טרגדיה בערד: תינוקת כבת שמונה חודשים נשכחה על ידי סבתה היום (שלישי) ברכב סמוך ללשכת התעסוקה בערד. התינוקת אותרה כשהיא מחוסרת הכרה לאחר ששהתה ברכב הנעול זמן ממושך. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו לזירה העניקו לה טיפול רפואי וביצעו בה בו פעולות החייאה שלא צלחו, אשר בסופן נאלצו לקבוע את מותה.



מחקירה ראשונית עולה, כי הסבתא, בתה והנכדה הגיעו לעיר הדרומית מהיישוב סוסיא בדרום הר חברון, שם הן מתגוררות. הסבתא הסיעה את בתה, עובדת סוציאלית במפעל מוגן בעיר, למקום עבודתה ולאחר מכן הייתה אמורה להסיע את נכדתה הפעוטה למעון. אולם, הסבתא שכחה את התינוקת במכונית, ונסעה ישירות למקום עבודתה. בצהריים היא יצאה לאסוף את בתה, ואז שתיהן איתרו את התינוקת ללא רוח חיים ברחוב הפלמ"ח שבאזור התעשייה בעיר.



פרמדיק מד"א, בוריס מנטו, שהיה בחנות סמוכה הוזעק על ידי אנשים שהיו במקום. על האירוע סיפר מנטו: "כשהגעתי ראיתי תינוקת כבת חצי שנה מחוסרת הכרה ללא נשימה וללא דופק עם סימני מכת חום קשים. לפי הסובבים כנראה היא הושארה באוטו מספר שעות. היא היתה מאוד חמה למגע. התחלתי מיד להעניק לה טיפול מציל חיים ולבצע פעולות החייאה ובמקביל הגיע ניידת טיפול נמרץ שם המשכנו את פעולות החייאה שבסופן נאלצנו לקבוע את מותה, כאב לילדים קטנים המראה היה קשה מאוד ומזעזע. אני פונה לכל ההורים בישראל לעשות כל מה שרק אפשר על מנת לא להגיע למצב טרגי שכזה ולמנוע את המקרה הבא".



שמוליק פייפר, מנהל מרכז תעסוקה ושיקום המכונה "מפעל מוגן" בערד, סיפר למעריב אונליין: "ישבתי במשרדי. אמא של התינוקת, עובדת סוציאלית אצלי, סיימה את עבודתה ויצאה. שמעתי צרחות שבר, ומצאתי את האמא של התינוקת מחזיקה אותה בידיים, והסבתא צועקת 'מה עשיתי? מה עשיתי?' רצתי למשרד והזעקתי אמבולנס".



ראש עיריית ערד, עו"ד ניסן בן חמו, הביע זעזוע מהטרגדיה. הוא ציין, כי למרות שהמשפחה אינה מערד, העירייה באמצעות מחלקת הרווחה תעשה ככל יכולתה כדי לסייע למשדפחה שאסון כבד פקד אותה.



פעוט נשכח ברכב בערד. צילום: דוברות מד"א
פעוט נשכח ברכב בערד. צילום: דוברות מד"א



אירוע זה מתרחש שלושה שבועות בלבד לאחר אסון נוסף שאירע בדרום הארץ, כאשר שני אחים בגילאי שנתיים ושלוש נשכחו ברכב בשטח בית הספר אלסייד הסמוך ליישוב חורה בנגב שבמועצה האזורית אל קסום. פרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותם של שני הפעוטות, שבמשך שעות הושארו ברכב בחום הכבד, בטמפרטורה של למעלה מ-37 מעלות. כשהדיווח התקבל לראשונה, הוקפצו למקום שוטרים וכאמור, בתום טיפול רפואי, נקבע מותם של השניים. עם תחילת חקירת האירוע עלה כי אביהם של הפעוטות, שהגיע ללמד בבית הספר, הוא זה שהשאיר אותם לבדם בחנייה.



ראאד, אחד הפרמדיקים שהגיעו למקום, סיפר אז: "קיבלנו קריאה והתחלנו לבצע החייאה, הם היו בחוסר הכרה וללא דופק. המשכנו כל הזמן, עד שהגיע צוות נט"ן, שעשה את הפעולות שלו. המשכנו במשך עשר דקות, עד שהוכרז מותם. זה נוראי, אני מצטער מאוד בשביל המשפחה".



באירוע נוסף של שכיחת פעוט ברכב שאירע לפני כחודשיים באשדוד, נפטר תינוק כבן שנה וחצי לאחר שנשכח ברכב אביו ברחוב ב.צ.מילמן שבעיר. באותו הבוקר, הסיע האב את ילדיו לגנים ושכח לשים את הפעוט במעון, הוא חזר הביתה, עלה לדירתו ולאחר זמן רב הבין שכל הנראה שכח אותו. אז רץ האב מיד לרכב והוציא את הפעוט כשהוא מחוסר הכרה. מנהל מרחב לכיש במד"א עמי איבגי סיפר אז על האירוע: "כשהגענו למקום ראינו תינוק כבן שנה ושלושה חודשים כשהוא מחוסר הכרה עם סימני מכת חום קשה. הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו במקום".



הרכב בו נשכח הפעוט באשדוד לפני כחודש. צילום מסך
הרכב בו נשכח הפעוט באשדוד לפני כחודש. צילום מסך





394 מקרי השארת ילדים ברכב בשמונה השנים האחרונות



מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי בין 2008 ל-2016 אירעו 394 מקרי השארת ילדים ברכב, בהם היו מעורבים 441 ילדים. 23 מן המקרים הללו הסתיימו במות הילד שנותר לבדו. מבין כלל המקרים שתועדו, כ- 60% עירבו השארת ילדים לבד ברכב, כ- 40% הילכדות הילד בתוך כלי הרכב ופחות מ-1% שריפת רכב.



מרבית המקרים היו במעורבות רכב פרטי (85%), אולם תועדו גם מקרי השארת ילדים או הילכדותם ברכבי הסעות (כ-10%), באוטובוס (כ-5%) וברכבת קלה (פחות מ- 1%). תינוקות ופעוטות בגילאי אפס עד שלוש מהווים כ- 77% מכלל המעורבים בפגיעות מסוג זה. עוד עולה מנתוני "בטרם" כ-70% מן המעורבים במקרים שתועדו היו בנים וברוב המקרים (כ-93%) בהם דווח על המגזר אליו היה שייך הילד, היו הנפגעים יהודים. כ- 56% מהמקרים שדווחו אירעו במהלך החודשים מאי - ספטמבר, שהם החודשים החמים בשנה.



אורלי סילבינגר מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מסרה בעקבות אירועי השארת הפעוטות ברכבים כי "שכחת ילד ברכב עלולה לקרות לכל אחד מאיתנו, ברגע של עייפות, פיזור דעת או ברגע שאנחנו עוברים לעשות פעולות באוטומט. לאחר 20 דקות הטמפרטורות בחלל הרכב מגיעות ליותר מ-50 מעלות צלסיוס, ולאחר 40 דקות הטמפרטורות עברה את ה-65.5 מעלות צלסיוס. גם אם משאירים חלון פתוח מעט, מידת החום במכונית עולה לרמות מסוכנות ביותר לילדים". כידוע, החום הקיצוני משפיע על תינוקות ופעוטות במהירות רבה ובצורה חמורה מכיוון שממדי הגוף של ילדים קטנים, טמפרטורת הגוף שלהם עלולה לעלות במהירות הגדולה פי שלושה עד חמישה מהמהירות בה עולה טמפרטורת הגוף של מבוגר.