוק אמנם הרחיקה את הרוצח מהחברה, אבל הוא לא מתחרט על מעשיו ולצערנו רבים מאד בחברה גם אם לא ירצחו, חושבים בדיוק כמוהו ואין סיבה יותר טובה מזאת לצעוד".



חאלד אלקם, בן 33, שנשא דברים באירוע הגדיר עצמו ערבי-ירושלמי-הומו והדגיש: "זאת ההזדמנות היחידה שלנו לומר שיש בעיר הזאת הומואים ולסביות, יהודים וערבים, והם סובלים מדיכוי ומחוסר שיוויון. זה היום היחיד בשנה שאפשר לראות אותנו ואנחנו לא מרגישים שאנחנו צריכים להתבייש או להתחבא. במיוחד אחרי המצעד של השנה שעברה המסר הזה חשוב עוד יותר - אנחנו לא הולכים להיעלם בגלל הומופובים. להפך".



חאלד אלקם. צילום: מתן גאפל
חאלד אלקם. צילום: מתן גאפל



שיאו של האירוע היה כשהזמרת והיוצרת קורין אלאל הקדישה את "שיר לשירה" למשפחת בנקי והזכירה כי מאז הרצח במצעד הגאווה הפך השיר הידוע מזוהה עם שירה בנקי גם עבורה בכל הופעותיה. אלאל אמרה לנוכחים: "חזרתי מארה"ב והבנתי שיהודים רבים בארה"ב מסתכלים על ישראל ולא אוהבים את מה שהם רואים. אנחנו לא נראים טוב בחוץ. יהודים אמריקנים עוזבים את היהדות בגלל הקושי שלהם להתחבר לישראל וזאת מראה לכך שמשהו כאן במרקם הערכים החברתי חייב להשתנות". סגן ראש העיר ויו"ר תנועת 'התעוררות' בירושלים, עפר ברקוביץ', אמר: "ירושלים תמיד טעונה בהרבה מאד מטענים חברתיים, ערכיים ופוליטיים אבל דווקא כאן אסור שניתן לקיצונים לתת את הטון ואנחנו חייבים לעמוד מול כל המסיתים והמפגעים ולהסתכל קדימה בטוחים במה שאנחנו עושים כאן. כל קהילה, ללא יוצא מן הכלל, חייבת לדעת שהיא תוכל לשגשג בירושלים ושמעמדה יישמר".



קורין אלאל בבית הפתוח בירושלים. צילום: מתן גאפל
קורין אלאל בבית הפתוח בירושלים. צילום: מתן גאפל


ברגע האחרון המשטרה ביטלה את השתתפות בהשקה

משטרת ירושלים שהוזמנה לאירוע ביטלה את השתתפות נציגה ברגע האחרון, אולי משום חשש מביקורת של התקשורת על מחדל האבטחה במצעד של השנה שעברה. עם זאת, מסלול המצעד השנה הוא מהארוכים והגדולים שאישרה משטרת הבירה לבית הפתוח בכל ההיסטוריה הקצרה והפתלתלה של הפגנת הסובלנות בעיר השסועה. המסלול השנה כמעט פי שניים ארוך יותר מזה שאושר אשתקד ומצעד הגאווה בבירה יעבור מגן הפעמון לגן העצמאות דרך רחוב המלך ג'ורג' המרכזי כשבמקום הרצח יעצור המצעד וייערך טקס זיכרון. בבית הפתוח מדגישים כי למרות הקושי הנפשי ומורכבות אבטחת הצועדים, יישמר האיזון בין זיכרון, גאווה ונראות הקהילה והמשך המאבק על זכויותיה.



כזכור, בדיוק לפני שבוע נגזר דינו של הרוצח ישי שליסל, שנקבע על מאסר עולם ועוד 31 שנים בכלא.