הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית תל אביב-יפו אישרה היום (רביעי) את תכנית האב לפרויקט קירוי נתיבי איילון, בעלות של כשני מיליארד שקל. התכנית כוללת פיתוח של קירוי מקטעים נרחבים והקמת פארק ציבורי נרחב מעל הנתיבים הסואנים. כיום עוברים בממוצע כ-750 אלף כלי רכב ביממה בנתיבים והם נחשבים לציר התחבורה העמוס ביותר בארץ. להערכת הגורמים המלווים את ההליך, תכנית בניין העיר תאושר בתוך שנתיים עד ארבע שנים.



בכך מתקדם התכנון לקראת הקמת הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, אשר ישנה את כל אזור מרכז העסקים הראשי, תוך קישור בין מזרח העיר למרכזה. בעיריית תל אביב ציינו שמטרתו של פרויקט קירוי איילון, אשר שטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, נועד לשנות את ליבו של מטרופולין גוש דן והעיר תל אביב-יפו, באמצעות יצירת שטח ציבורי חדש ופתוח על בסיס שטח קיים.


נתיבי איילון המוכרים, שכיום חוצים בפועל את תל אביב לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, ייקורו ויהפכו למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים ובתי קפה - מעל נתיבי איילון. על ידי יצירת פארק ירוק נרחב בלבו הפועם של האזור העירוני הגדול בישראל יינתן מענה לצורך בתוספת שטחים ירוקים באזור מרכז העסקים הראשי של תל אביב ובאזורים הסמוכים אליו, יתאפשר איחוי רקמות אורבניות משני עברי האיילון, ותשופר איכות הסביבה, באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים.

קירוי נתיבי איילון, הדמיה: viewpoint
קירוי נתיבי איילון, הדמיה: viewpoint



חבר מועצת העיר, איתי פנקס המכהן כיו''ר ועדת ההיגוי לפרויקט מסר לאחר אישור התכנית: "קירוי האיילון הופך מחזון למציאות קיימת. רצועת התשתיות העמוסה ביותר במזרח התיכון בדרך להפוך לזיכרון ישן ובמקומה תקום ריאה ירוקה גדולה ומרכז אורבני חדש ותוסס, שיחבר את העיר מכל צדדיה, עם הפנים לדרום. תכניות בינוי הנדל"ן סביב האיילון כבר מתאימות עצמן לקירוי ובהשפעות החיוביות שלו ניתן יהיה לחוש כבר בעתיד הקרוב".


קירוי נתיבי איילון, הדמיה: viewpoint
קירוי נתיבי איילון, הדמיה: viewpoint


תכנית האב מחלקת את הפרויקט למספר מקטעים בהתאם למאפיינים השונים של האזורים השונים במסדרון האיילון ומתן דגש על חיבוריות והמשכיות של תנועת הולכי רגל ושבילי אופניים לרוחב בכיוון מזרח ומערב, דרך צירים עירוניים ראשיים, כדוגמת הרחובות לה גארדיה ולוינסקי. כמו כן, מציעה התכנית קידום רצועת פארק המחברת מבחינה רעיונית ופיזית את מערך הפארקים המטרופוליטניים הגדולים - פארק הירקון מצפון ופארק אריאל שרון מדרום והקמת ציר הולכי רגל ואופניים רציף המקשר בין פארקים אלו ומוקדי הפעילות העירוניים.

בנוסף, כוללת התכנית התייחסות מיוחדת למוקד העירוני באזור תחנת רכבת השלום. בהמשך הליך התכנון יקבל אזור זה תשומת לב מיוחדת ומפורטת, במסגרת הליך תכנון הנערך ביחד עם משרד התחבורה ורכבת ישראל.